Test: Tannus massive dæk

Hvis man er afhængig af sin cykel for at komme på arbejde hver dag, så er en punktering noget der kan ødelægge ens dag. Tannus har et dæk der fjerner det problem, det kan ikke punktere fordi det er massivt! Vi skal her se på hvad det er, hvordan man monterer det, og hvordan det er at køre med.

Hvad er der i kassen?

I kassen finder med et dæk, foldet godt sammen, en monteringsvejledning, samt et monteringsværktøj og monteringspinde i tre størrelser.

Design

Tannus tires er lavet i et lukket fast skummateriale som minder om sålen på en løbesko. De laves i mange farver, jeg valgte en solgul farve til min test, fordi sorte dæk er for kedelige 🙂

Til min test har jeg brugt jeg et sæt dæk til min citybike jeg bruger som pendlercykel til hverdag. På min vej til og fra arbejde er jeg ind i mellem udsat for glasskår på cykelstien, og så selvfølgelig små skarpe sten, og en punktering undervejs er bare ikke en ideel måde at starte arbejdsdagen på. Tannus laver også dæk til både racercykler og mountainbikes, men i denne test fokuserer vi altså på et all-round dæk til citybike i størrelsen 700x28C. Dækket har en hårdhed der føles som en hårdt pumpet normalt dæk, Tannus skriver at hårdheden svarer til et dæktryk på 6,9 bar.

Montering

Det første man skal gøre er at fjerne dæk, slange og fælgtape fra sin fælg, der er nemlig ikke behov for tapen med et Tannus tire monteret.

Derefter måler man indersiden af fælgen med en skydelære, og så finder man de monteringspinde der er 1 – 1,5 mm længere fælgens indermål. Det er vigtigt at de valgte pinde sidder i spænd når man klemmer den ned i fælgen. På dette tidspunkt kan det godt betale sig at strække dækket lidt, ved at sætte en fod i, og så hive med hænderne, hele vejen rundt, det gør den efterfølgende montering lidt lettere. I dækket er der en række huller der skal fyldes med monteringspindene.

Her kan man bruge monteringsværktøjets flade side til at trykke pindene ind, de sidder ret stramt i dækket.

Når man har trykket dem allesammen ind så de flugter med den ene side af dækket, så er det tid til at vride det på fælgen.

Det kræver lidt fingerkræfter, og gerne en medhjælper at få krænget dækket over fælgen. Den side af dækket hvor stavene flugter med dækket, klemmes under fælgkanten hele vejen rundt, og så bruger man monteringsværktøjet til at klemme den anden ende af monteringspinden ned i fælgen. Der kommer et tydeligt klik når pinden sidder korrekt, og det kræver lidt kræfter.

Når man har alle pindene monteret, så sidder dækket rigtigt godt fast. Det sidder faktisk så godt at Tannus anbefaler at man skærer dækket i stykker hvis det skal afmonteres uden at beskadige fælgen. Men det burde heller ikke skulle udskiftes så ofte, Tannus lover maksimalt 1,5 mm slid efter 6000 km, alt efter kørestil skriver de at dækkene kan holde helt op til 9000 km. Efter min test på et par ugers pendling så jeg da heller ingen tegn på slidtage.

Efter man har sikret sig at dækket er monteret korrekt, og sidder lige på fælgen, så er det bare at montere hjulet igen, og gentage processen med baghjulet.

Konklusion

Jeg vejede mit gamle hjul med dæk, slange og fælgtape, og derefter vejede jeg samme hjul med Tannus dækket monteret, og det er faktisk kun 30 gram tungere. På en citybike hvor man typisk ikke kører meget hurtigt, så føltes hjulene på ingen måde tungere. Jeg testede dækkets greb i sving og ved opbremsninger, og jeg følte at der var mindst lige så meget greb som med mit gamle dæk. Der er måske lidt mere rullemodstand, jeg følte i hvert fald jeg skulle bruge en smule flere kræfter på min tur til og fra arbejdet, men det en subjektiv vurdering, som lige så godt kunne være på grund af vind og vejr.

Da landet har været ramt af den længste tørke i rigtig mange år, har jeg desværre ikke haft mulighed for at teste dækket i vådt føre, men i tørt føre glemte jeg hurtigt at det var et massivt dæk. Det har ikke helt samme fjedrende effekt som et dæk med luft over f.eks. brosten, her bliver rystelserne lidt mere kontante. Men det er en lille pris for at være 100% sikker på at cyklen er klar hver morgen og aften, lige meget hvad man har stødt på på cykelstien.

Pris og tilgængelighed

Forhandles i Danmark af Tannus Danmark. Bemærk dog at webshoppen først forventes kørende pr. 1. oktober 2018!

Priser fra 335,- pr. dæk til citybike.

Funktionalitet 8
Design 8
Pris 8
8
Tags fra indlægget
,
Mere fra Lars Lund Olsen
Test: Croozer Cargo cykelanhænger
Hvis man har valgt bilen fra, så skal man nogle gange have...
Læs mere
Join the Conversation

12 Kommentarer

  1. says: John johansen

    Jeg har bianchicykel hvor dækket et limet på, fint at køre på
    Men ved punkteringer av av
    Kan man få massive dæk til sådanne fælge

    1. Hej John,

      Hvis det er tubular, altså “dæk der limes på fælgen” så kan du i hvert fald ikke bruge disse dæk – desværre!

      Med venlig hilsen,

      Noel Christensen
      CykelStart.dk

  2. says: Michael

    Hej
    Hvad er status med dækkene nu næsten 3år sener lever de stadig op til anmeldelsen? Tænker nemlig på om jeg skal købe nogle til min mor som er daglig cykler til og fra sit arbejde i alt slags vejre!

    1. Hej Michael

      Cyklen med dækkene er gået hen og blevet en sekundær cykel, så den er ikke i brug hver dag. Men dækkene ser stadig fine ud! Der er kørt en del småsten op i dem, men det har ingen betydning. Der er ingen synlige revner eller sprækker. Der er ikke meget mønster i dem fra start af, og det er nærmest slidt blankt nu, men de står fint fast pga det lidt grove gummi de er lavet af. Så konklusionen må være at de holder overraskende godt her efter snart 3 år.

      Med venlig hilsen
      Lars Lund Olsen
      http://www.CykelStart.dk

Leave a comment
Skriv et svar til Finn TrojahnCancel comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.