Kom godt igang med Zwift

Virtuel træning bliver stadig mere populært og særligt i efterårs og vinterperioden flytter mange landevejsryttere træningen indenfor, enten i garagen, skuret, kælderen eller måske endda stuen. Her kan man, på sin egen cykel, træne og kører løb med både venner og bekendte, eller mod helt fremmede. Det kræver dog lidt udstyr, i denne guide give vi vores bud på 3 forskellige opsætninger så du er klar til at kører Zwift; en billig, en god og den bedste!

Hvad er Zwift?

Zwift er, i al sin enkelthed, en applikation der installeres på en PC, Mac eller iPad. I denne applikation kan man enten bare “ræse rundt” på over 100 km. ruter i den virtuelle verden, man kan lave mere struktureret træning eller man kan kører sammen med andre – også kaldet “social group rides”.

Zwift er en 3D verden hvor man cykler mod andre Zwift brugere, hvilket er alt fra glade amatører til pro-ryttere og det giver en helt ny dimension til hjemmetræningen at man kan konkurrere mod andre og/eller bare sig selv, modsat på en “gammeldags” hometrainer hvor man selv kan justere belastning og bare sidde og træde så længe man orker. I Zwift justeres modstanden på home traineren alt efter om det går op eller ned og om man ligger i læ i en gruppe, eller kører alene – realismen er derfor rigtig høj og man bliver udfordret på en helt anden måde, hvilket gør vintertræningen meget sjovere!

Hvad skal man bruge for at kører Zwift?

  • Zwift software
  • En PC, Mac eller iPad til at afvikle Zwift på.
  • Premium medlemsskab (15 EUR pr. mdr., de første 7 dage er gratis)
  • En kompatibel hometrainer
  • En cykel
  • Herudover bør man overveje en måtte til at dæmpe støjen og tage sveden, derudover evt. svedcover til cyklen og en holder til PC eller iPad.

PC, Mac eller iPad?

For at kunne afvikle Zwift kræves en PC, Mac, iPad eller et Apple TV (Virker dog kun med 4. udgave, eller 4K udgaven) Zwift kan nemlig kun afvikles på Windows, Mac OS, iOS og senest Apple TV platformen – Android er stadig ikke supporteret, men er på vej!

Det er mest optimalt at afvikle Zwift på en PC eller Mac, da man her kan tilslutte en ANT+ USB adapter og dermed også få data fra de Garmin sensorer man måtte have monteret på cyklen i forvejen, eksempelvis kadence, fart eller pulsmåler.

Benytter man en iPad har man, i udgangspunktet, kun mulighed for at forbinde til bluetooth enheder, hvilket betyder at både hometrainer og eventuelle sensorer skal være bluetooth-kompatible. Der er dog mulighed for at tilkøbe en ANT+ dongle til iPad til ca. 500,-, ulempen er bare at den kun fås til det gamle 30-pins stik, så har man en nyere iPad med Lightning stik, skal man derudover have en 30-pin til Lightning adapter til ca. 350,-

Vælger man en PC eller Mac til at afvikle Zwift, skal den blot overholde nogle ret basale systemkrav. Har man en PC af nyere dato, som ikke var den billigste på hylden ved købet, så bør den derfor overholde systemkravene der i skrivende stund er følgende:

  • OS: Windows 7 x64 bit, OSX 10.8
  • Processor: Intel Core 2 Duo
  • Memory: 4GB
  • Graphics: 1GB dedicated GPU, or embedded Intel HD 4000/AMD R5
  • Hard Drive: 4GB of free space

Skal man ud at investere i en ny PC til formålet, ville jeg vælge en Intel Core i5 baseret PC med min. 4 GB RAM og et dedikeret grafikkort, så er man godt kørende, også i fremtiden. Det kunne eksempelvis være en Acer Aspire 7 til 5499,-

Se aktuelle systemkrav på Zwift.com

Hometrainer, wheel-on eller direct drive?

