Guide: Udstyr til cykelpendleren (Efterår og vinter)

Efterår og vinter er over os, og vi har den seneste tid samlet ind – vi har samlet stort ind. Vi har nemlig valgt at lave en længere artikel, der henvender sig til cykelpendleren. Artiklen kan selvfølgelig læses af alle og alle produkter er brugbare for enhver, der måtte have lyst til at bevæge sig afsted på cyklen, selv når temperaturen er langt, langt under de grader celsius, der køres under i Tour de France.

Vi har forsøgt at samle en guide, hvor man får de allervigtigste redskaber, der behøves, når man vælger at tage cyklen på arbejde. Produkterne er alle meget prisvenlige, hvilket gør pakken yderst attraktiv for de, der ikke vil bruge en mindre formue på cykeltøj. Hele projektet kan vel kaldes: “pendler essentials”.

Force langærmet svedundertrøje sort og Force lang underbuks (199,- pr. stk)

Vi begynder med noget af det allervigtigste, når man skal klare de kolde vintermåneder i Danmark – nemlig undertøj også kaldet baselayer. Vi har testet et helt sæt fra tjekkiske Force, der har lavet et yderst tætsiddende sæt, bestående af en langærmet undertrøje og et par lange underbukser. Begge dele er lavet af 35% bambus, 60% nylon og 5% elastan, som giver et voldsomt strækbart produkt, der samtidig kan holde kroppen varm. Kombinationen giver som sagt god varme, men uden at holde på sveden fra kroppen – sveden transporteres nemlig videre til næste lag, så man ikke får en helt våd svedundertrøje eller buks.

Undertegnede har brugt svedundertrøjen som inderste lag hele november og december måned, og har kun været nødsaget til at have én ekstra undertrøje udenpå, når temperaturen har været et godt stykke under de 0 grader. Herudover kommer der selvfølgelig en jakke, der skal tage vinden, men det giver et meget godt billede af, hvor god varme undertrøjen giver. De lange underbukser har givet rigtig god varme, når morgentemperaturen har været under de 0 grader, men må dog siges at være for varme, hvis man har et par gode lange cykelbukser i forvejen.  Det stramme fit fungerer rigtig godt sammen med tætsiddende cykelbukser, og man kan hermed beholde det aerodynamiske look. Alt i alt en rigtig god investering, hvis man vil holde sig varm vinderen over – og endda til små penge.

Force freeze vinter sokker sort (59,-)

Force har udviklet et par sokker, der kan holde enhver cykelrytters fødder varme og tørre. Sokken er fremstillet i 50% merino, 38% polyamid, 10% polypropylen og 2% elastan, hvilket giver en sok, der er særdeles strækbar, behagelig og varm. Force går selvfølgelig ikke på kompromis med kvaliteten, trods den lave pris. Kigger man på en lignende vare fra eksempelvis GripGrab, har denne en pris på 129,-. Sokken fra Force har endda større procentdel af merino uld, der giver varme til fødderne, men samtidig er med til at transportere sveden, så fødderne ikke bliver våde, såfremt man skulle svede lidt. Sokkerne har været en fast del af påklædningen de forgangene måneder, og der har ikke været en finger at sætte på kvalitet eller funktionalitet.  Sokkerne har været brugt i samarbejde med forskellige skoovertræk, hvoraf det ene har været det tynde Rainproof C1 fra Ekoï. Til trods for den tynde beskyttelse, har Force Freeze formået at holde fødderne varme.

Sokkerne er yderst behagelige og passer som fod i hose.  Sokken er testet i størrelse 39-41, hvilket passer perfekt til en fod, der normalt bruger 42-43 i sko. Igen et rigtig godt produkt, der er til at komme til for penge.

Force multifunktions tørklæde (Fra 49,-)

Når temperaturen er lav, er det ekstremt vigtigt at holde øre og hals varm, så man ikke får kulde ind fra oven. Vi har i denne forbindelse testet et multifunktionshalstørklæde fra Force. Halstørklædet er sådan set bare en lang tube, der kan bruges på rigtig mange forskellige måder. Det er elastisk og kan derfor strækkes, så man kan bruge det som en form for elefanthue. Dette er en stor fordel, så man kan holde hele hoved og hals varm, men samtidig ændre dette, hvis det skulle blive varm på turen. Netop det, at man kan ændre i, hvordan tørklædet skal sidde, er den helt store forskel fra de velkendte elefanthuer, mange cyklister bruger. Disse er ikke nær så alsidige, men har selvfølgelig andre funktioner, der kan være at foretrække, når der er rigtig koldt. Desværre er dette halstørklæde fra Force ret tykt, hvilket gør det svært at ånde igennem, såfremt man vil have dækket hele ansigtet. Her kan der henvises til de føromtalte elefanthuer, der oftest har huller, så det er nemmere at trække vejret igennem stoffet. Force har igen leveret et rigtig fint produkt, der kan bruges til  rigtig mange ting og på rigtig mange måder – igen må vi også se på prisen, der blot er 49 kroner.

