Test: Garmin EDGE 1030

Samlet karakter

Tilbage i september annoncerede Garmin den nye EDGE 1030, afløseren for Garmin EDGE 1000. Udover et nyt og lidt mere up-to-date design, så byder EDGE 1030 bl.a. på en større og bedre skærm, langt bedre batteritid samt en lang række andre mindre forbedringer.

Redaktøren har testet EDGE 1030 på landevejen, såvel som i skoven, de seneste uger.

Hvad er der i kassen?

Garmin EDGE 1030 fås i 2 udgaver, den normale udgave og en såkaldt “bundle udgave” hvor der er lidt ekstra udstyr (Sensorer) med i pakken, udgaven vi har testet er den normale udgave, som er den man formentlig vil vælge hvis man allerede har alle de velkendte Garmin sensorer, ex. pulsbælte, hastigheds/kadance sensor og lign.

I pakken finder man følgende:

  • Garmin EDGE 1030
  • Out-front mount
  • 2 stk. quarter-turn mounts med elastikker til montering på styr eller frempind
  • microUSB kabel til opladning eller overførsel af data
  • Manualer og vejledninger

Se vores unboxing af Garmin EDGE 1030 nedenfor.

Opsætning og montering af Garmin EDGE 1030

Den indledende opsætning af Garmin EDGE 1030 er, i vanlig Garmin stil, nem og brugervenlig. Man ledes igennem nogle enkelte steps og er ret hurtigt igang med at bruge enheden. Undervejs kan man vælge at parre forskellige sensorer, eller man kan gøre dette på et senere tidspunkt – og naturligvis også løbende når/hvis man får flere cykler og/eller flere sensorer.

Montering af quarter-turn mount eller out-front holder er ligeledes en nem operation der ikke tager mange minutter. Out-front mountet er forbedret i forhold til tidligere udgaver og er nu endnu mere aerodynamisk da det gør at Garmin enheden flugter med frempinden. Vælger man quarter-turn mountet får man en glimrende løsning der er nem at flytte fra én cykel og til en anden.

Design og funktionalitet

EDGE 1030 måler 11,4 cm i højden, 5,84 cm i bredden og er 2,1 cm “tyk”, hvilket betyder lidt højere og bredere end forgængeren, men også lidt tyndere/slankere. EDGE 1030 er lavet i hård plast, med en hvid kant rundt, samt en bagside i både sort og hvid plast. Skærmen er det altoverskyggende element på forsiden og den er også på hele 3,5″ mod 3″ i EDGE 1000- Skærmen går nu også lidt længere ud til kanten, hvorfor den ikke er blevet markant bredere end EDGE 1000. Skærmen har en opløsning på 282×470 og den er naturligvis i farver og med touch-understøttelse.

Der er ingen fysiske knapper på forsiden af EDGE 1030, til gengæld er der 2 knapper i bunden af enheden – én til at starte/pause aktivitet og én til at starte en ny runde. Mellem de to knapper er microUSB stikket der sidder gemt bag en lille låge, det er her enheden oplades eller kobles til en PC eller Mac, hvis ikke man overfører data trådløst via Wi-Fi eller mobil.

På siden er tænd/sluk knappen og på bagsiden er det integrederede beslag til Garmin mounts og øverst sidder microSD kortlæseren gemt bag en låge der skal åbnes med en mønt. microSD slottet bruges til at udvide hukommelsen eller kortmaterialet, hvis den interne hukommelse ikke rækker.

Designet i sort og hvid plast, sammen med den slanke profil gør EDGE 1030 til en ganske vellykket enhed at se på – dog kan kan jeg måske godt være lidt bekymret for den hvide farve efter længere tids brug i mudder, skidt og møg – men indtil videre har det ikke givet grund til bekymring  og jeg vil umiddelbart antage at der er flere landevejsryttere end mountainbikere der vælger  EDGE 1030 og her er mudder et mindre problem.

 

Når man tænder EDGE 1030 vil man først bemærke at skærmen er den absolut bedste set på en Garmin EDGE enhed indtil nu, den står klart med pæn grafik og den store skærm giver et godt overblik. Hovedskærmen giver øverst mulighed for at skifte imellem de forskellige aktivitetsprofiler man har oprettet, det kunne eksempelvis være landevej, mountainbike og hometrainer. Hver aktivitetsprofil kan have sine egne sensorer samt layout på skærmbillederne,  eksempelvis er man formentlig ligeglad med højdemetre når man benytter hometraineren, mens watt-tal på mountainbiken er sekundært for de fleste. Det er ingen ny funktion, men noget som alle nyere Garmin EDGE enheder understøtter.

