Bikefit hos Velofit i Århus

Redaktøren har været til bikefit hos Velofit i Århus, et firma hvis navn ofte dukker op når man snakker bikefit i Århus om omegn, hvilket nok også i høj grad skyldes at ejeren Thomas Bundgaard selv er meget aktiv i cykelmiljøet.

Bikefit – hvad er det?

Et bikefit er, meget kort fortalt, indstilling af cyklen så den passer til lige præcis Dig, så man opnår den bedst mulige komfort, performance og minimerer risikoen for skader.

Selve bikefittet kan opdeles i 4 faser:

  1. Interview
  2. Fysiologisk undersøgelse
  3. Indstilling og justering
  4. Opfølgning

Hvorfor få udført et bikefit?

Der er flere gode grunde til at få udført et bikefit, men den oplagte er hvis man døjer med smerter eller skader grundet cykling, det kan også være rent forebyggende for at sikre sig at cyklen er indstillet helt korrekt, inden skader opstår. Slutteligt kan det være fordi man blot ønsker at optimere ens performance ved at sidde 100% korrekt på cyklen.

velofit-hometrainer

Hvem henvender bikefit sig til?

Mange er nok af den opfattelse af bikefit kun henvender sig til eliten, men det er er bestemt ikke tilfældet. Bikefit er for alle, fra motionisten til pro-tour rytteren og uanset om man kører racercykel, tri eller MTB.

Man kan få udført bikefit på en spritnye cykel, såvel som den man har kørt på et par sæsoner – eneste forskel er blot at man på den helt nye cykel efterfølgende har en lidt længere test-periode i forhold til den nye opsætning.

Bikefit i praksis

Hos Velofit i Århus foretages bikefit af indehaveren selv, Thomas Bundgaard eller hans kollega Christian Jersild. Thomas er bl.a. uddannet fysioterapeut, bikefitter og personlig træner, derudover har han tidligere været ansat hos cykelproducenten Specialized hvor han primært har undervist indenfor bikefit, ligesom han har udført bikefit på mange af de store danske profiler, såvel som pro-tour ryttere.

Velofit holder pt. til i samme lokaler som Buhl Cykler i Århus V hvor der er plads til både bikefit og nogle af de andre ydelser som de tilbyder.

velofit-lokale

Tidsbestilling kan foregå via et online bookingsystem, eller via telefon og mail – bekræftelsen modtager man pr. e-mail og her står præcist angivet hvad der skal medbringes til selve bikefittet, hvilket er; ren cykel med pedaler, sko, cykeltøj, drikkedunk og et håndklæde. Dagen før aftalen modtager man endda en reminder pr. e-mail, en fin detalje!

Interview

Den første del af bikefittet består af et interview. Her får man afdækket hvad man måtte døje med af smerter og ubehag, hvor ofte man træner samt hvad ens eventuelle målsætning er. I denne del af bikefittet får bikefitteren en indikation af hvor problemerne evt. opstår og hvad der skal fokuseres på og arbejdes med – samtidig er det her forventningerne bliver afstemt.

Undersøgelse

Næste del består af en fysiologisk undersøgelse hvor hele kroppen gennemgås for at kunne tage højde for eventuelle skævheder, asymmetri og lign., alt fra ens bevægelighed i arme, ben og nakke til ens styrke i benene undersøges og med stor grundighed! Igennem hele undersøgelsen har Thomas en imponerende evne til at forklare, i et sprog man forstår, hvad der undersøges og hvad en evt. skævhed eller asymmetri kunne betyde, samtidig med han kommer med råd og vejledning til hvordan man løser eller forbedre eventuelle skavanker. I mit tilfælde var der heldigvis ikke tale om byggesjusk at værste skuffe, men jeg havde en lidt skæv hofterotation, som gør at bevægeligheden i den ene side af hoften er nedsat i forhold til den modsatte side – samtidig var der lidt generel stivhed i overkroppen, som nok skyldes mit daglige job på kontor med en del stillesiddende arbejde.

velofit-undersoegelse06

velofit-undersoegelse05

velofit-undersoegelse10

Thomas fik dog med det samme givet mig et par simple øvelser som ville kunne udføres et par gange i løbet af en arbejdsdag og som med stor sandsynlighed kunne afhjælpe en del af stivheden og den manglende bevægelighed i den ene side af hoften.

Undersøgelsen, sammenholdt med det foregående interview, er med til at give Thomas en idé om hvor evt. ubehag kan komme fra, ligesom han måske kan se et mønster i forhold til skader og ens fysik.

Justering og indstilling

Den sidste del af selve bikefittet er det de fleste nok forbinder med ordet “bikefit”, nemlig indstilling og justering af cyklen. Som udgangspunkt er det følgende elementer der justeres:

  • Saddelhøjde, “Setback” og vinkel
  • Frempind, længde og vinkel
  • Styr
  • Klamper

velofit-setup

Denne del af bikefittet foregår på egen cykel, monteret i en hometrainer. Man starter ud med at varme op, stille og roligt, uden der er “pillet” ved cyklens opsætning. Efter endt opvarmning instruerer Thomas omkring hvordan han ønsker man skal træde, mens han undersøger og overvåger hvordan man sidder på cyklen – eksempelvis:

  • Kan man nemt nå styret, uden at strække armene for meget
  • Sidder man korrekt på sadlen og er bredden korrekt?
  • Træder man korrekt
  • Træder man “lige” eller er der tendens til skæv sporing af knæet