Force vinter neopren handsker (189,-)

Det er noget af det vigtigste, men samtidig noget at det sværeste; at holde fingrene varme. Tjekkiske Force har her et bud på, hvordan man kan holde dem varme og tørre, når efteråret trænger sig på. Handskerne er testet i løbet af efteråret og vinteren, hvor de dog er blevet udskiftet, når temperaturen har været tæt på, eller under frysepunktet. Handskerne er yderst behagelige og har et super slim fit, der giver rytteren følelsen af fri bevægelighed. Denne handske er udstyret med antislip gummi i hele håndfladen og ud på alle fingre, så hænderne ikke glider under cykelturen. Force har ikke valgt at bruge plads på ekstra puder, der kan tage små stød, hvilket giver en handske, der ikke egner sig til de allerlængste cykelture, men giver en helt fantastisk følelse af, at man næsten ikke har handsker på. Valget af neopren giver mange fordele, når man cykler i vådt vejr, hvor materialet rent faktisk holder det meste vand ude og holder fingrene varme. Ulempen ved materialet kan være, at hænderne meget hurtigt bliver svedige, hvis der er bare det mindste for varmt. De er ligeledes testet på MTB, hvor de varmt kan anbefales, når temperaturen er under frysepunktet, da man oftest har højere puls og sveder mere, når man prøver kræfter med skovens ujævne terræn.

Force Vinter Neopren kommer lidt til kort på landevejen, når temperaturene er under frysepunktet, hvorfor undertegnede vil anbefale dem til det sene efterår eller tidlige milde vinter. Alt i alt en superfin handske, der kan bruges til både landevej og i skoven.

Force neopren skoovertræk (159,-)

Det  kan være yderst svært at holde fødder og tæer varme, når temperaturen er lav i de tidlige morgentimer. Derfor har vi testet Forces neopren skoovertræk, der er en lidt tykkere udgave, end så mange andre produkter i samme kategori. Skoovertrækket er relativt let at montere på cykelskoene, da neopren-materialet er let strækbart. De sidder forholdsvis tæt på fødderne, men dog ikke i samme grad som de noget tyndere modeller. Dette kan være en ulempe, hvis man går efter det mest aerodynamiske look. I forhold til dette, ser de måske også en anelse klodsede ud, hvis man har relativt tynde stænger, som det er tilfældet hos undertegnede. Dette skal dog ikke tage noget fra Force skoovertrækkets funktionalitet, der ikke er en finger at sætte på. De er både rigtig varme, næsten 100% vandtætte og nemme at montere uden på cykelskoene. Det er meget rart at have forskellige skoovertræk, såfremt man cykler i alt slags vejr eller cykler både på landevej og i skoven. Disse skoovertræk er for varme, hvis man skulle bruge dem til skoven, men de passer rigtig fint til de kolde morgener, hvor der oveni købet kan komme en lille byge eller to.

EKOI Rainproof C1 skoovertræk (Ca. 230,-)

Det andet bud på et godt skoovertræk kommer fra Franske EKOI, der har lavet et vandtæt skoovertræk, der sjovt nok har til formål at holde fødderne tørre under cykelturen. Ekoï har med C1 modellen lavet et skoovertræk, der er ultratyndt, men stadig ekstremt strækbart. Ved første øjekast var jeg i tvivl om, hvorvidt det kunne lade sig gøre at få skoovertrækket ud over skoene – det lykkedes heldigvis efter et par stræk i forskellige retninger. Dette var imidlertid kun første gang, hvorefter materialet var noget mere medgørligt. Det tynde materiale er ikke kun med til at holde fødderne tørre, det er også med til at give et yderst stilrent og stramt look, der lige giver den ekstra finish. C1 har generelt et rigtig lækkert design, hvor sømmene er termosvejsede, så der hverken kommer luft eller vand ind. Bagpå er skoovertrækket udstyret med en selvlåsende lynlås, der ligeledes er med til at holde vand ude. Der er altså tale om et skoovertræk, hvor der ikke gået på kompromis med design eller funktionalitet.

