Cykelpumper – Alt hvad man skal vide!

Cykelpumpen er, eller bør i hvert fald være, en essentiel del af udstyret, både hjemme på værkstedet og på farten – hvadenten man cykler på landevejen, i skoven eller måske bare pendler til og fra arbejdet.

Der findes dog enormt mange forskellige cykelpumper, hver med deres fordele og ulemper, ligesom der findes pumper i enhver prisklase. I denne guide gennemgår vi de forskellige typer af pumper og kommer med vores anbefalinger til hvad man bør kigge efter når man skal vælge pumpe(r) til ens behov.

Grundlæggende findes der 3 forskellige typer af cykelpumper, håndpumper, fod/gulvpumper og CO2 pumper.

Cykelventiler

Før man vælger cykelpumpe er det en god idé at man har styr på de 3 gængse typer af ventiler man kan finde på en cykel. Nogle pumper kan kun klare én type, mens de fleste klarer flere eller alle 3 typer.

Dunlop (Alm.) ventil

Presta (Racer) ventil

Schrader (Auto) ventil

Håndpumpe

Den klassiske håndpumpe kender de fleste og mange af os har én eller flere liggende derhjemme i skuret, garagen eller på værkstedet. Den klarer fint at pumpe city-biken eller børnenes cykel op, men den er ofte ikke specielt effektivt og kan ikke pumpe til ret højt dæktryk. Derudover er den forholdsvis stor og dermed ret uhandy at have med på farten – heldigvis findes der i dag et hav af forskellige minipumper.

Fordelen ved en minipumpe er at den fylder minimalt, dvs. den er nem at have med i rygsækken, eller ryglommen. De fleste minipumper kan klare forskellige ventiltyper og selvom luftkammeret er lille kan mange af dem også pumpe op til et forholdsvis højt tryk, hvilket er vigtigt hvis racercyklen skal pumpes, da man her ofte gerne vil ramme en 6-8 bar alt efter rytterens vægt og dækkenes bredde.

Crankbrothers Sterling Large – 249,-

Til mountainbike brug er det mindre vigtigt at pumpe kan klare et højt tryk, til gengæld er det en fordel hvis luftkammeret er forholdsvis stort, så man ikke skal pumpe flere gange end højst nødvendigt, for det tager altså lidt tid at fylde et 29″ moutainbike-dæk med en håndpumpe, det er ingen hemmelighed.

Crankbrothers Gem Small – 199,-

Én af de ting man bør kigge efter når man vælger hånd eller minipumpe, er om pumpe har et lille stykke slange med gevind så pumpe-hovedet kan monteres på ventilen, mens man har begge hænder fri til at betjene pumpen. Det er både nemmere, hurtigere og så skåner man også ventil og ventilhullet for en masse “ryk” under pumpning.

Crankbrothers Klic – 339,-

Derudover kan man overveje hvorvidt man ønsker en pumpe med beslag, så den kan monteres på cyklen – ofte sammen med flaskeholderen, så er man i hvert fald sikker på ikke at glemme den!

Force Blade minipumpe med beslag

Går man all-in kan man også overveje hvorvidt man ønsker en håndpumpe med manometer, så er man altid sikret det helt rette dæktryk – uanset om man kører MTB eller landevej.

Force Mano Basic Duo – 129,-

Gulvpumpe

Derhjemme bør man have en gulvpumpe, først og fremmest fordi det er hurtigere og lettere at pumpe dækkene og dernæst fordi gulvpumpen ofte vil være udstyret med manometer så man kan kontrollere og pumpe op til korrekt dæktryk alt efter behov.

Force Workshop – 399,-

Gulvpumpen kan hverken mere eller mindre end en håndpumpe, men den er større rent fysisk og luftkammeret er derfor også større hvilket betyder det går stærkere at fylde dækket med luft. Gulvpumpen har også den fordel at den er noget lettere at betjene, ofte har den et stort og solidt håndtag øverst og en solid base som man kan stå på når man pumper.

Crankbrothers Sterling – 549,-

Når man skal vælge gulvpumpe bør man bestemt vælge en med manometer, så man har styr på dæktrykket – for det betyder enormt meget uanset hvilken type cykel man benytter, både for komfort, sikkerhed og farten. Dernæst bør man vælge en gulvpumpe i solide materialer, vægten er mindre vigtig da den typisk vil stå hjemme på værkstedet eller i skuret, men gode materialer gør bare at den holder længere. Man bør naturligvis også sikre sig at pumpen kan benyttes til de ventiler som ens cykler er monteret med, ofte kan pumpehovedet dog både bruges til både auto, racer og almindelige ventiler. Ved nogle pumper kræver det at man vender en bøsning i pumpehovedet, andre er dobbelte og så finder der også pumpehoveder der kan bruges til både racer og auto-ventiler uden tilpasning.

Vil man gerne være sikker på at ramme det helt rette dæktryk, kan man overveje om gulvpumpen skal være udstyret med et digital manometer, dette er bl.a. tilfældet på Root pumpen fra Force. Her kan man nemt aflæse præcist dæktryk og man har også mulighed for at forudindstille et bestemt dæktryk.

Force Root – 499,-

Skal pumpen bruges til både landevejscykler og mountainbikes, kan det også være en fordel at kunne indstille pumpen til høj volumen (mountainbike) eller højt dæktryk (landevej), på flere af Crankbrother’s pumper kan man nederst på pumpe vælge mellem dette ved at vippe knappe op eller ned.

Crankbrothers Gem – 389,-

Går man “all-in” på gulvpumper, så bør man kaste et blik på Klic gulvpumpen fra Crankbrothers hvor Manometer og ventilhoved med slange er gemt i selve pumpen når det ikke er i brug og blot monteres via magnet når det skal bruges. Det betyder ikke det store for funktionaliteten, men det er lækkert udført og lir-effekten må heller ikke glemmes.

Crankbrothers Klic – 789,-

CO2 pumper

En CO2 pumpe er en utrolig effektiv og dog simpel pumpe, normalt består den blot et et pumpehoved og en CO2 patron som skrues på pumpehovedet. CO2 patronerne fås i forskellige størrelser, 12, 16 og 24 gram er de mest almindelige og jo flere gram, jo mere luft – de store patroner på 24 gram er primært rettet mod mountainbikeren med 29″ hjul. Man skal være opmærksom på at CO2 patronerne fås med og uden gevind og derfor skal passe til det pumpehoved man anskaffer sig, derudover er det værd at bemærk at CO2 patronerne heller ikke kan genanvendes, eller genopfyldes.

Pro Micro CO2 pumpe

Rent praktisk fungerer CO2 pumpen ved at man skruer CO2 patronen på pumpehovedet, monterer dette på ventilen og “åbner” for luften indtil dækket er pumpet op. Det går virkelig stærkt og er derfor den absolut hurtigste og nemmeste måde at pumpe et cykeldæk op på, til gengæld koster én patron også 15-30,- så løsningen er nok mest til cykelløb eller andre situationer hvor man gerne vil videre hurtigst muligt.

Ulempen ved CO2 pumpen er at den er ubrugelig uden CO2 patronerne, så har man kun ét med på farten og den ikke rækker, eller man får endnu en punktering – så er man altså på den. Til gengæld er det virkelig nemt og meget hurtigst, ydermere fylder pumpehovedet næsten ingenting.

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.