Dette er blot nogle af de elementer Thomas holder øje med undervejs, mens han løbende laver små justeringer på eksempelvis saddelhøjde, hvorefter man får lov at træde i pedalerne igen.

velofit-indstilling-02

I mit tilfælde havde jeg brug for lidt ekstra svagstøtte, så mine sko blev udstyret med en “standard”-sål fra Specialized og jeg fik en kile i venstre sko, der skulle udligne et lidt “skævt” tråd. Der blev også justeret en smule på saddelhøjde, klamper, saddelpinden blev vendt om – i stedet for at skifte den til en kortere model og så fik jeg tips til optimering af mit tråd, da jeg havde tendens til at træde ned af – i stedet for at holde foden nogenlunde horisontal.

velofit-klamper

Efter hver lille justering, bliver justeringen efterprøvet. Større ændringer vil naturligvis kræve en vis grad af tilvænning, men man skulle gerne kunne mærke at man sidder bedre på cyklen, har den korrekte støtte og et bedre og mere jævnt tråd ved optimal placering på cyklen.

Når Thomas er tilfreds og man selv har givet udtryk for at man sidder godt og har et godt tråd, får man lov at kører lidt endnu og få lidt sved på panden, så det nye setup bliver testet grundigt – inden man forlader Velofit.

velofit-test-04

Alle justeringer som Thomas foretager, er med udgangspunkt i din krop og de begrænsninger der eventuelt måtte være, baseret på den fysiologiske undersøgelse. Hans filosofi er at komfort er det absolut vigtigste, naturligvis med det biomekaniske in mente – som han selv siger, så nytter det ikke noget at man indstiller cyklen så man, på papiret, sidder 100% korrekt, hvis man ikke selv føler man er tilpas ved positionen. Biomekanikken bruges derfor som guideline og tilpasses den enkelte med de små-skavanker man måtte komme med, tilsammen giver dette den optimale position på cyklen. Det er ikke et prolem at sidde aggressivt og “afslappet” på cyklen, hvis blot man har styrken og bevægeligheden hertil – hvis ikke, er det også noget der kan trænes.

Efter endt bikefit, udarbejdes en rapport/profil som tilsendes pr. mail, den indeholder data omkring ens krop og cyklens endelig indstillinger. Rapporten kan være med til at gøre det nemmere at få indstillet andre cykler, eller bruges hvis man køber ny eller anden cykel. Rapporten er samtidig det opslagsværk som Thomas bruger når man kommer igen, til selve opfølgningen. Samtidig tilsendes også et skema der bruges til evaluering af trænings ture, til brug ved opfølgningen.

velofit-test-01

Opfølgning

Uanset om bikefittet har resulteret i store, eller små, justeringer – skal det nye setup testes i praksis og særligt hvis der er tale om større ændringer som kræver en vis grad af tilvænning. Velofit tilbyder derfor opfølgning i ca. 30 dage efter bikefit, hvor man evaluerer og foretager eventuelle efter-justeringer når man har været ude og prøve det nye setup på landevejen, eller i skoven.

Konklusion

Har man, forud for et bikefit, selv forsøgt sig med den mest gængse indstilling af cyklen, så er det måske ikke de største ændringer der laves – men små ændringer kan betyde uendelig meget hvis man tilbringer mange timer i sadlen og ikke mindst rent forebyggende i forhold til skader.

Jeg var personligt overrasket over hvor “korrekt” jeg faktisk havde fået indstillet cyklen, mens jeg omvendt blev overrasket over de små skavanker som Thomas spottede og som jeg aldrig tidligere er gjort bekendt med af min læge eller kiropraktor.

Man kan komme et godt stykke vej ved at læse guides og se videoer omkring justering af cyklen, vi har også selv produceret en del af den slags materiale – men den helt korrekte opsætning, hvor udgangspunktet er at din cykel justeres efter din krop, den får du kun ved et rigtig bikefit, udført af en uddannet bikefitter!

Er det så pengene værd? 2000,- virker måske som mange penge for blot at få indstillet ens cykel, men som denne artikel gerne skulle belyse, så er et bikefit ikke bare et spørgsmål om at justerer saddelhøjden. Bikefit er langt mere komplekst og kræver et trænet øje og passende uddannelse for at kunne kompensenere for evtuelle fysiologiske skavanker, ved indstilling af cyklen.

Så set med mine øjne er 2000,- for et bikefit givet godt ud, hvis man er seriøs omkring sin cykeltræning og gerne vil sikre sig mod fremtidige skader og skavanker, samtidig med at man gerne vil optimere ens position på cyklen så man får udnyttet kræfterne bedst muligt.

Jeg følger op på denne artikel om et par måneder, når det nye setup er gennemtestet og Jeg har været til opfølgning hos Velofit.

velofit-logo

Priser

  • BikeFit – 2000,-
  • Laktat test – 1200,-
  • Personlig cykeltrænings program (3 mdr.) – Fra 3550,-
  • Club Velofit – 229,- pr. mdr.

Bestil tid til bikefit og læs mere på Velofit.dk

Alle priser er indhentet på Velofit.dk d. 20-01-16

Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: LED LENSER P7
De fleste “lygte-nørder” er formentlig allerede bekendt med mærket LED LENSER, der...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.