Test: SolarStorm X5 2000 lumen forlygte

De seneste uger har vi testet SolarStorm’s nye X5, en rimelig kraftig forlygte på 2000 lumen som skiller sig ud fra mængden ved at have 2 LED’er ved siden af hinanden, men placeret i forskellige vinkler og med hver deres optik/linse så man kan kombinere det “lange lys” med høj spredning, man styrer også LED’erne individuelt.

X5 kan bruges både i skoven og på landevejen, men er særlig velegnet til brug på landevejen hvor det giver rigtig god mening at kunne justere de to LED’er uafhængigt af hinanden.

Kassens indhold

SolarStorm X5 kommer i en ret neutral sort æske, i denne finder man følgende:

  • SolarStorm X5
  • 8,4v genopladelig batteripakke
  • Gummi o-ringe i 2 forskellige størrelser
  • 220 volt batterioplader
  • Dansk vejledning/manual (Fra e-home.dk)

solarstorm-x5-box

Design og funktionalitet

SolarStorm X5 er udført i anodiseret aluminium, hvilket gør den ganske let, lækker at røre ved og rimelig robust – samtidig er aluminium varmeledende og derfor perfekt til eksempelvis lygter som denne. Den er naturligvis designet til at kunne bruges i al slags vejr, hvilket betyder den er både regn og støvtæt, førstnævnte dog ikke at forveksle med vandtæt – for den ka og må ikke bruges under vand. De 2 LED’er , hver på 1000 lumen, er placeret ved siden af hinanden og har hver Deres optik/linse – hvilket giver forskellig spredning af lyset. LED’erne som X5 er udstyret med, er af typen CREE L2.

solarstorm-x5-on-bike

Bagpå X5 er der én knap og det er herfra man styrer den enkelte LED, kort tryk for højre diode og langt tryk for venstre diode. Der er 4 indstillingsmuligheder, lav, mellem høj samt SOS – og de to dioder kan indstilles uafhængigt af hinanden, faktisk kan man helt slukke den ene diode, hvis man måtte ønske dette. Til venstre for knappen, er der 3 LED’er der indikere hvor meget strøm der er tilbage på batteripakken, jo flere LED’er der lyser, jo mere strøm er der tilbage. I praksis betyder det at man under hele turen har mulighed i at følge med i aktuel batteristand, forudsat at X5 er placeret på styret naturligvis…

solarstorm-x5-back

I bunden af SolarStorm X5 er selve holderen integreret og denne er endda med gummi-strop så den kan monteres direkte på styret, uden behov for montering af gummi o-ringe. Lygten kan endda roteres 180 grader, mens den sidder i holderen – måske ikke en funktion man vil bruge så ofte – men fint den er der.

SolarStorm X5 lygten vejer ca. 118 gram, mens lygte og batteripakke samlet vejer ca. 220 gram.

Batteripakken kommer pakket ind i et etui der beskytter mod vind og vejr, der er også en gummi-membran til at beskytte selve batterierne mod vand og fugt. Etuiet er med stropper og velcro, der gør det muligt at montere batteripakken direkte på cyklens stel – meget praktisk!

Forlygte, såvel som batteripakke, er hver udstyret med ca. 60 cm kabel og de to enheder kobles sammen via kabel, dette kabel er udstyret med et skrue-gevind der skaber en helt tæt samling som ikke går fra hinanden på cykelturen. Den samlede kabellængde på ca. 120 cm., gør det unødvendigt at tilkøbe forlængerkabel som udgangspunkt.

Batteritiden er angivet til 3 timer på maksimal lysstyrke og dette stemmer meget fint med mine praktiske erfaringer med SolarStorm X5. 3 timer er tilstrækkeligt til et par timer i skoven, samt evt. turen til og fra skoven, eller en god lang landevejstur. Som de fleste andre kraftige LED forlygter, skal man være obs på at batteritiden nedsættes i temperaturer under 5 grader. Der fås dog også kraftigere batteripakke, hvis man skulle have behov for længere batteritid. (Sanyo og Panasonic)

Som nævnt tidligere er der mulighed for individuel justering af de to LED’er, ligesom der er 4 indstillingsmuligheder for begge. Muligheden for “langt lys” på den ene diode og stor spredning på den anden er perfekt til landevejskørsel, hvor man ikke ønsker at blænde modkørende, men gerne vil kunne se langt frem – og så kan det naturligvis også bruges i skoven, selvom jeg personligt nok her ville vælge maksimal lysstyrke på begge dioder. Lyskeglen er knap så jævnt belyst som X6‘eren, hvilket giver god mening da den er med 2 forskellige linser/optikke og at den heller ikke rækker helt så langt giver også meget god mening da den “kun” er på 2000 lumen, mod 4000 lumen.

I videoen nedenfor demonteres de forskellige indstillingsmuligheder.

Praktisk test af SolarStorm X5

Konklusion

SolarStorm X5 er en ganske glimrende forlygte, der nok primært henvender sig til pendleren, eller landevejsrytteren, der ønsker en lygte der giver rigeligt med lys til landevejen, cykelstien eller lign. Muligheden for at indstille de to dioder uafhængigt af hinanden vil jeg mene er mest brugbart på landevejen, for i skoven er det mere vigtigt at man har en lyskegle der oplyser hele singletracket og rækker tilpas langt. Dermed ikke sat at SolarStorm X5 ikke kan bruges i skoven, for det kan den sagtens – personligt vil jeg bare foretrække en kraftigere lygte til kørsel i skoven.

Vælger man SolarStorm X5 får man en ret smart forlygte med en rimelig batteritid på 3 timer, 2000 lumens og 2 dioder der kan justeres uafhængigt af hinanden, alt efter brugen. Lygten har indbygget holder og den kan nemt flyttes fra cykel til cykel. Batteripakken fylder heller ikke ret meget, vejer ikke specielt meget og kan fastgøres på stellet med velcro, smart!

Er man i markedet efter en kraftig lygte til pendling, eller landevej – så bør SolarStorm X5 overvejes, skal den primært bruges i skoven, ville jeg uden tvivl betale de ca. 100,- ekstra og miste lidt funktionalitet, men til gengæld få 4000 lumen, fremfor 2000, ved SolarStorm X6‘eren

Pris og tilgængelighed

Set til 645,-

Funktionalitet 7
Medfølgende tilbehør 8
Design 9
Pris 8
8
Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Nyhed: SRAM Rival eTap AXS
SRAM lancerede i går endnu en spændende nyhed, kort tid efter de...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.