Test: SolarStorm X6 4000 lumen forlygte

Efterår og vintertid er lygtetid og vi har bl.a. testet SolarStorm’s nye X6 – en 4000 lumen LED forlygte der på mange måder minder om XT40 som vi testede sidste vinter – den har dog bl.a en anden parabol/linse der giver en bedre spredning af lyset.

SolarStorm X6 kan naturligvis bruges på landevejen, såvel som i skoven – men det er nok MTB køreren den er mest interessant for…

Hvad er der i kassen?

SolarStorm X6 kommer i en sort æske, hvori kan finder følgende:

  • SolarStorm X6
  • Batteripakke
  • O-ringe i 2 størrelser til fastgørelse af forlygten
  • 220 volt oplader
  • Beskrivelse/vejledning på dansk (Fra e-home.dk)

solarstorm-x6-box

Design og funktionalitet

SolarStorm X6 er udført i anodiseret aluminium og den er naturligvis både støv og regntæt – sidstnævnte betyder dog at den IKKE bør nedsænkes i vand, men naturligvis sagtens kan tåle nedbør.

Lygten er udstyret med 4 CREE LED’er af typen L2, dette giver en maksimal lysstyrke på 4000 lumen, da hver LED maksimalt yder 1000 lumen, de 4 LED’er er placeret bag et beskyttende glas. Selve lygtehuset er, som nævnt tidligere, udført i aluminium, dette giver en god varmeafledning, er rimelig holdbart og så holdes vægten også nede.

solarstorm-x6-on-bike

På bagsiden af lygten er der 3 dioder der indikere aktuel batteriniveau, 1, 2 eller 3 LED’er lyser, alt efter hvor meget kraft der er tilbage på batteripakken. Der er én enkelt knap til skift mellem de 3 tilstande, lav, mellem eller maksimal lysstyrke. På undersiden af lygten er der selve holderen indbygget, sammen med én af de to medfølgende gummi o-ringe, udgør dette beslaget til montering på cyklen styr – skal den monteres på hjelm eller lign., kræver det køb af et seperat beslag der dog kun koster ca. 50,- (Hjelmbeslag)

solarstorm-x6-back

solarstorm-x6-side

Lygten, for sig, vejer 130 gram, mens lygte og batteripakke samlet set vejer 220 gram.

Batteripakken kommer i et lille etui med velcrobånd, disse bruges til at fastgøre batteripakken til cyklen stel. Batteriet har en gummi/silikone-membran, så det er mere modstandsdygtig overfor stød og nedbør,

solarstorm-x6-batterypack

Forlygten og batteripakken kobles sammen via kabel, kablet er ca. 60 cm. langt på begge enheder, så den samlede kabellængde er ca. 120 cm., tilstrækkeligt til at man kan opbevare batteripakken i ryglommen, hvis man skulle vælge at montere forlygten på hjelmen, der vil derfor ikke som udgangspunkt være brug for et forlænger-kabel. De to kabler “skrues” sammen, dette skaber en tæt forbindelse – og man undgår hermed også at de to kabler pludselig falder fra hinanden ved et ryk i kablet eller lign., for det ønsker man ikke i en kulsort skov, eller på landevejen for den sags skyld.

solarstorm-x6-connection-open

solarstorm-x6-connection

Batteriet er angivet med en batteritid på ca. 2 timer ved maksimal lysstyrke, som endda kan være lavere ved brug i temperaturer under 5 grader. Jeg ville foretrække en batteritid på ca. 3 timer, men de 2 timer er ikke ualmindeligt for en så kraftig lygte i dette prisleje, så batteritiden er et eller andet sted som man bør forvente. Batteritiden kan naturligvis forlænges, ganske betragteligt, ved at bruge lav/mellem indstillingen når der ikke er behov for fuld blus på SolarStorm X5, alternativt kan man købe en kraftigere batteripakke fra enten Sanyo eller Panasonic.

solarstorm_x6_use

Som nævnt tidligere, er der i alt 3 indstillinger på SolarStorm X6, lav, mellem og maksimal lysstyrke – i videoen nedenfor kan man se forskellen på de 3 i praksis. Lav og mellem er udmærket hvis man kører steder hvor der eksempelvis er gadebelysning, men skal man køre på en kulsort landevej, eller singletrack i skoven – ville jeg uden tvivl sætte fuld blus på SolarStorm X6. Lyskeglen er rund, med et meget jævnt lys i hele keglen – og ved fuld blus er rækkevidden tilpas lang, samtidig med at lyskeglen er så stor at den nemt dækker et singletrack, en 2-sporet cykelsti eller landevejen for den sags skyld.

Praktisk test af SolarStorm X6

Konklusion

SolarStorm X6 er en kraftig forlygte der med sine 4000 lumen nemt oplyser skov eller landevejen – så meget at man på landevejen skal være opmærksom på ikke at komme til at blænde modkørende bilister, såvel som cyklister og fodgængere. SolarStorm X6 er ikke godkendt til brug på vejen, men må gerne bruges sammen med almindelige, godkendte, lygter – så længe man ikke blænder. Lyskeglen rækker ganske langt, har en god spredning og et utrolig jævnt lys.

Kvaliteten af selve lygten er høj, den er pænt udført og i ordentlige materialer. Batteriet kunne nok godt være bedre beskyttet end det er tilfældet, men etuiet vil tage eventuel nedbør og det er enormt praktisk at det med de indbyggede velcro-stroppe kan fastgøres på stellet – ligeledes er ledningslængden fornuftig og det er et stort plus at man ikke er nødsaget til at investere i et forlængerkabel hvis man ønsker at bruge SolarStorm X6 på et hjelmbeslag i stedet.

Skal man finde noget at sætte en finger på, så ville jeg nok ønske mig en bedre beskyttelse/indpakning af batteriet plus at hjelmbeslaget var inkluderet i grundpakken. Derudover er batteritiden “kun” 2 timer ved maksimal lysstyrke, den måtte godt gave været en tand længere – selvom det nok ville koste lidt ekstra.

Søger man en kraftig forlygte, i ordentlig kvalitet – med en god og jævn lyskegle, bør man så afgjort overveje SolarStorm X6 – her får man meget for pengene og så er der ingen undskyldning for ikke at komme i skoven, eller på landevejen om i efterårs og vinterperioden.

solarstorm-x6

Pris og tilgængelighed

Set til 745,-

Funktionalitet 9
Medfølgende tilbehør 7
Design 8
Pris 8
8
Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Mio Cyclo 505 – Kort gennemgang
De fleste kender måske nok Garmin’s Egde serie, men Mio har ret...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.