Derudover er der direkte adgang til Navigation til en bestemt adresse, et POI eller en rute der er overført til enheden. Navigation er som man kender det fra bilen, hvor man guides, sving for sving, til han ankommer. Derudover er der en ret omfattende træningsmenu hvor man bl.a. kan oprette interval-træning, koble den direkte sammen med en hometrainer eller blot få oversigt over ens tidligere træninger.

Historik-knappen giver adgang til data fra alle tidligere ture som er gemt på enheden og mulighed for at se hvor langt man totalt har kørt. Under “Min Statistik” kan man få et detaljeret overblik over alt fra FTP til træningszoner, ligesom man kan lave en FTP test og en VO2 Maks test, hvilket nok primært henvender sig til dem der går rigtig meget op i deres træning.

Uanset hvilken træning man starter, kan man tilpasse skærmbillederne præcist til end behov og man kan have flere skærmbilleder tilknyttet den enkelte aktivitetsprofil, hvor man så bare bladrer gennem dem under brug. Er man typen der gerne vil have mange datafelter på ét skærmbillede, kommer den store skærm virkelig til sin ret, for den giver et rigtig godt overblik, samtidig er det noget nemmere at navigere efter en stor skærm. Der er mulighed for visning af alt fra data omkring fart, distance, watt-tal til puls og kadance – der er rig mulighed for tal-nørderi for dem der går op i den slags!

Navigation

Med EDGE 1030 kan man både kører mountainbike-spor som man selv har loadet ind på enheden, samtidig kan man benytte dør til dør navigation præcist som man kender det fra bilen og sidst, men bestemt ikke mindst, kan man vælge at enheden skal finde en rute på eksempelvis 50 eller 100 km., den vil så søge i “arkivet” med ruter og komme med ét eller flere forslag med udgangspunkt i den position man har i øjeblikket. Det er en funktion som jeg personligt er ret begejstret for, både for at få noget afveksling i træningen, men også når man er på ferie i områder som man måske ikke kender ret godt.

Én af de nye ting i navigationsdelen er at man nu bl.a. advares om “Skarpt sving forude” når man kører landevej, det er en rigtig fin funktion som gør at man lige er ekstra opmærksom på kommende sving og får mulighed for at sætte farten lidt ned – inden man er midt i svinget og det er altså en rigtig fed feature!

Strava Live Segmenter

På Strava Live Segmenter er der også sket forbedringer ift. EDGE 1000. Udover at man selv kan tilføje segmenter ved at trykke på “stjerne” på Strava ved de segmenter kan gerne til have overført til enheden og notificeres omkring, kan enheden nu også give besked når man nærmer sig populære segmenter som man ikke selv har fået “addet”, på den måde opdager man måske nye segmenter, eller får givet den lidt ekstra gas hvor man måske ikke ville have givet fuld hane.

Når segmentet køres er der også sket en del forbederinger rent visuelt, da man nu kan se hvor langt man er og ikke bare hvor langt man er foran eller bagud. Det er nok primært en funktion som landevejsrytterne vil få glæde af, da mountainbikeren formentlig ikke har tiden til at kigge på skærmen mens et segment køres. Segmenterne kører man både mod sig selv og sine kammerater på Strava, og det er en god motivation til at give den lidt ekstra gas på træningsturen.

Træning

Med pulsbælte tilkoblet får man, efter endt tur, en oversigt over hvilke pulszoner man har været i under træningen og mulighed for at se ens “training effect”, hvor man også kan følge udviklingen fra gang til gang.

Andre apps

Med understøttelse af Garmin IQ kan man også installere forskellige apps på EDGE 1030, fra start ligger der TrainingPeaks, Strava Routes og Best Bike Split.

Batteritiden

Ét af de steder hvor forgængeren, EGDE 1000, var en smule udfordret, var på batteritiden, forbi den store skærm simpelthen bare suger mere strøm. Garmin har dog formået at optimere denne, så EDGE 1030 har op til 20 timers batteritid og holder imponerende godt på strømmen i praksis, også sammenlignet med EDGE 820 som redaktøren normalt benytter. Kæmpe thumbs up til Garmin for dette!