Skal man have det fulde udbytte af et virtuelt trænings univers som Zwift bør man investere i en såkaldt “smart” hometrainer. I praksis betyder det at hometraineren skal være udstyret med Bluetooth og/eller ANT+ forbindelse, så den kan skaffe sammen med en PC, Mac, tablet eller lign. Der findes heldigvis, efterhånden, mange forskellige smart hometrainere og priserne starter ved omkring 3000,- for de billigste og fortsætter op til omkring de 10000,-

Én af de første ting man skal gøre op med sig selv er dog om man ønsker en såkaldt “wheel-on” hometrainer, altså en hometrainer med en rulle hvorpå baghjulet hviler og som skaber modstanden, eller man ønsker en direct-drive hometrainer hvor man piller baghjulet af cyklen og montere denne direkte på hometraineren som er udstyret med en kassette. Den første løsning er den billigste, men også den der larmer mest – drive drive løsningen er dyrere, men også mere realistisk, mere støjsvag og så slipper man for evt. at skulle skifte dæk hvis man kører både inde og udendørs. En drive drive hometrainer starter fra omkring 5000,- så man skal gøre op med sig selv om det er de ekstra par tusinde kroner værd.

Ønsker man ikke at investere i en smart hometrainer, kan man godt nøjes, eller starte ud, med en speed-sensor og en “gammeldags” trainer (Hvis supporteret – se liste) Speedsensor til bluetooth koster ca. 360,- og en brugt, supporteret hometrainer, kan man måske være heldig at finde til ca. 1000,- Man skal dog være opmærksom på at vælges denne løsning, vil modstanden på hometraineren ikke justeres alt efter om det går op, ned eller ligeud.

Cyklen

I udgangspunktet kan man bruge enhver landevejscykel, eller mountainbike sammen med en hometrainer, dog naturligvis med visse forbehold. De fleste hometrainere er lavet til brug sammen med cykler der er udstyret med quick-release stik aksler, har man derfor en cykel med thru-aksel skal man være opmærksom på at man kan blive nødt til at skulle investere i en særlig thru-aksel til hometrainer.

Derudover kan der være enkelte model-specifikke begrænsninger, eksempelvis kan Tacx Neo ikke bruges hvis man lang arm på sin bagskifter, hvilket man så naturligvis skal være opmærksom på.

Ønsker man at bruge sin mountainbike eller cross-cykel sammen med en wheel-on hometrainer med rulle, kan det også være en rigtig god idé at skifte bagdækket til et uden alt for meget mønster eller kropper, evt. et decideret hometrainer dæk så undgår man unødvendigt slid og støj.

Need to have tilbehør

Det kræver egentlig ikke meget tilbehør at lave et hometrainer-setup derhjemme, uanaset om det er i skuret, garagen, kælderen, stuen eller hvor man nu engang kan finde plads hertil, men der er alligevel et par ting som er svære at undvære:

  1. Blæser: Træner man indenfor, i alm. stuetemperatur, er en blæser svær at undvære – da den hjælper med at få kølet dig ned. Sidder du i en kælder, garage eller andre steder med lavere temperatur, kan en blæser godt undværes.
  2. Håndklæde: Et håndklæde omkring styret er uundværligt, det tager sveden og man har det altid ved hånden når der kommer lidt for meget dug på panden. Hvis du troede du svedte på landevejen, så vent bare til du kommer på hometraineren!
  3. Måtte: Man bør stille hometrainer og cykel på en eller anden måtte, både for at beskytte gulvet mod ridser, skrammer og ikke mindst sveden – men også for at tage de værste vibrationer og støj fra hometraineren. Har man en gammel yoga/træningsmåtte kan den sagtens bruges, ellers er arbejdsmåtten fra Harald Nyborg til 79,- ret populær. Må det godt være lidt mere lækker og se lidt mere “prof” ud, kan man få dedikerede hometrainer måtter fra bl.a. Tacx, Bkool og Force til priser fra ca. 350,- og opefter.
  4. Drikkedunk/Væske: Husk væsken, gerne suppleret med nogle tabs så væskebalance opretholdes. Kører man under 1 time, kan man i udgangspunktet sagtens nøjes med vand.

Nice to have tilbehør

Tacx holder til tablet – ca. 250,-

Tacx holder til tablet, gulvmodel – Ca. 450,-

Tacx Svedcover til hjemmetræner – Ca. 120,-

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer