Spar vægt og få mere fart på cyklen – næsten gratis!

De fleste er nok godt klar over at jo lettere rytter og cyklen er, jo hurtigere kan man kører – uden at skulle yde mere. Man bør naturligvis starte med sig selv, her er vægtoptimering dog ikke noget man kan betale sig fra som udgangspunkt, her handler det blot om at spise fornuftigt i forhold til ens aktivitetsniveau.

I forhold til vægtoptimering og reducering, så er der masser af muligheder, men i denne guide har vi taget udgangspunkt i de ting der er gratis, eller i hvert fald billige og som alle bidrager til en lavere vægt.

cykelslange

Dæk og slanger

En tommelfingerregel siger at man bør fokusere på den roterende vægt og her er bl.a. dæk og slanger noget af det vigtigste at kigge nærmere på. En helt klassisk racerslange vejer ca. 100 gram, mens en “Extra Light” slange fra eksempelvis Schwalbe vejer 65 gram – det er en besparelse der bestemt er værd at tage med da prisforskellen i kroner ikke er stor.

cykelcross-tires

Som cykelslanger, så er der også stor forskel på vægten af cykeldæk – men her er naturligvis også andre faktorer der spiller ind. Grundlæggende kan man sige at jo lettere dæk, jo dårligere beskyttelse mod punkteringer – så denne del bør man jo naturligvis også have in mente. Man kan også vælge at kører på et tungere og mere punkteringsresistent dæk til daglig og så skifte til de lette dæk ved konkurrencer.

Eksempelvis vejer et klassisk kanttrådsdæk til racercykel ca. 350 gram, mens et letvægts foldedæk ofte vejer under 200 gram.

fox-livewire-race-ls-jersey-front

Beklædning

Jo mindre, jo bedre – det lyder måske lidt forkert, men igen handler det om at reducere vægten og kan man undvære ét lag, så sparer man vægt. Klæd dig på efter vejret, men husk også på at man gerne må småfryse lidt de første 20-30 minutter, indtil man har fået varmen. Skal man købe nyt tøj, så tjek vægten – man kan hurtig spare nogle hundrede gram på at vælge den rigtige cykeljakke. Går man ikke kun op i vægt, men også aerodynamik – så bør man vælge det tætsiddende lycra og ikke de løse baggyshorts, selvom man kører MTB. Jo løsere stof, jo mere flagrer det og skaber derfor større luftmodstand.

sadeltaske

Sadeltaske eller rygsæk

Kører man racer eller crosscykel har man formentlig en sadeltaske, hvori man har de dele man mener at kunne få brug for, det vil typisk være slange, dækjern, multitool og måske andre småting. Start med selve sadeltasken, er den meget tung og klodset – eller er den lille og let? Derudover, så overvej nøje indholdet, kører man med 2 slanger, kan man måske nøjes med én og en selvklæbende lap som alternativ. Har man et tungt og stort multitool, kan man måske i virkeligheden nøjes med et mere simpelt og let multitool – ligesom man bør vurdere og skære alle unødvendige smådele fra.

camelbak-kudu-12-back

 

På MTB er budskabet det samme, uanset om man kører med sadeltaske eller rygsæk – sidstnævnte har mange en en tendens til at fylde med alverdens ting som man mener at kunne få brug for, så sørg igen for at fjerne alle unødvendige ting fra rygsækken, det gælder både cykeldele, ekstra slanger, værktøj, ekstra tøj og lign., skær det ned til et absolut minimum. Ved køb af rygsæk, skal man også passe på man ikke vælger en model der er for stor – vælg en der lige netop kan indeholde det du absolut skal medbringe på cykelturen, istedet for at vælge én der kan indeholde alt det du blot kunne finde på at tage med.

camelbak-podium-chill-on-bike

Væske

Et sted man ofte overser ift. vægt og vægtreducering er den væske der medbringes – mange har en tendens til at medbringe så meget som muligt – i stedet for at tilpasse væskemængden til årstiden, ruten og så videre. En stor drikkedunk indeholder normalvis 750 ml, lig hertil flasken vægt og vi er på ca. 800 gram, hvor mange medbringer to af dem – kunne man nøjes med én har man sparet ca. 800 gram!

Uswe-A3-Challenger-back

 

Det samme gør sig gældende hvis man benytter en rygsæk med væskeblære, eksempelvis fra Camelbak eller USWE, de fleste væskeblære rummer 2-3 liter, men man bør naturligvis kun fylde den nødvendige mængde i blæren – ligesom man kan overveje om man i løbet af turen har mulighed for at efterfylde væskeblæren.

Har du andre tips og tricks til gratis, eller billig vægtbesparelse på cyklen, så del det med Os i kommentarfeltet nedenfor!

Mere fra Noel Juul Christensen
PurePower lancerer ny smagsvariant
Danske PurePower lancerede for kort tid siden deres energidrik, Carbo Race med...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.