Guide: Vælg den rigtige cykelslange

Er man ny indenfor denne verden, så kan det virke en smule uoverskueligt at finde ud af hvilke slanger man skal vælge – dette gælder uanset om man kører racercykel, crosscykel eller MTB.

I denne guide forsøger vi at give et overblik over hvad man skal vælge, uanset cyklens type og vi fremhæver både fordele og ulemper ved de forskellige typer.

Der er dog en række ting man skal være opmærksom på ved valg af slange, uanset cyklens type.

  • Størrelsen: Den skal passe til cykelhjul og dæk. Størrelsen står normalvis angivet på siden af dækket, eksempelvis 700x23c.
  • Ventil-type: Sørg for at vælge en der passer til dine fælge, normalvis enten auto (schrader) eller racerventil (presta). Vær samtidig opmærksom på ventillængden, ved eksempelvis højprofil-fælge skal man have en længere ventil end de klassiske 40mm.
  • Vægt: Jo lettere, jo mindre roterende vægt!
  • Materiale: Hvilket materiale er slangen lavet af.

Valg af slange til racer, cross og gravel cykel

Der findes grundlæggende 2 forskellige typer slanger, butyl (Den klassiske sorte…) og latex-slanger.

Butyl slange

Butyl slangen er den vi “kender”, den klassiske gummislange der ofte er dækket af talkum – med vulkanisering omkring ventilen for at sikre mod utætheder ved dette svage punkt. En butyl slange er som udgangspunkt meget fleksibel og holder rigtig godt på luften.

Butyl slanger findes i rigtig mange forskellige kvaliteter, hvor forskellen primært ligger i kvaliteten af gummi-blandingen, vulkaniseringen omkring ventilen og ikke mindst vægten… Jo lavere vægt, jo dyrere slange – som udgangspunkt!

Jeg har gode erfaringer med slanger fra de store velkendte brands såsom Schwalbe og Continental. Men til trænings og hverdagsbrug kan man altså spare rigtig mange penge ved at vælge “no-name” slanger der ofte fås til under 30,- Det kunne også være den slange man altid har med som “backup” hvis uheldet skulle være ude! Eksempelvis kan man få en standard racerslange til 24,- hos Cykelpartner.dk

butyl_cykelslange

Latex slange

Alternativet til den klassiske butyl/gummislange er en latex slange, som navnet antyder er den lavet i latex – et materiale der er meget slidstærkt og ligeledes ganske fleksibelt.

Fordelen ved latex-slange er at latex skaber mindre friktion mellem dæk og slange, vægten er i den lave ende og materialet er noget mere modstandsdygtig overfor bl.a. “snake bites” og lign. hvor der klemmes/nappes hul i slangen. I sidste ende betyder det at hjulene bør rulle lidt bedre med den lavere vægt og friktion samtidig med at antallet af punkteringer gerne skulle holdes på et absolut minimum – til gengæld må man pumpe lidt oftere, for en latex-slange mister luften over tid…

latex_cykelslange

Valg af slange til MTB

Til MTB findes der faktisk hele 3 forskellige typer af slanger at vælge imellem, den klassisk butyl gummi-slange, latex slange og så har Schwalbe som nogle af de første præsenteret en slange lavet af plast der er enorm let (68 – 76 gram).

Butyl slange

Butyl slangen er den vi “kender”, den klassiske gummislange der ofte er dækket af talkum – med vulkanisering omkring ventilen for at sikre mod utætheder ved dette svage punkt. En butyl slange er som udgangspunkt meget fleksibel og holder rigtig godt på luften.

Butyl slanger findes i rigtig mange forskellige kvaliteter, hvor forskellen primært ligger i kvaliteten af gummi-blandingen, vulkaniseringen omkring ventilen og ikke mindst vægten… Jo lavere vægt, jo dyrere slange – som udgangspunkt! Man bør dog have in mente at en tyndere og lettere slange, formentlig også nemmere punktere…

Jeg har gode erfaringer med kvalitetsslanger fra Schwalbe, men som med slanger til racercykel, kan det være fristende at have et lille “nød-lager” af de allerbilligste slanger. Eksempelvis har Cykelgear.dk en 29″ cykelslange med autoventil til 22,-

mtb_cykelslange

Latex slange

Alternativet til den klassiske butyl/gummislange er en latex slange, som navnet antyder er den lavet i latex – et materiale der er meget slidstærkt og ligeledes ganske fleksibelt.

Fordelen ved latex-slange er at latex skaber mindre friktion mellem dæk og slange, vægten er i den lave ende og materialet er noget mere modstandsdygtig overfor bl.a. “snake bites” og lign. hvor der klemmes/nappes hul i slangen. I sidste ende betyder det at hjulene bør rulle lidt bedre med den lavere vægt og friktion samtidig med at antallet af punkteringer gerne skulle holdes på et absolut minimum – til gengæld må man pumpe lidt oftere, for en latex-slange mister luften over tid…

Når man kigger efter latex slanger til MTB, vil man formentlig opleve at de fleste står angivet til kun at passe til 26″, men da Latex slanger er så enormt fleksible, passer en 26″ slange fint til både 27,5 og 29″.

latex_cykelslange

Plast slange

Den tyske dæk-producent Schwalbe, har netop præsenteret en helt ny slange til 26, 27,5 og 29″ udført i plastik, dette inkluderer også selve ventilen. Modellen hedder Schwalbe Evo og er udført i termoplastik hvilket giver en enorm lav vægt på kun 68 gram for en 26″ slange, mens en 29″ slange vejer sølle 76 gram. Til sammenligning vejer Schwalbe’s egen letvægtslange i 29″ 140 gram, så der er næsten tale om en halvering af vægten. Disse nye cykelslanger i termoplastik skulle have samme punkteringsmodstand og holde lige så godt på luften som den klassiske butyl slange, så eneste minus bliver nok prisen. Produktet er så nyt at det ikke i skrivende stund er tilgængeligt hos nogle danske online forhandlere, men jeg har fundet 29″ udgaven hos BikeInn.dk til ca. 160,-

schwalbe_evo_tube

Alternativer til dæk og slange?

Er du træt af at bøvle med dæk og slange så findes der efterhånden en del andre muligheder, men den mest anvendte er et såkaldt tubeless setup. I al sin enkelthed går det ud på at fjerne slangen, så man slipper for risikoen for at denne punkteres, som en bonus sparer man lidt vægt og særligt for MTB-folket er det en stor fordel at man får mulighed for at køre med endnu lavere dæktryk, uden risiko for snakebites.

Tubeless har tidligere primært været anvendt til MTB, mens det nu også er udbredt blandt cross, gravel og sågar landevejsrytteren.

orange-seal-tubeless-vaeske
Mere fra Noel Juul Christensen
Nye P ZERO dæk fra Pirelli
Pirelli har netop lanceret en række nye modeller i P ZERO-serien, fælles...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.