Der er rigtig meget regnvejr i Danmark, hvilket gør dette skoovertræk til et af de ultimativt vigtigste produkter i denne udstyrspakke. Skoovertrækket fuldfører opgaven, når det kommer til at holde vand ude, men man kan ikke undgå at få lidt fugtige/våde fødder, når regnen siler ned. Vandet vil stort set altid finde vej via sålerne eller via ben og strømper. Undertegnede har dog kun haft problemer på de helt våde dage, hvor der ikke er meget at gøre, men Ekoï C1 klarede i det mindste jobbet de fleste kilometer.

Happy Hot Feet varmesåler model 2017 (695,-)

I forbindelse med vores tests af de forskellige skoovertræk, har vi testet et par Happy Hot Feet varmesåler, der er lavet til cykelrytteren, der bare ikke kan klare kolde fødder. Sålerne er lavet, så man kan klippe dem til, så de passer præcist til de valgte cykelsko – alle størrelser mellem 41 og 46. Sålerne er rigtig nemme at montere i cykelskoene, når de først er klippet til, men den forholdsvis store klods, der sidder ved svang og hæl, kan give lidt problemer med at lukke cykelskoene, da hele foden hæves en smule. Personligt finder jeg en smule ubehag, når sålerne er monteret, da cykelskoen strammer ret meget om fødderne. Dette kan selvfølgelig afhænge af skomodel og selve foden. Ser man på selve produktets funktion, er der ikke meget at sætte en finger på. Sålerne har 3 styrker; lav, mellem og høj, hvilke det er muligt at skifte i mellem med den trådløse fjernbetjening. Det er altså muligt at ændre på varmen, tænde eller slukke den under cykelturen, hvilket giver meget god mening, da det er forskelligt, hvornår man har kolde fødder – det kan både være i starten, eller i slutningen af turen. Der skal slet ikke herske nogen tvivl om, at dette produkt er lidt uden for nummer, i forhold til denne artikel, da disse såler må siges at være et luksusprodukt. Det må være op til de forskellige pendlere derude, hvorvidt de behøver såler med varme, men virker, det gør de.

Force regnjakke (299,-)

Pakken bærer generelt præg af produkter, der kan bruges i det regnfulde Danmark, hvilket også er grunden til, at vi har valgt at teste hele tre regnjakker. Den første regnjakke kommer fra vores gode venner fra tjekkiske Force. De har her lavet en billig regnjakke, der er ganske fin til pendleren. Jakken har en super god pasform, der gør, at den sidder tæt til kroppen. Desuden er den udstyret med et par logoer, der er lavet i refleks, så man ligeledes bliver set i trafikken, når mørket banker på. Regnjakken er som sagt i den billige ende, hvorfor den ikke har de helt store udluftningsmuligheder, og man kan hermed blive en smule ”klam” indenunder, såfremt man begynder at svede. Regnjakken her lever dog op til sit formål – nemlig at holde vandet ude og kroppen tør, hvorfor denne regnjakke er et særdeles godt bud, hvis man vil slippe for at betale en formue, eller blot vil bruge den som en ”safty” regnjakke.

Force refleks regnjakke (399,-)

Den anden regnjakke i rækken er ligeledes fra tjekkiske Force, men her skal man lige have 100 kroner mere op af lommen. Umiddelbart er der ikke den store forskel på de to regnjakkers udseende og udformning, men refleksregnjakken har meget mere udluftning, hvilket gør den lidt mere behagelig, når man skal have pulsen op. Jakken er udstyret med mesh-materiale i siderne, der giver en rigtig fin ventilation. Dog skal man være opmærksom på, at siderne ikke er vandtætte grundet mesh-materialet. Vil man bruge regnjakken, når det står ned i stænger, kan dette være en ulempe, da vandet vil finde disse åbninger. Bagpå er der er stor åbning, der går fra skulder til skulder. Åbningen er overdækket af det regntætte materiale, der sørger for, at regnen ikke kan komme ind, men sveden kan komme ud – en rigtig fin detalje, der i særdeleshed er brugbar, hvis man kører med bagage på ryggen. En personlig vurdering vil være, at de 100 kroner er godt givet ud, hvis man vil have en regnjakke, der kan bruges til flere forskellige formål indenfor cykelsporten. Ventilationen gør jakken rigtig brugbar til en tur i skoven, hvor pulsen oftest er lidt højere. En sidste og meget fin detalje er, at jakken er lavet i et fuldt ud reflekterende materiale (de grå dele af jakken), der gør den meget synlig i trafikken.

Newline Bike Rain Jacket (600,-)

Slutteligt har vi testet et af danske Newlines bud på, hvordan en regnjakke skal se ud og føles. Regnjakken er lavet i et hvidt, næsten gennemsigtigt materiale, der er med til at give et fint look, hvis man ikke vil gemme sin gule førertrøje fra Tour de France væk. Regnjakken fra Newline gør, hvad den skal – den holder vandet ude og kroppen tør, men som det var tilfældet med den første jakke fra Force, kan kroppen føles en smule ”klam”, når man når frem til sit mål. Dette skyldes også her den manglende udluftning, der holder sveden inde. Regnjakken har en superfin pasform, der hjælper på aerodynamikken og skaber et stramt look. Newline har valgt ikke at lave lommer i regnjakken, hvilket kan være en fordel såvel som en ulempe. Såfremt man har en rygsæk på, kan en lille lynlås være ret irriterende på længere cykelture, men såfremt man ikke har rygsæk på, kan det være rart at have en ekstra lomme, der er nem at komme til, når man sidder på cyklen. Dette må være smag og behag, men skulle nævnes, da begge regnjakker fra Force er udstyret med lommer bagpå.

Newline Bike Waterproof pants (900,-)

I forbindelse med vores test af Bike Rain, fik vi også et par regnbukser fra danske Newline. Regnbukserne er lavet til cykelpendleren, der bare ikke vil være våd. I denne sammenhæng er der tale om de cykelpendlere, der ikke går på kompromis med tørhed, men er ligeglad med aerodynamik, da regnbukserne er lavet som en form for overtræksbukser. De er hermed testet uden på almindelige cowboybukser, hvor det klarer opgaven til UG. Bukserne er supernemme at få på og af, da de er lavet med lynlås langs begge ben, så man kan lyne dem helt op. Lynlåsene er selvfølgelig vandtætte, så vandet ikke finder vej her. Denne detalje gør samtidig, at man ikke behøver at tage sine sko af, når man når frem til arbejde, hvorfor man slipper for våde tæer og sparer lidt tid. Nederst på regnbukserne er der dobbelt velcro, der giver mulighed for at stramme buksebenene ind, så de ikke kommer i karambolage med kæden og skaber en lille smule bedre aerodynamik. Alt i alt er disse regnbukser fra Newline helt perfekte, hvis man skal ud i det regnfulde Danmark, hvor de ligeledes kan bruges som beskyttelse for vinden. Et supergodt produkt, der er helt uundværligt, såfremt man ikke vil skifte tøj på arbejdspladsen.

Force cass 300 lumen forlygte usb (199,-) og Force usb baglygte (99,-)

Såfremt man ønsker at bruge cyklen som primært transportmiddel, kan man ikke komme udenom et sæt rigtig kraftige cykellygter. Vi har igen haft fat i tjekkiske Force, der har lavet et par fine lygter, der kan gøre dig synlig i vintermånederne. Der er mørkt, når vi står op og mørkt, når vi skal hjem, hvorfor man ikke kan leve uden et par gode cykellygter. Lygterne fra Force gør, hvad de skal. Begge lygter er udstyret med forskellige styrker og funktioner, der tæller: to forskellige styrker – en kraftig og en svag – samt en blinkefunktion til hver. Det er stort set kun de to styrker, der er testet, da lygterne selvfølgelig ikke blot bruges, så man bliver set af bilerne, men også bruges, så man selv kan se cykelsti/vej. Når vi er ved sigtbarheden, må man sige, at forlygten opfylder kravene til en god forlygte. Den lyser forholdsvis langt og rimelig bredt, så man har et godt overblik. Dog er lygten ikke lige så egnet brug i skoven, da den er for klein og sidder for dårligt fast. Vi må her henvise til andre test her på siden, hvor lumentallet er væsentligt højere.

Både for- og baglygte er let at montere på stort set alle styrtyper med en meget strækbar gummirem, der ligeledes sidder rigtig godt på styret eller saddelpind. Slutteligt har vi fat i et par lygter, der oplades vha. UBS-stik, der følger med i begge pakker. Fælles for opladning er, at man kan se, hvornår de er fuldt opladt via en lille diode, der lyser henholdsvis grøn (oplader) eller rød (opladt). Desværre er det ikke let at finde ud af, hvor meget strøm, der er tilbage på baglygten, da den bare lige pludselig går ud, hvilket har givet et par nervøse panderynker hos undertegnede, når man opdager et manglede baglys ved ankomst. Grundet dette, har jeg blot valgt at oplade lygterne ca. hver anden dag, så man sikrer sig lys både til og fra arbejde. Umiddelbart et rigtig godt bud på et sæt cykellygter, der kan bruges af enhver cyklist og ikke koster en mindre formue.

Vær den første til at kommenterer