Test: HJC Furion 2.0 cykelhjelm

HJC er en producent med knap 50 års erfaring indenfor hjelme, primært til motorcykler, men også til cykler.

HJC er måske ikke det mest kendte og hypede brand blandt motionister i Danmark, men faktisk benytter flere store cykelhold HJC’s hjelme, bl.a. AG2R CITROEN TEAM og TEAM ISRAEL START-UPNATION.

Vi har de seneste måneder haft lejlighed til at teste Furion 2.0 hjelmen, som sammen med Ibex 2.0 er hjelmen der benyttes af begge teams.

Design og detaljer

Furion 2.0 er én af 4 hjelme i HJC’s “Performance” serie som ellers består af Ibex, Valeco og Atara.

Furion 2.0 er med HJC’s ord en semi-aero hjelm, groft oversat er det en hjelm hvor der er lagt vægt på aerodynamikken, men uden at man har måtte gå helt på kompromis med ventilationen. Hjelmen fås i et hav af forskellige farver, testeksemplaret er i farven Fade Grey.

Hjelmen har 5 ventilationsåbninger foran, 2 på siden og en række åbninger bagtil, dette design gør at luften kan strømme igennem hjelmen og man kan komme af med varmen, men stadig med aerodynamikken in mente, hvilket betyder større glatte flader for minimal luftmodstand. Hjelmen er med “in-mold” teknologi, hvilket i praksis betyder at inder og yderskallen er støbt sammen, det giver en stærk “skal” og ser langt pænere ud.

Hjelmen er med almindelig klik-spænde ved hagen og bløde stropper der er nemme at justere ind efter rytterne.

Kigger man indvendigt i hjelmen finder men SELFIT justeringssystemet, det er et “selvjusterende” system som tilpasser sig rytteren, man har altså ikke noget drejehjul eller lign. til at justere omkredsen, det klares af SELFIT systemet. Jeg må erkende jeg havde min tvivl til en start, men det har fungeret helt perfekt for mig, man tager hjelmen på og den sidder præcist som den skal – hverken for løst eller for stramt – det er i hvert fald min oplevelse.

SELFIT nakkespændet kan justeres op/ned så det passer rytterens baghoved og samtidig kan det justeres frem/tilbage i 5 trin.

Indvendigt i hjelmen er der ikke puder som i så mange andre hjelme, der er derimod en “Coolpath” øverst som gør at der er ventilation mellem hovedet og hjelmen. Der er generelt brugt megen energi på at optimere airflowet i selve hjelmen, så luften cirkulerer optimalt indvendigt i hjelmen.

Foran er der en lille pude ved panden, den hjælper til at fange sveden så den ikke løber ned i øjnene. Puden kan tages ud og vaskes, hvis man ønsker det.

Noget man straks bemærker når man får Furion 2.0 mellem hænderne er den lave vægt, den vejer nemlig kun 195 gram i str. 51-56 så den er virkelig let.

Komforten

Som nævnt tidligere, så fungerer SELFIT systemet med det selvjusterende spænde rigtig godt til mig, hjelmen sidder perfekt og tilpas stramt omkring hovedet så den ikke flytter sig. Hjelmen er brugt både på landevejen og i skoven på gravecyklen – både kortere ture og længere ture på +4 timer og hjelmen har været en ren fornøjelse at benytte. Den lave vægt gør at man næsten ikke bemærker man har den på, den sidder super behageligt på mit hoved og så har den har en rimelig god ventilation trods “aero” designet.

Et stort plus for mig, med et forholdsvis lille hoved, er at hjelmen fås i str. 51-56 cm., da den passer rigtig godt til mit hoved, den virker ikke stor og klodset og sidder præcist som den skal.

Konklusion

Furion 2.0 er en top-klasse hjelm til en mellemklasse pris, du får virkelig meget for pengene ift. konkurrenterne. Designet er super lækkert og gennemført, kvaliteten er høj, vægten enormt lav og SELFIT giver en rigtig god pasform, uden behov for løbende justering.

Grundet aero designet må man gå lidt på kompromis med ventilationen – men det er ikke til at undgå. Med det in mente, så har jeg kørt rigtig mange kilometer med hjelmen på gravelcyklen også – og det klarer den også rigtig fint.

1500,- er stadig mange penge for en cykelhjelm, men til en kræsne motionist eller dem der bare søger noget af det bedste, men stadig til en rimelig pris – så bør man absolut overveje Furion 2.0.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 1479,-

Funktionalitet 9
Komfort og pasform 10
Design 9
Pris 8
9
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Continental Terra Trail graveldæk
Dæk-giganten Continental har et rimelig omfattende sortiment af cykeldæk til cross og...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.