Løbsberetning: Race Days Kolding 2018

Fredag d. 10-12 august kunne Racing Kolding, SRAM og Cannondale byde velkommen til et af årets fedeste MTB event. En hel weekend med MTB for både motion og elite. De havde lavet eventet så man havde mulighed for at tage familien med og lad madpakken blive hjemme, da restaurant Flammen sørgede for maden.

Start og målområdet

Vi ankom til Kolding Gymnasium hvor arrangementet blev afholdt fredag sidst eftermiddag. Jeg havde tænkte at nu tager vi afsted hele familien med campingvogn og det hele, som Racing Kolding havde opfordret til. Fra kl. 18 var ruten til B&U XCO Licens ruten klar til at bliver prøve kørt, så det var det første vi fik gjort, min datter Luna skulle nemlig kører hendes første Licens løb. Ruten var ca. 2,7km lang og det var en fed og teknisk rute til børnene. De skulle kører på en del af den rute som Elite XCO rytterne skulle cykle på om søndagen, mega fed rute med en masse byggede elementer, lang rockgarden og diverse udfordringer, Luna var helt oppe at kører.

Efter den første prøve runde var det tid til aftensmad, og her var der meget at vælge mellen, lige fra pasta salat, pulled Pork burger, pølser og med mulighed for madpandekager og diverse. Det var vildt lækkert. En ting var helt sikkert at vi kom ikke til at mangle mad.

Efter aftensmaden skulle ruten prøves igen og alle forhindringer skulle køres og testes, da Luna skulle til start kl. 8.36 lørdag morgen. Børne løbet og børne teknik øvelserne var super godt sat op, der var styr på alt og der var ikke noget at tage fejl af. Vi havde en fantastik lørdag formiddag, hvor børnene var i fokus, Cykelstart.dk er sponsor til vores lokale MTB klub, og her havde vi to B&U ryttere til start. Luna i U11 og Gustav i U9, det var super at de kørte henholdsvis en flot 3. plads og en flot 2. plads hjem til Solbjerg IF MTB og Cykelstart.dk

Lørdag kl. 11:00 skulle jeg stå til start ved XCM. Det betød at jeg ikke havde muligt at komme med til præmieoverrækkelse til børnene kl. 13.15. Det vil jeg helt klart anbefale at man laver om til næste år, synes det er lidt sørgeligt at ligge ude på sporet mens ens datter eller dreng er på podiet.

I XCM motion stillede jeg til start hvor jeg skulle kører 2 omgange af 33km dvs. 66km Der var 3 klasser, hvor man enten kunne kører 1,2 eller 3 omgange af 33 km. Forventningerne var tårnhøje efter at jeg havde koncentreret mig om børnene og børnenes rute som var super fed. Men her fik jeg mig en brat opvågning, da jeg efter 33 km måske kun havde kørt ca. 5% af de 33km på singletrack, resten var grusveje, asfalt og diverse stier, så det var en tonser rute uden lige. Tonser ruter er efter min mening lidt kedelige, da der ikke rigtig sker så meget.

Vi kom rundt om hele Kolding og fik en masse smukke steder at se, så det var nok derfor det også var et motions løb, alle skulle kunne være med, og det vil jeg mene at alle kunne, der var 350hm på de 33 km, så der var ikke de store stigninger.

Selve målområdet var der masser af telte med diverse udstillinger, hvor man kunne prøve diverse cykler fra Cannondale, se på værktøj og prøve hjelme ved Cycle Service Nordic. Målområdet var fedt og der var meget at se på, Børnene løb rundt og kørte på den byggede pumptrack på BMX cykler og prøvede en masse børnecykler fra Cannondale. Det var super fedt.

Under løbene var der live tranmission på storskærm hvor man kunne følge med, det var super fedt at se rytterne ude på sporet mens man er i målområdet. Racing Kolding er gået all in på dette event.

Jeg vil dog sig at det meste af lørdagen var præget af regn, regn, regn og meget regn. Det betød dog at vi blev nød til at pakke campingvognen sammen sidst på lørdag, da alt var vådt og børnene var kolde og gennemblødte.

Søndagen bød på XCO Elite op gennem alle klasser, og vejret var heldigvis ikke så regnfuldt som om lørdagen. Der var dog UCI World Cup i Mont-Sainte-Anne i Canada, hvilket betød at vi ikke fik de helt store Danske MTB kanoner til start, dog havde Sebastian Fini valgt at stille til start i Kolding istedet for World cup, så vi havde da besøg af en enkelt kanon. Om søndagen var der dog væsentlig mere liv i målområdet end der var både fredag og lørdag.

Konklusion

Det var rigtig synd for Racing Kolding at vejret var så dårligt lørdag, for forventningerne til at hele weekenden skulle være en fest faldt en lille smule til jorden. Det er super svært at hold folk i målområdet både før, under og efter løbet når det regner så meget. Folk pakkede deres ting sammen så snart de var færdige med at cykle og smuttede hjem, det var lidt ærgerligt.

Personligt ville jeg hellere have kørt en rundtsrækning på 8-10km til XCM hvor der var væsentlig flere udfordringer, det betyder så også at man kommer igennem målområdet mange flere gange, hvilket også betyder at der kommer meget mere liv i målområdet og løbet ville have været meget mere tilskuervenligt.

Næste år ville det være en fordel at bestille et fantastisk sommervejr hvis de har forbindelse til det. Det er da også utroligt at det faktisk næsten ikke har regnet i 2 mdr. og så lige præcis den weekend, så står det ned i stænger.

Alt i alt er jeg meget positiv omkring selve arrangementet som helhed, der manglede ikke noget, det var super fedt at være med, det eneste er XCM ruten de gerne må revurdere hvis jeg skal komme og kører igen. Men vi kommer helt sikkert og kører B&U XCO Licens til næste år, som var super godt, så håber vi vejret er lidt bedre.

Tags fra indlægget
Mere fra Troels Ennemark Høiriis
Pamhule skov MTB spor
Kategori: MTB Landsdel: Sønderjylland Længde: Ca. 11 km Skiltning: God Estimeret tid for...