Guide: Sådan skifter man pulleyhjul

Pulleyhjulene i bagskifteren slides som meget andet på cyklen og skal derfor løbende vedligeholdes, eller i de fleste tilfældet blot udskiftes. Pulleyhjulene er med til at sikre at kæden føres korrekt gennem bagskifteren og nedslidte pulleyhjul kan betyde at gearskiftet begynder at drille og man bruger unødvendigt meget energi på at “trække” kæden gennem bagskifteren.

Heldigvis er udskiftning af pulleyhjul ret nemt og hurtigt, samtidig med at det ikke er den dyreste komponent at udskifte. Udskiftning af pulleyhjul er mere eller mindre ens uanset om det foregår på en racercykel, eller en mountainbike – og om der lige står Shimano eller SRAM på bagskifteren. Man skal blot være opmærksom på at købe pulleyhjul der passer til ens bagskifter, eksempelvis en Shimano XT M8000 eller en Shimano 105 bagskifter.

Eksempelvis koster et sæt Shimano XT M800 pulleyhjul kun 129,- og man kan derfor overveje om man ikke de skal udskiftes til et par med lukkede keramiske lejer så man slipper for vedligeholdelse og får et sæt pulleyhjul der bare bliver ved at “rulle”. I videoen nedenfor vises forskellen mellem et par originale pulleyhjul og et par fra Tripeak med keramiske lejer til ca. 500,-

Det skal du bruge

Sådan skifter du pulleyhjul

Start med at afmontere kæden, det gør det meget nemmere at udskifte pulleyhjulene. Har du ikke allerede et quick/missing-link på kæden, kan det passende monteres i samme ombæring så kæden nemt kan afmonteres når den skal rengøres eksempelvis.

Afmonter de gamle pulleyhjul med unbracho i passende størrelse, ofte en 3mm. Det kan være en fordel at afmontere baghjulet i samme ombæring, for nemmere at kunne komme til. Vær opmærksom på at der er “upper” og “lower” pulleyhjul.

Rengør, eller tør bagskifteren af når den alligevel er til at komme til og monter de nye pulleyhjul med de gamle bolte – brug gerne en smule fedt på boltene så de er nemme at løsne en anden gang, vær igen opmærksom på at der ofte er forskel på upper og lower pulleyhjul.

Monter kæden igen og vær opmærksom på at få den trukket korrekt igennem bagskifteren inden den lukkes med et quick/missing-link.

Spørgsmål, tips eller trick til denne guide? Skriv endelig en kommentar nedenfor!

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.