Smartphone integration og notifikationer

Som de fleste andre nyere Garmin EDGE enheder, og andre avancerede cykelcomputere, kan EDGE 1030 kobles sammen med ens smartphone med 2 formål. Først og fremmest kan notifikationer fra ens mobiltelefon vises på skærmen, eksempelvis hvem der ringer eller sender SMS’er, derudover kan man bruge snartphones til overførsel af data til og fra Strava, Garmin Connect eller anden konto. Som noget nyt understøtter EDGE 1030 nu også at man kan sende beskeder imellem enhederne, eksempelvis kan man sende besked om at man er kommet bagud i gruppen, eller at man kører hjem af ved punktering, samtidig har man mulighed for at indstille forskellige standard-svar til SMS’er, så man kan give besked om at man er på landevejen, eller i skoven, og vender tilbage senere. Slutteligt er der også en funktionalitet der kan registrere hvis man eksempelvis styrter, hvorefter den kan tilkalde hjælp fra ens nærmeste.

Wi-Fi og Bluetooth

Med både Wi-Fi og Bluetooth understøttelse er der altid “hul igennem” til det store internet, så længe man har sin smartphone, eller et Wi-Fi i nærheden. Det betyder også at ens træningsaktivitet automatisk uploades til eksempelvis Garmin Connect og videre til Strava, Endomondo og hvilke andre services man nu engang måtte have tilknyttet. Det sker med det samme træningen afsluttes og man skal derfor ikke til at koble enheden til en PC eller Mac for at uploade træningsaktiviteter.

Med både Wi-Fi og Bluetooth kan enheden også opdateres med Strava data og nyeste software, uden den skal være tilsluttet en PC eller Mac, hvilket igen bare gør det hele lidt nemmere.

Konklusion

Garmin EDGE 1030 er bestemt en fornuftig opgradering ift. EDGE 1000, med en ny skærm der er både større og bedre, lidt slankere profil og en lang række nye funktioner. Der hvor den virkelig adskiller sig er dog på batteritiden som er blevet væsenligt forbedret, trrods den endnu større og mere detaljerede skærm. EDGE 1030 er til ham eller hende der vil have det ypperste og have samlet alle nye funktioner i én enhed!

EDGE 1030 henvender sig både til den kræsne motionist der “bare” vil have mulighed for at tracke løb og træningsture, samt have mulighed for navigering, samt den mere dedikerede sportsmand der har brug for en mere avanceret træningsprofil og efterfølgende analyse af data i eksempelvis Garmin Connect app’en. Enheden er virkelig nem at betjene, men indeholder alligevel en lang række meget avancerede features, særligt rettet mod træning, som man kan benytte som det passer en. Med både Wi-Fi og Bluetooth er man altid “på” så længe man har sin smartphone ved hånden og så er det altså også ret smart at man, direkte fra EDGE 1030, kan besvare SMS’er.

Garmin EDGE 1030 er en ordentlig kleppert der fylder godt på styret, til gengæld får man et virkelig godt overblik og mulighed for at samle mange datafelter på én skærm, uden det bliver uoverskueligt. Jeg vil nok vove den påstand at det er landevejsrytteren den appelerer mest til, da den store skærm og mulighed for mange datafelter umiddelbart vil tiltale landevejsrytteren mere end mountainbikeren der måske godt kan nøjes med en mindre skærm da størstedelen af tiden bruges på at kigge frem i terrænet og på sporet, istedet for ned på skærmen. Dermed ikke sagt at EDGE 1030 ikke kan bruges til mountainbike, for det kan den sagtens, jeg tænker blot at de ekstra features og den store skærm appelerer mere til landevejsrytteren.

Har man allerede EDGE 1000 ville jeg måske ikke have specielt travlt med at opgradere, og prisforskellen mellem de to modeller er i skrivende stund ca. 1800,- (2500 -> 4300,-) så er det måske også stadig værd at vurdere om man har brug for “det sidste nye” eller kan nøjes med EDGE 1000 som så til gengæld fås til en meget fornuftig pris i øjeblikket.

Vil man have det nyeste og ypperste indenfor cykelcomputere, så er der vist ingen vej udenom EDGE 1030 og med den nye lækre skærm og den glimrende batteritid overvejer jeg selv om min EDGE 820 skal pensioneres til fordel for denne!

Pris og tilgængelighed

Set til ca. 4300,-

Karakter

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross – man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer