De Ronde van Silkeborg 2018: Gravelløb i særklasse

Søndag d. 24 Juni blev gravelløbet “De Ronde van Silkeborg” afholdt for første gang. Arrangørerne var Allan Johansen, tidligere professionel landevejsrytter også kendt som Smeden samt Bo Hamburger, den praktiske del styrede Allan, mens Bo fungerede som blikfang og kørte med i løbet.

De Ronde van Silkeborg var annonceret som et grusvejs/gravelløb der skulle kunne køres på det meste, fra racercykel med 28mm dæk, over cross/gravel cykler og til mountainbikes – ift. valg af cykel skulle man hurtig blive klogere. Der var annonceret 2 ruter, en kort på 40 km. og en lang på 85 km., vi deltog med 2 mand på den lange – begge på crosscykler da det virkede mest oplagt til denne type løb, MTB’en ville være et for nemt valg blebv vi hurtigt enige om.

Start og målområdet

Søndag morgen kl. 09 ankom vi til Silkeborg, parkerede ved AQUA/Vejlsøhus og cyklede til startområdet  ved Friluftscenen ved Indelukket i Silkeborg, en passende lokation for de omkring 100 tilmeldte, men hvor der sagtens havde været plads til flere deltagere. Udover selve start/målområdet var der linet op med små pavilloner hvor man kunne få Peter Larsen kaffe, rundstykker, kage forud for løbet, men også energi og gel’s til at stoppe i lommerne så man havde energi med på turen, der manglede bestemt ikke noget! Udlevering af startnumre og chips kunne dog godt have fungeret bedre, det virkede lidt omstændigt – men lige i dette tilfælde var det så måske meget godt der “kun” var tilmeldt ca. 100 personer. Vi fik dog ret hurtigt vores numre, som vi kunne sætte på i ro og mag, mens kaffen og rundstykket blev indtaget på pladsen sammen med de andre deltagere. Stemningen var generelt afslappet og man havde indtrykket af at de fleste var taget afsted for at have en hyggelig dag på rammen, men man kunne også godt spotte en del barberede ben og top-trimmede fyre i blandt deltagerne, så helt “hyggeligt” blev det nok ikke…

De Ronde van Silkeborg 2018

Der var fra start annonceret en fælles start kl. 10.20, hvor de første 15 km. mod Svostrup Kro skulle køres med Master, altså stille og roligt i samlet flok, uden overhalinger ol., hvorefter løbet skulle sættes igang fra Svostrup Kro med 2 starter, én for dem der skulle kører 85k og én for dem på de 40 km., med de hurtigste forrest i rækkerne for at undgå kødannelser.

Kl. 10.20 gik starten igennem Silkeborg By og ud til Silkeborg Langsø hvor ruten gik via Dramdragerstien hele vejen til Svostrup, en virkelig smuk tur med skøn natur, primært på grusveje, men også på smalle træbroer ude i vandet – en helt særlig oplevelse. Idéen med master de første 15 km. var god, særligt fordi stierne og området generelt slet ikke egnede sig til cykelløb, men derimod mere en flot og hyggelig tur. Det er dog altid svært at køre “i flok” når der er så stor differentiering blandt deltagerne og det betød da også at turen til Svostrup Kro (15 km) endte med at tage knap én time og med lidt irritation undervejs fra mange deltagere grundet tæt kørsel, hvor der nemt opstår farlige situationer. 5 km. efter start lykkedes det også undertegnede at få det første “cut” i dækket og her skulle mit tubeless setup stå sin prøve, hvilket lykkedes – så jeg undgik at skulle rode med tubeless væske og min backup slange, hurra for Orange Seal væske og Schwalbe’s X-One dæk.

Ved ankomst til Svostrup Kro var vi blandt de sidste, da mit cut i dækket betød jeg måtte ind til siden et par gange for at få væsken til at lappe helt, hvilket betød at ventetiden til start, for vores vedkomne, ikke var ret lang. Ved Svostrup Kro var der mulighed for lige at få tisset af og fyldt dunkene med energi eller vand inden den rigtige start gik.

Først blev deltagerne på 85 km. ruten sendt afsted og de “hurtige” blev bedt om at trække op foran, undertegnede og min makker gik placeret os i den første halvdel og kort tid efter gik starten. Der blev trådt godt til i pedalerne på den første asfaltstrækning og jeg havde min tvivl til hvorvidt vi kunne holde trop med de hurtige ryttere, men kort tid efter drejede vi ind på en grussti og så snart det gik op af og underlaget blev det løst havde vi, der også kører MTB, en kæmpe fordel på det tekniske plan.

Ruten gik fra Svostrup Kro mod Resenbro af Gjernstien og ind mod Nordskoven i Silkeborg. Herefter mod Svejbæk, til Laven og så mod depotet ved Kvickly i Ry. Ruten havde indtil nu bestået af alt fra grusveje til skovstier, singletrack, cykelsti og landvej – så afvskslende vil være det helt rette ord! Ved depotet i Ry var der mulighed for at tanke op med sandwiches, bananer, energibarer, kage, sodavand, vand og energidrik – alt hvad hjertet begærer og rigeligt af det!

Herefter gik turen mod Himmelbjerget hvor vi havde spottet en led stigning, og turen gik således mod Himmelbjerget af små kringlede stier og singletracks hvor man ønskede at have taget mountainbiken istedet. Efter at have forceret stigningen bagom Himmelbjerget, for de flestes vedkomne nok trækkende en del af vejen, gik turen igennem skoven mod FDF Sletten, omkring Slåensø og omkring Borre Sø inden man igen ankom til Friluftsscenen ved Indelukket. Som første del var der en god blanding af grusstier, skovstier, cykelsti, landevej og decideret singletrack.

Ét af de problemer som vi dog hurtigt spottede var mangelfuld opmærkning og flere steder hvor man var i tvivl om hvorvidt man var på rette vej eller ej. Undertegnede havde glemt Garmin’en derhjemme, men min makker havde heldigvis forberedt sig noget bedre end undertegnede, så han havde downloadet ruten og kunne derfor fungere som vejviser for gruppen når der var steder hvor man kom i tvivl omkring retningen. Arrangørerne havde brugt meget tid på afmærkning op til løbet, så det er virkelig ærgerligt at folk stadig piller minestrimmel ned og fjerner eller vender skiltene. For vores vedkomne ødelagde det egentlig ikke oplevelsen, men gjorde det faktisk lidt mere spændende og hyggeligt, mens man nærmest jublede når man “ramte” et skilt eller en stump minestrimmel som viste man var på rette vej. Havde vi dog ikke haft navigatøren med, er jeg bange for vi havde kørt forkert en del gange og det havde måske nok skabt lidt frustrationer.

I mål kom vi efter 3 timer og 58 minutter, som nr. 23 og 24 hvilket vi var meget tilfredse med.

Det var, fra start, meldt ud at der var burger og fadøl i målområdet, så forventningerne var skruet rimelig godt i vejret og efter små 4 timer på rammen var der også blevet plads til en lille bid brød. Burgerne var frisklavet, med en lækker hjemmelavet bolle, grillet bøf og lækkert indhold – en saftig sag der stillede sulten og blev skyllet ned med sodavand eller fadøl, alt efter temperament. Igen var der mulighed for at slutte af med et stykke kage, hvis ikke burgeren havde stillet den værste sult.

Efter løbet kunne man blive hængende til foredrag og cykelsnak med tidligere professionel cykelrytter Bo Hamburger, Cykelreporter Niels Christian Jung og chefredaktør for Midtjyllands Avis Hans Krabbe.

Konklusion

1. udgave af et cykelløb er sjældent fejlfrit og det var heller ikke tilfældet ved De Ronde van Silkeborg’s debut her i 2018. Masterstarten mod Svostrup Kro blev hurtigt en lidt “klumpet” affære, selvom det var en virkelig smuk tur som man bør unde sig selv – måske i virkeligheden på gåben, så bliver man måske ikke set så skævt til som vi gjorde på cyklerne af de lokale, derudover var det ærgerligt at skiltningen haltede flere steder, så nogle deltager endte med at komme helt fra ruten. Det ændrer dog ikke på det faktum at løbet, for vores vedkomne, blev gennemført med et kæmpe smil på læberne – fordi det var super spændende kombination af terræn der virkelig satte ens teknik og opmærksomhed på prøve – at kører 30-40 km. en timen ned af grusveje med store sten, på forholdsvis smalle hjul er altså ikke for tøsedrenge og stigningen bagom Himmelbjerget kan altså også kun forceres på en cross/gravelcykel af de helt hårde drenge, som eksempelvis min makker.

Det var dog også interesant at opleve hvordan vi hurtigt fandt sammen i en gruppe hvor vi hjalp hinanden med at finde vej, i stedet for “bare” at skulle komme først – der var en generelt god stemning på ruten og ikke den samme asen og masen som man ofte oplever til landevejsløb.

Jeg er i tvivl om hvordan løbet skal klassificeres, for der var “lidt af det hele” i forhold til terræn og alle vores timer på mountainbiken kom os virkelig til gode i skoven hvor landevejsrytterne hurtigt faldt fra, men skal man deltage i næste års udgave vil min klare anbefaling være en cross/gravelcykel, eller evt. mountainbike hvis man er knap så rutineret.

Én ting er dog helt sikker, vi havde en skøn dag i Silkeborg på en sprød og afvekslende rute i flot natur, med høj sol og en fantastisk forplejning, før, under og efter løbet!

Med en pris på 395,- pr. deltager er løbet bestemt heller ikke et billigt løb, men set i forhold til hvor gennemført det var med start/målområdet, forplejningen før, under og efter løbet er prisen bestemt ikke ublu.

• Vil du opdateres på kommende begivenheder, så like/følg “Belgian Cycling Club” på Facebook og følg med på Deres website.
  • Se eller download ruten – 85 eller 40 km.

Mere fra Noel Juul Christensen
SolarStorm X5 2000 lumen cykelygte – praktisk test
Vi tester i øjeblikket SolarStorm X5, mens vi tester og skriver –...