Test: EKOI AR13 cykelhjelm

Samlet karakter

Det er nu et par uger siden at franske EKOI lancerede den nye AR13 cykelhjelm – en hjelm der faktisk har fået ret stor opmærksomhed herhjemme på de sociale medier. Hjelmen er en let sag med en vægt på ca. 220 gram, den har et aero-dynamisk design der måske nok mest tiltaler landevejsrytteren, men designet gør at den også sagtens kan bruges på mountainbike eller crosscyklen.

Vi har testet hjelmen intensivt de sidste par uger.

Design og detaljer

Som nævnt indledningsvis så er det første man bemærker ved AR13 at den er ret let, i str, S/M vejer den kun ca. 220 gram og den er designet til at være så aerodynamisk som muligt. Det betyder at der har været fokus på at gøre hjelmens overflade så glat som muligt, samtidig med at fjerne eventuelle forhindringer der gør at luften ikke frit kan passere over og omkring hjelmen. Normalvis betyder et aero-design at man må gå lidt på kompromis med ventilationen, og der er da også delvist tilfældet her.  Dog er der stadig blevet plads til hele 13 ventilationsåbninger både foran og bagpå, så der kommer frisk luft ind foran og man kan komme af med varmen bagtil – og det virker fint, også på de lune dage.

Hjelmens design er, efter min mening, super stilrent og ret lækkert. Hjelmen fås i mange forskellige farvekombinationer så man nemt kan finde en der passer til ens cykel og øvrigt udstyr, den testede model er helt matsort med enkelte blanke detaljer, bl.a. EKOI logoet og så er modelnavnet med hvid skrift bagpå hjelmen.

Indvendigt er hjelmen med let polstring foran samt bagtil og så er der net indvendigt i den forreste del af hjelmen, så man undgår at der kommer dyr eller andre uønskede ting ind forfra.

Ved nakken er det sædvanlige spænde så hjelmens omkreds nemt kan tilpasses rytterne og eneste anke er måske at selve drejehjulet er lidt småt – men det er en detalje der absolut er til at leve med. Nakkeremen kan justeres op og ned i 3 trin, igen for at sidde bedst muligt på den enkelte.

Remmene og hagespændet skiller sig også lidt ud, for først og fremmest er remmene lette og luftige, dernæst er der magnet mellem spænderne så man slipper for at bakse med et “klik-spænde”, endnu en rigtig fin detalje!

Hjelmen er ret “slank” i sit design, hvilket i høj grad tiltaler undertegnede som har svært ved at finde hjelme der ikke ser store og klodsede ud. Det slanke design gør at hjelmen sidder tæt, er meget behagelig at bære og den lette vægt gør at man nærmest ikke bemærker man har den på.

Hjelmen er blevet testet godt og grundigt de seneste uger, på både landevejen og på crosscykel og mountainbike i skoven – og i temperaturer fra ca. 0 grader til 20 grader, hvilket siger alt om hvilke udsving der kan være i vejrforholdene her i Danmark. På de kolde dage er den benyttet med en hjelmhue indenunder – som jeg også normalt ville benytte, men fra omkring 5-10 grader er den benyttet uden hjelmhue og her har den ydet en god beskyttelse mod vinden, men stadig med rig mulighed for at komme af med varmen igen – hvilket er en meget vigtig faktor, særligt nu hvor vi nærmer os sommeren!

Konklusion

Jeg har ærlig talt svært ved at få hænderne ned over AR13, det er en virkelig fed cykelhjelm som passer godt til både landevej, mountainbike og cross. På de køligere dage giver den lidt beskyttelse mod vinden, mens der på de varmere dage er tilpas med ventilation så man ikke koger over. Derudover er den enormt let, så man næsten dårligt bemærker man har den på – dette gør den oplagt til lange ture hvor man ikke ønsker at tynges af en tung hjelm!

At hjelmen så derudover bare ser super stilren ud og er meget behagelig at bære gør den jo blot endnu bedre – sammen med en pris på under 800,- for en “top-hjelm” det er altså billigt!

Min Prevail cykelhjelm fra Specialized som ellers har været favoritten den seneste tid, har fået seriøs konkurrence fra EKOI!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 745,-

Karakter

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer