Test: Nordic Wheels Tough 29er DT carbon hjulsæt

Samlet karakter

I Vesthimmerland ligger en lille by ved navn Farsø, her finder man niche-forretningen Din MTB som bl.a. sælger håndbyggede carbon hjulsæt til mountainbike under navnet Nordic Wheels. Under Nordic Wheels navnet findes 5 forskellige “grundsæt” som alle kan og vil blive bygget præcist som man ønsker det, for hyldevarer findes ikke her, hvert enkelt sæt bygges præcist som kunden ønsker det og dette af indehaveren selv, Morten Odgaard.

Undertegnede har de seneste knap 6 mdr. haft fornøjelse af at teste Nordic Wheels Tough 29er DT, den billigste serie pt., med fokus på holdbarhed, stivhed og en fornuftig vægt.

Bestilling og sammensætning af hjulsæt

Som nævnt indledningsvis så findes der ingen hyldevarer, hvert enkelt hjulsæt bygges til den enkelte kunde og det samme var også tilfældet med dette hjulsæt der blev sammensat til lige netop mig og min cykel. Da jeg bl.a. kører Lefty er der ikke mange “standard-sæt” at vælge imellem, men her betyder det blot at der vælges et Lefty nav istedet for et traditionelt nav foran, derudover tillod min vægt at kører med man byggede hjulet op med lidt færre eger, som gjorde man sparede lidt på vægten. Derudover er der mulighed for at få farvede nipler, andre nav efter ønske og mulighed for at få dem leveret opsat tubeless – evt. også med dæk. Man får med andre ord et hjulsæt der er lige præcis som man ønsker det, tilpasset ens cykel og ikke mindst kørestil og behov. Morten sætter en ære i at yde den gode og nærværende service og man fornemmer fra starten at man er i gode hænder og får en saglig vejledning.

Alt efter hvor “custom” et hjulsæt man ønsker, skal man normalt regne med 1-2 ugers leveringstid, er der tale om special-fremstilling hvor der eksempelvis skal bestilles fælge hjem med logo i anden farve eller lign. skal man forvente 4-6 ugers leveringstid.

Design og funktionalitet

Fælgene har en fed matsort grundfarve og Nordic Wheels logoet er rimelig diskret i sin grå farve – det er muligt at få dem leveret med logo i farver der passer præcist til ens cykel, her skal man så bare forvente 4-6 ugers leveringstid. Dette farvevalg som udgangspunkt gør dog også at fælgene vil passe på de fleste cykler, uanset deres farvesammensætning.

Det hjulsæt undertegnede endte med at få leveret kom næsten køreklart, med de rigtige bremseskiver og klar til montering af dæk og, for mit vedkomne, en slange. Sidstnævnte kræver måske en forklaring, men skyldes udelukkende at det er lidt nemmere når man tester flere forskellige dæk hen over en sæson.

Det valgte hjulsæt endte med at blive sammensat som følgende:

  • 30mm fælg m/28 huller
  • Cannondale Lefty 60 nav (For)
  • DT Swiss 350 nav (Bag)
  • DT Swiss Revolution eger
  • DT Swiss Messing nipler
  • Vægt: Ca. 1550 gram

Den lidt bredere fælg gør det muligt at køre lidt lavere dæktryk, og giver et endnu bedre greb da man har en større kontaktflade med underlaget og valget af messing nipler er den mest holdbare løsning, da de kan give sig lidt mere end aluminiums nipler. Samlet set er der tale om et hjulsæt bygget op omkring komponenter af højeste kvalitet, men stadig til en rigtig fornuftig pris.

Praktiske erfaringer

Hjulsættet har undertegnede haft mulighed for at teste de seneste knap 6 mdr., dog skal det nævnes at grundet vejret er det ikke blevet til flere tusinde kilometer på hjulsættet, endnu! Det er dog alligevel blevet til en del træningsture i både godt og skidt vejr, hvorfor jeg mener at have opnået den praktiske erfaring til at lade dommen falde.

Hjulsættet har erstattet det standard hjulsæt som cyklen er leveret med, Stans NoTubes ZRT Crest MK3, et rimelig let alu-hjulsæt med en vægt på knap 1600 gram og derfor bestemt intet dårligt hjulsæt.

Det første man bemærker ved skiftet fra alu hjul til carbon er stivheden – på en gode måde! Hjulene flexer minimalt og det betyder at de kræfter der ligges i pedalerne, overføres direkte til hjulene og gør at man kommer frem ad, det betyder både noget på transportstykkerne, men så sandelig også i skoven når man giver den gas på singletracket. Den øgede stivhed gør også at man har langt bedre kontrol over cyklen og føler sig mere sikker herpå, om det skyldes kombinationen af stivheden og den bredere fælg med en større kontaktflade må stå tilbage i det uvisse – men det virker!

Udover at hjulene er stivere og derfor reagerer hurtigere og mere præcist, så ruller de, naturligvis fristes man til at sige, også bedre. Det skyldes uden tvivl brugen af kvalitetsnav fra Cannondale og DT Swiss i dette tilfælde, der skal ikke meget til at sætte hjulene igang og når de først ruller, så bliver de bare ved. Det lyder måske banalt, men det er noget der kan mærkes på gennemsnitsfarten og på hvor mange kræfter man skal bruge på at komme fremad. Vægtmæssigt vandt undertegnede omkring 50 gran i skiftet fra Stans NoTubes ZRT Crest MK3 til Nordic Wheels Tough 29er DT, men andre vil måske have en endnu større gevinst rent vægtmæssigt og det betyder noget når man skal op af bakke bl.a.!

Konklusion

Lad mig med det samme slå fast at en opgradering af hjulsættet er en af de mest markante opgraderinger af cyklen man kan foretage sig, da det er af så stor betydning for kontrol med cyklen og den samlede køreoplevelse.

Skiftet fra alu til carbon betød her en cyklen der reagerede hurtigere og mere præcist, de stive hjul gør at man nemmere kan presse cyklen i sving og så ruller de ganske enkelt bare langt bedre end det standard-hjulsæt undertegnede kom fra – trods det var et ganske glimrende hjulsæt. Som nævnt tidligere så var vægtbesparelse, for undertegnede, ikke stor – mens andre formentlig vil høste en endnu større genvist her, ved skiftet fra standard hjulsæt og til et carbon hjulsæt.

Man er det så pengene værd? Et sæt som dette koster lige over 7000,- og det er væsentlig billigere end “mærkevarerne” og så kan man få det bygget op præcist som man ønsker det og i en udgave der passer præcist til kørestil og cykel – det er et kæmpe plus! 7000,- kan dog synes at mange penge for et hjulsæt og man skal nok også have en cykel af en vis kaliber førend man overvejer en sådan opgradering. Har man derimod en fornuftig cykel og søger den ultimative opgradering, så vil jeg uden tøven pege på et nyt hjulsæt og står der Nordic Wheels herpå får man virkelig meget for pengene!

Konklusionen herfra er at Nordic Wheels får mine bedste anbefalinger!

Pris og tilgængelighed

Priserne starter ved 7099,- alt efter hvordan hjulsættet sammensættes med nav, eger, nipler mv. Din MTB fører også 4 andre hjulsæt som kan bygges præcist som man ønsker det.

Karakter

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.