Test: Oakley EVZero Path cykelbriller

Samlet karakter

EVZero er ikke en helt ny brille fra Oakley, de blev lanceret i April 2016, men ikke desto mindre stadig et interessant alternativ til dem måske synes at Jawbreaker er for stor en brille. EVZero er en forholdsvis let og slank brille, hvor der er mulighed for at vælge imellem flere forskellige linser, her har vi testet Path udgaven som er en mellemstørrelse linse.

EVZero Path er en multisports-brille som ikke kun kan bruges til cykling, men også løb og træning generelt.

Design og teknologi

EVZero Path er, som nævnt indledningsvis, en ganske slank brille uden ramme omkring linsen – der er kun de to brillestænger og næseklemmen som er monteret direkte på linsen. Brillestængerne er tynde og slanke og med gummi som afslutning, det giver en fin komfort og er med til at holde brillerne på plads når det går lidt stærkt – også selvom de er fugtige af sved, eller vand.

Brillerne leveres i en nydeligt etui der yder beskyttelse når brillerne ikke er i brug, samtidig en blød pose og en udskiftelig næseklemme.

Næseklemmen kan justeres og er også med samme gummi-belægning som brillestængerne, så de holdes fast – også når de er fugtige. Næseklemmen har en god bredde og er nem at justere så de sidder godt og tilpas stramt omkring næsen.

Selve linsen fås også i flere forskellige udgaver, alt efter hvad brillerne primært skal bruges til, der er mulighed for at vælge en standard HD linse, Prizm (Igen, tilpasset forskellige sportsgrene/aktivteter) og så en klassisk polarized udgave. Vi har testet Prizm Road udgaven, en linse der er tilpasset lige nøjagtig landevejscykling. Prizm linserne/teknologien er et helt kapitel for sig, som man kan læse meget mere omkring på Oakley’s website. Prizm Road er lavet således at den optimerer udsynet ved både meget lyse og mørke situationer, eksempelvis når man kører i direkte solskin og når man kører igennem en mørk skov.

Linsen er uden stel/ramme hvilket betyder at man har optimalt udsyn, både i toppen, bunden og i siderne – da der ikke er et stel/ramme til at genere. I praksis betyder dette at man altid har fuldt udsyn, også i kanten af linsen – hvilket er et stort plus og som gør dem yderst behagelige at cykle med.

Linsen giver naturligvis 100% beskyttelse mod UV stråler, både UVA, B og C.

Pasform og design af briller er i høj grad en individuel sag, men for mig er EZVero Path en super komfortabel brille, da den først og fremmest er enormt let – ja faktisk så lette at man næsten ikke bemærker dem i brug. Derudover er det ramme-løse design med til at give perfekt udsyn, uanset hvor man er placeret på cyklen – i forhold til om man kigger i øverste, nederste del af linsen eller kigger til én af siderne. Det er ikke kun praktisk, det er også langt mere sikkert da man undgår at brillerne så pludselig giver blinde vinkler. Trods der kun er mulighed for justering af næseklemmen, er det nemt at få brillerne til at sidde godt på hovedet, uden man føler der er behov for yderligere justering eller tilpasning.

Konklusion

Oakley’s EVZero Path er et par rigtig lækre briller særligt til cykelbrug, hvis man vælger Prizm Road linsen der er optimeret til lanmdevejsbrug. De er lette og slanke, sidder godt på hovedet og man har et super udsyn grundet “manglende” ramme omkring linsen, derudover giver de naturligvis en god beskyttelse mod de skadelige UV stråler.

Med en pris, i denne konfiguration, på lige knap 1500,- er der bestemt heller ikke tale om nogle billige cykelbriller, men omvendt bliver cykelbriller heller ikke rigtig slidte på samme måde som eksempelvis tøj, så passer man på dem (og undgår at tabe dem…) så kan de holde rigtig længe og er således en god investering.

Oakley er til dem der ikke vil nøjes, kvaliteten er i top og man får nyeste teknologier – dog har “Oakley-mærket” bestemt også sin pris, ligesom det er tilfældet for så mange andre mærkevarer – om man er villig til at betale for dette må være op til den enkelte.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 1490,-

Karakter

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer