Test: Bontrager Trip 300/DuoTrap S Sæt

En cykelcomputer kan være med til at give en lidt ekstra motivation til at give den en ekstra skalle på cyklen. Vi skal her se på et sæt bestående af en forholdsvis lille og simpel cykelcomputer, Trip 300 fra Bontrager, sammen med en trådløs hastigheds- og kadencesensor ligeledes fra Bontrager. Sættet passer på de fleste nyere Trek cykler. Bontrager Trip 300/DuoTrap S sættet har jeg modtaget til test fra www.Cykler.dk

Kassens indhold

Duotrap_S_Trip300_4248

Når vi åbner kassen, er der rent faktisk er to kasser inden i den store kasse. En kasse med Trip 300 computeren, og en kasse med Duotrap S sensoren.

Duotrap_S_Trip300_4256

I kassen med Trip 300 computeren finder vi selve computeren, et monteringsbeslag til styret, et batteri og en meget tynd brugsvejledning.

Duotrap_S_Trip300_4259

I kassen med Duotrap S sensoren finder vi en hel del ting. Det første man ser er en stribe magneter. Der er tre størrelser magneter til pedelarmen, og to typer magneter til hjulet.

Duotrap_S_Trip300_4261

Der er to typer hjulmagneter, en der klikkes fast om en eger, og en lidt kraftigere der skrues fast. Der er også et batteri til sensoren, og et stykke gummi der bruges til at finjustere afstanden fra magneten på pedalarmen til sensoren.

Duotrap_S_Trip300_4260

Endelig er der selve Duotrap S sensoren. Der skal monteres i baggaflen på stellet, og passer på de fleste Trek cykler. Der skal altså være en udskæring i baggaflen for at man kan bruge Duotrap S sensoren, så tjek om din Trek cykel er kompatibel inden du køber sensoren. Der medfølger to pakninger, en hel hætte til montage i carbonstel, og en mere almindelig pakning til montage i alustel.

Design og funktionalitet

I det følgende vil jeg gennemgå Trip 300 og Duotrap S hver for sig.

Duotrap S sensor

Duotrap S sensoren er lavet så den sidder i baggaflen på stellet, og kan derfor opfange en hjulmagnet og en magnet på pedalarmen samtidigt, og så sender den signalerne trådløst videre, både via Bluetooth Low Energy (BLE) og som ANT+ signaler samtidigt. Det betyder at man kan få hastighed og kadence vist i mange cykel apps hvis man har en moderne smartphone der understøtter BLE. Selve montagen foregår ved at man finder dækslet på sit stel, og klikker det ud.

Duotrap_S_Trip300_4265

Duotrap_S_Trip300_4267

Så monterer man batteriet i Duotrap S sensoren, bruger den korrekte pakning og spænder den fast i stellet med en enkelt skrue. Så sætte man en magnet fast i hjulet så den passerer forbi hastighedsmarkering på sensoren.

Duotrap_S_Trip300_4271

Der er en lille lysdiode der blinker de første ti gange magneten kommer forbi sensoren, så man kan nemt se om man har sat magneten korrekt. Derefter skal man montere en af de tre magneter på pedalarmen. Her bliver man nødt til at skrue pedalen af først. Se evt. vores guide omkring skift af pedaler for tricks til skrue pedalen af og på igen. Det er vigtigt at vælge den magnet der kommer tættest på Duotrap S markeringen for kadence. Igen er der en lysdiode der blinker når magneten bliver registeret, så det er nemt at finde den rigtige inden man skruer pedalen på igen.

Duotrap_S_Trip300_4273

Duotrap_S_Trip300_4275

Sensoren går automatisk i dvale efter noget tid uden at den har registreret en magnet, for så at “vågne op” igen når en magnet passerer forbi den. Den skulle således kunne køre længe på et batteri. Montagen gik problemfrit og der skulle ikke mange finjusteringer af magneter til før de blev registeret hver gang de passerede Duotrap S sensoren.

Trip 300 computeren

Trip 300 computeren er en lille og let enhed, der kan vise aktuel, max og gennemsnits hastighed, kadence og puls, alt afhængig af hvilke sensorer man har parret med den. Udover det har den triptæller, ur og termometer. Det er altså en lille computer der kan vise rigtigt mange data.

Duotrap_S_Trip300_4258

Den har tre knapper, i korte træk så styrer den øverste knap hvad der vises øverst i displayet, den nederste styrer hvad der vises nederst på displayet, og endelig styrer knappen i bunden baggrundsbelysningen.

Duotrap_S_Trip300_4257

På bagsiden finder vi batteridækslet og en nulstillingsknap. Monteringen på cyklen sker ved at man spænder beslaget fast på enten styr eller frempind med gummibåndet og så klikker man Trip 300 fast.

Duotrap_S_Trip300_4281

Parringen af Trip 300 computeren med Duotrap S sensoren gik ganske nemt. Når man sætter batteriet i første gang starter der en hel setup procedure hvor man vælger enheder, instiller uret og vælger hvilke sensorer man vil benytte. Der efter skanner den efter sensorerne og her skal man lige huske at “vække” Duotrap S ved at træde pedalerne et par gange rundt. Derefter fandt den fint Duotrap S og sættet var klart til brug.

Konklusion

Nu har jeg kørt godt 110 km med Bontrager Trip 300/DuoTrap sættet, og har på intet tidspunkt været ude for at den trådløse forbindelse forsvandt. Hver gang jeg har trillet cyklen frem, har sættet “vågnet op” og spurgt om jeg skulle på en ny tur, og et enkelt valg af “yes” så var Trip 300 klar til brug. Det eneste minus jeg stødte på var at visningsindstilingerne bliver nulstillet når sættet går i dvale. Så hvis jeg vil se hastighed og kadence på skærmen, så skal jeg trykke tre gange på den nederste sideknap for at få vist kadencen. Hvis den kunne huske indstillingen fra tur til tur ville brugervenligheden være endnu bedre. Til prisen er det et fint trådløst sæt, der integrerer fint i stellet på de fleste Trek cykler, og giver et strømlinet look. At Duotrap S også sender data via Bluetooth Low Energy er endnu bedre da man så kan have en cykel app på sin telefon der kan ligge i lommen og logge data under turen, mens de aktuelle data bliver vist på Trip 300. Har man en kompatibel Trek cykel og skal bruge en simpel cykelcomputer, så kan jeg varmt anbefale sættet.

Duotrap_S_Trip300_4283

Pris og tilgængelighed

Set til 799,- hos www.Cykler.dk

Funktionalitet 9
Design 9
Pris 8
8.7
Tags fra indlægget
,
Mere fra Lars Lund Olsen
Test: Vaude Aqua Back Plus cykeltaske
Vi skal her se på endnu et sæt cykeltasker fra tyske Vaude....
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.