Tubeless, den bedste og billigste opgradering til MTB?

For ca. 3 måneder siden konverterede Jeg min primære MTB til et tubeless setup og det eneste jeg fortryder er at jeg ikke gjorde dette noget før! I denne artikel deler jeg derfor mine praktiske erfaringer med et tubeless setup, efter 3 måneders brug.

Tubeless – hvad er det?

Et tubeless setup er, kort fortalt, et setup uden slange. I stedet for slangen anvendes en tubeless væske som skaber en indvendig forsegling der holder på luften. Skal løsningen fungerer 100% kræver det dog også at dæk og fælge er “tubeless ready”. Er hverken dæk og fælge “tubeless ready” skal man dog ikke fortvivle helt, for fælgene kan “konverteres” ved at montere særligt fælgbånd, ligesom flere har held med at bruge dæk der ikke umiddelbart er “tubeless ready”.

Fordelene ved at smide slangen er mange, men den åbenlyse er at nedsætte risikoen for punkteringer, hvad enten det er småsten, tjørne, snake-bites eller noget helt fjerde der foresager disse. Derudover sparer man en smule vægt og yderligere kan man kører med lavere dæktryk, da slangen ikke er i risiko for at blive “nappet” af fælgen.

orange-seal-tubeless-vaeske

Sådan konvertere du til tubeless

Vi har tidligere skrevet en udførlig guide til hvordan du konvertere til tubeless, guiden er lavet med udgangspunkt i en opsætning på en cross-cykel, men fremgangsmåden er præcist den samme til MTB.

Tubeless opsætningen

Min opsætning har bestået af følgende:

Fælgene, M 1700 Spline Two fra DT Swiss var allerede forbedredt til tubeless, så her var det kun nødvendigt at montere nye tubeless ventiler.

michelin-wild-gripr-logo

Praktiske erfaringer med tubeless

Helt generelt har jeg ikke været specielt “plaget” af punkteringer, men det er bestemt sket og det kommer sjovt nok aldrig særlig belejligt – værst er det dog hvis det ender med at sætte en stopper for turen, enten fordi man har glemt ekstra slange, eller har brugt dem man havde med…

Det faktum at jeg ikke har været så hårdt ramt, er nok også én af årsagerne til jeg bestemt ikke har været first-mover på netop tubeless, som de seneste år virkelig har vundet indpas hos MTB-folket.

Men, efter ca. 3 måneder med tubeless setup fortryder jeg, som nævnt indledningsvis, kun at jeg ikke har gjort det noget før! Jeg har ikke oplevet ét eneste problem med min opsætning, dækkene opfører sig præcist som de skal, ventilerne er tætte og væsken sikrer at eventuelle “cuts” lukkes hurtigt og effektivt – jeg har dog endnu ikke fået nogle umiddelbart synlige “cuts” i dækkene. Den helt store fordel er at jeg kan justere dæktrykket til præcist det niveau der passer til turen, højt dæktryk til landevejen/transport og lavt dæktryk i skoven, for superb greb – uden at skulle være bekymret for punkteringer, for det har jeg endnu til gode at opleve, det trods at jeg har kørt væsentligt flere km. end jeg normalt ville gøre og har været med til én enkelt MTB marathon i perioden. Om det er dækkene, tubeless setup’et eller bare indbildning tør jeg ikke helt sige, men efter jeg skiftede til dette setup synes jeg helt generelt hjulene ruller bedre – også ved transport på landevej og cykelstier hvor snitfarten er kommet godt op. Min tidligere vinter/efterårs-opsætning bestod af Schwalbe Rocket Ron Evo bagpå og Nobby Nic foran – hvilket måske heller ikke er verdens hurtigste opsætning. I starten var jeg lidt bekymret for om denne konvertering betød at jeg skulle kontrollere og pumpe dækkene mere ofte, men denne opsætning holder lige så godt på luften, hvis ikke bedre, som min gamle opsætning med dæk og slange!

Skulle man være så uheldig at der bliver lavet så stort et “cut” i dækket at væsken ikke kan lappe det, dækket bliver krænget af så væsken render ud eller noget lign., så fortvivl ikke – man bør stadig have en traditionel slange med på turen, som man blot smider i dækket hvis det går helt galt.

Konklusionen fra min side er helt klar – er du endnu ikke kommet med på tubeless bølgen, så kom i gang! Omkostningerne til konverteringen er begrænsede og skulle dine dæk ikke være klar til tubeless, så kunne man evt. konvertere når dækkene alligevel skulle udskiftes. Med et tubeless setup slipper man for de evige bekymringer omkring punkteringer og kan koncentrere sig om sporet – det giver et eller andet psysisk, som er med til at sætte farten lidt op og gør man måske tager lidt flere chancer. Det faktum at man kan sænke dæktrykket mere end normalt, gør også at man kan få superb greb i de mest ekstreme situationer, igen uden at skulle bekymre sig om snakebites og lign. – at man så yderligere kan spare lidt roterende vægt, gør vel kun valget endnu lettere?

michelin-wild-gripr-hero

Forhandlere

Du finder det største udvalg af både dæk, ventiler og tubeless væsker hos online forhandlerne, men de fleste cykelbutikker der sælger MTB bør også have noget i sortiment.

Vi kan anbefale disse forhandlere:

Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Force Drift cykeltrøje
I overgangsperiode fra vinter til forår, samt efterår til vinter, er en...
Læs mere
Join the Conversation

1 Kommenter

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.