Test: HJC Ibex 2.0 Cykelhjelm

Henover sommeren har vi testet et par hjelme fra HJC, der er blevet en del af Cykelgear.dk’s sortiment. I første omgang testede vi HJC Valeco, der er deres hjelm i mellemklassen. Denne gang er vi kommet til HJC’s tophjelm, der blandt andet bruges af World Tour holdene; Israel Start-Up Nation og AG2R Citroën. Der er tale om HJC Ibex 2.0 i en meget klassisk ved udgave. Kan den leve op til lillebroderens flotte karakter? Find ud af det længere nede. 

Specifikationer

  • Vægt: 200 gram (51-56) 
  • 16 ventilationshuller 
  • Autofit 
  • Mange farve kombinationer

Design og funktionalitet

HJC’s Ibex 2.0 har lige fået et nøk op hele vejen rundt, hvor man allerede ved indpakningen fornemmer, at der er tale om en tophjelm. Yderboksen er mere lækker. Posen, hvori hjelmen opbevares, er mere lækker, og man er bare ikke i tvivl om, at der er kælet for detaljen. 

Ved første øjekast ligner Ibex 2.0 til forveksling lillebroderen Valeco, som vi tidligere har testet, men ser man lidt nærmere på opbygning, ses det, at Ibex 2.0 har et lidt mere slim fit design, hvor selve bredden er lidt mindre. Foran finder man også lidt færre og mindre huller, der er med til at gøre hjelmen mere aerodynamisk og kompakt. Bagdelen er ligeledes anderledes og lidt mere kompakt.

Personligt synes jeg, at HJC’s Ibex 2.0 er en af de allerflotteste hjelme, der findes på markedet. Jeg kan godt lide udformningen, som jeg også kan ved Valeco. Herudover synes jeg, at størrelsen og bredden passer rigtig godt til mit hovede, så den hverken ser for stor eller for lille ud, når man kommer susende. 

Ibex 2.0 har en god blanding mellem aerodynamiske fordele og gode ventilationshuller, så man ikke koger over på de varmeste dage. Hjelmen er gennemtestet i vindtunnel, så den tager mindst muligt af den vind, der kommer mod den. De aerodynamiske fordele er svære at måle direkte på, men på de mest vindblæste dage, kan man mærke, at specielt sidevinden ikke griber lige så meget fat i hjelmen, som det er tilfældet ved andre hjelme, der er mindre aerodynamiske. 

Stopperne, der bruges til at fastgøre hjelmen med, er bløde og nemme at justere, men ellers er der ikke noget revolutionerende ved dem – de gør deres job.

En af de helt specielle ting ved Ibex 2.0 er, at det system, der fastgør hjelmen på selve hovedet, er automatisk tilpasset. Det vil altså sige, at selve drejespændet, som man kender det fra de fleste andre hjelme. Ved Ibex 2.0 har HJC opfundet en inderskal, der selv tilpasser sig hovedet, når man putter den på hovedet. Hele skallen udvider sig og former sig bedst muligt omkring hovedet.

Det er ikke helt umuligt at justere på hjelmen, da man stadig kan justere højden på spændet, så man har mulighed for at flytte det op eller ned i nakken. Det kender de fleste sikker fra de fleste andre top hjelme. 

HJC SELFIT er super innovativt og smart, men jeg må blankt erkende, at det ikke hundrede procent passer til min hovedform. Til at starte med begyndte spændet at stramme efter godt 90 minutter, og jeg måtte justere på højden af spændet, så det trykkede anerledes. Henover testperioden har spændet dog ændret sig, så det først begynder at stramme efter ca. 2 timer. 

Konklusion

HJC Ibex er en super fedt og let hjelm, der både har blik for aerodynamik og vægt. Det er sådan set en hjelm, der scorer rigtig højt på mange af mine parametre og passer godt ind i den topklasse af hjelme, som den ligger sig i. Jeg må dog sige, at SELFIT autosystem ikke lige er mig, da jeg ikke kan få den helt perfekte pasform. Jeg anbefaler derfor, at man prøver hjelmen, så man selv kan fornemme pasformen. 

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 1849,-

Funktionalitet 9
Design 10
Pasform 6
Pris 7
8
Tags fra indlægget
,
Mere fra Mathias Busk Sælgen
Test: BikeSpark baglygte
Vi må her på Cykelstart.dk erkende, at det pt. er småt med...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.