Test: Kelvin Carbon Hjulsæt 50mm

Samlet karakter

Carbon-hjul er efterhånden en ret populært opgradering til landevejscyklen og faktisk også til mountainbiken. Fordelen ved carbon hjul er, som udgangspunkt, at de er noget stivere end tilsvarende alu-hjul, derudover er vægten ofte lavere og så skal de heller ikke rettes op så ofte som alu-hjul, ulemperne er så en ringere bremseevne og det faktum at bremsefladen ofte er en del af fælgen, hvilket betyder at når denne er slidt ned, skal hele fælgen udskiftes.

Carbon hjulsæt fås i mange udgaver og prisklasser, vi har denne gang kigget på et sæt højprofil på 50mm fra Kelvin som, i forhold til Deres specifikationer, virker til at være et super godt køb.

Design og detaljer

Kelvin er ikke en producent jeg tidligere har stiftet bekendskab med, men det er trods alt et mærke som sælges af en dansk forhandler med fuld reklamationsret, så derfor vil jeg ikke sidestille og sammenligne med de mange forskellige “no-name” carbon hjulsæt der er at finde på internettet fra eksempelvis Aliexpress, Wish og andre sites der sælger direkte fra Kina. 50mm sættet fås til enten Shimano eller Campagnlo og med hvid eller grå/sort skrift på siderne.

Hjulsættet fra Kelvin har en udvendig profil på 26mm og bredt er godt i dag, for det betyder mulighed for at kører lavere dæktryk, hvilket giver bedre komfort og derudover er svingegenskaberne bedre. Indvendigt er fælgen forstærket hele vejen rundt med en metal-strip der virker som forstærkning ved hullerne fra egerne – da disse er udsat for stor belastning.

Bremsefladen er et af de steder hvor carbon-fælgene ofte er alu-fælgene underlegne, men Kelvin har alligevel optimeret her, således at bremsefladen har fået en speciel behandling og belægning der gør at den kan holde til varmegrader helt op til 240 grader. Et af udfordringerne med carbonfælge til fælgbremser, er at bremsefladen ofte også er i carbon og udover at de ikke bremser helt så godt som alu, så har de også vært ved at håndtere varme ved kraftige nedbremsninger, særligt over længere tid. Derfor bør man “punkt-bremse” for at undgå at bremsefladerne bliver overophedet og deformere, bremsefladerne på sættet fra Kelvin er behandlet så de kan modstå op til 240 grader, hvilket skulle gøre dem væsentlig mere modstandsdygtige end masserne.

Egerne der er brugt er Sapim CX-RAY, en flad aero-eg og der er afsluttet med sorte nipler. Navene er med keramiske lejer, så de ruller så godt (og længe) som muligt og sættet leveres med quick-releases i titanium for at holde vægten nede. Vægten på sættet er, uden dæk og slange, ca. 1555 gram – hvilket er ret fornuftigt for et sæt med 50mm profil.

Fælgene er tubeless ready, hvilket betyder at de med tubeless tape og et par tubeless ready dæk kan køres med tubeless væske istedet for slanger. Det er ikke helt så udbredt til landevejscykling endnu, men er vundet godt frem på mountainbike da man her sparer en del vægt og undgår rigtig mange punkteringer der ofte skyldes såkaldte snake-bites hvor slangen “nappes” af fælgen.

50mm er en halvhøj profil, velegnet til både træning og løb – dog må man forvente en smule mere sidevindspåvirkning end ved brug af fælge med almindelig eller lavere profil. Påvirkningen er dog begrænset og slet ikke så udbredt som man kunne frygte, jeg har kørt flere gange med god sidevind uden at opleve problemer eller følt mig usikker. 50mm, eller evt. 40mm er nok den profil som vil passe de fleste motionister, her får man “aero” fordelene og stivheden, men stadig en god stabilitet – også selvom det blæser lidt, for det gør det jo altså bare i Danmark.

Hjulsættet er blevet testet hen over sommeren, først med et par billige (men rimelig lette) 23mm Lugano dæk fra Schwalbe og herefter med et par lettere og mere kvalitetsorienterede 25mm GP 4000S II dæk fra Continental og her er der ingen tvivl om at man, som påpeget tidligere i artiklen “Giver brede dæk på racercyklen mere fart og komfort?” at de bredere dæk giver langt bedre komfort, ujævnheder opsluges i højere grad af dækkene og man oplever en mere rolig kørsel.

Kelvin hjulsættet ruller godt, det er der ingen tvivl om – og de keramiske lejer sørger for at de bliver ved med at rulle, der er altså virkelig forskel her på traditionelle og keramiske lejer. Kommer man fra et par fornuftige alu-hjul vil man først og fremmest opleve et hjulsæt der er mere stift, i praksis betyder det at styringen er mere præcis, det er “sjovere” at give den gas op af bakkerne når man står op i pedalerne da hjulene reagerer præcist og med det samme, ydermere giver den højere profil en anden aerodynamik der betyder at det er nemmere at holde en højere fart – det er i hvert fald mine oplevelser og erfaringer efter et par måneder med Kelvin hjulsættet. Bagnavet har også den helt rette “klik-lyd” og er med til at gøre oplevelsen fuldendt.

Konklusion

Mine praktiske erfaringer med carbon hjulsæt er ikke imponerende, men jeg har efterhånden prøvet en del forskellige (gode) alu-hjul og der er ingen tvivl om at der er helt åbenlyse fordele ved at udskifte alu-hjulene med et par carbon-hjul, du får (i udgangspunktet) et stivere hjulsæt der reagerer og styrer mere præcist, derudover er de ofte en smule lettere og så giver en højprofil-fælg det noget nemmere at holde en høj fart.

Direkte sammenlignet med mit normale Ksyrium Pro Exalith alu-hjulsæt fra Mavic til omkring 8000,- har jeg, efter skifte til Kelvin 50mm carbon-hjulsættet oplevet et hjulsæt der ruller noget bedre, hvilket nok i høj grad kan og skal tilskrives brugen af keramiske lejer. Derudover er hjulsættet noget mere responsivt ved sprint og opleves mere stift når der trædes igennem.

Vægten er en smule højere, ca. 100 gram, til gengæld er det nemmere at holde en forholdsvis høj fart og så ser et højprofil hjulsæt altså bare godt ud på en landevejscykel! Ulempen er klart bremseevnen, for den er væsenligt ringere og særligt i vådt føre er bremseevnen ikke imponerende – dog kan man løse meget ved at investere lidt i et par rigtig gode bremseklodser særligt til carbon-hjul, eksempelvis Black Prince fra Swiss Stop.

Hjulsættet kan, i skrivende stund, anskaffes hos danishbike.dk til 7299,- og jeg har svært ved ikke at betegne det som et dediceret røverkøb for et 50mm højprofil carbon hjulsæt med keramiske lejer, god behandling på bremsefladerne,02 titaniums quick-releases og en ret lav vægt. Læg dertil muligheden for at kører tubeless, jeg har i hvert fald svært ved at finde noget tilsvarende på markedet som det ser ud nu.

Pris og tilgængelighed

Set til 7299,- (01-08-17)

Karakter

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer