Artikel: Fra motionsrytter til licensrytter – løbsrapport

Vores artikelserie fortsætter med en gennemgang af sæsonens løb og den videre færd ud i licenscyklingens verden. 

Sæsonen har på mange måder været speciel – både fordi det er min første, men i den grad også på grund af Covid-19. Covid-19 har sat en stopper for rigtig mange ting – også licensløb. Nok om den verdensomspændende pandemi – vi har stadig kørt lidt cykelløb! 

Randers Bike Week

Sæsonen startede i Randers til Randers Bike Week, der et 4 dages etapeløb med start torsdag eftermiddag i uge 33. Vejret viste sig fra den allerbedste side allerede torsdag, hvor der var helt op til 26 grader. Den første etape bestod af en enkeltstart – 2 omgange på en 5,3 kilometer lang rute. Det var min første enkeltstart nogensinde, og jeg havde ikke megen kendskab til diciplinen. Heldigvis var ruten en smule kuperet, så jeg kunne drage fordel af min vægt. Resultatet blev en 15. plads på en almindelig cykel – jeg var okay tilfreds. 

Fotocredits til Mbaek.dk

Fredagen bød på et kriterium på en rute af 4,2 kilometer og god 48 højdemeter. Efter 9 omgange, vidste jeg godt, at den ville nive godt i stængerne. Der blev lagt hårdt fra land, og jeg skulle lige finde min plads i de 50 mands store felt. Efter 3-4 omgange havde jeg fundet min plads og begyndte at føle mig hjemme i feltet, dog var 3 stukket afsted, hvor jeg var uopmærksom, hvorfor en topplacering var ude af billedet. For mig og ca. 20 andre blev det til sidst til en spurt, hvor jeg dummede mig taktisk og slap afsted med en 12. plads – 35 sekunder efter 1. og 2. pladsen. Jeg avancerede til en samlet 12. plads, men var ikke helt tilfreds.

Fotocredit til Licenscykling.dk

Tredje dag i Randers bød på et linjeløb med 117 højdemeter fordelt på 12,4 kilometer. Vi skulle rundt 7 gange. Løbet starter okay for mig, men jeg kan godt mærke, at de foregående etaper sidder i benene. De første 4-5 runder kører vi som samlet felt med lidt angreb hist og her. Løbet bliver reelt set afgjort med ca 2 runder igen, da en rytter kører solo. Løbet for mig bliver dog først afgjort på sidste omgang, hvor jeg igen sover i timen og misser de 5, der kører på anden sidste stigning. Jeg forsøger at komme med for sent, hvilket ender i, at jeg ligger mellem feltet og udbryderne de sidste 6-7 kilometer og kører solo i mål. Bittert, da jeg følte, at jeg havde mere at give. Jeg kommer ind på en 7.plads og avancerer til en samlet 8. plads. 

Fotocredit til Licenscykling.dk

Den sidste dag og kongeetapen i Randers. 15,6 kilometer med 177 højdemeter og et par grumme stigninger. Jeg var klar, og jeg glædede mig faktisk til endnu flere bakker. Igen kommer jeg fint fra start og undgår et styrt tæt på mig. Vi forbliver samlet i godt 3 runder, hvorefter jeg igen, igen sover i timen og sidder for langt tilbage på en stigning. Jeg forsøger at komme med bagfra, men det er for sent. Udbryderne sejler afsted mens en rytter og jeg sidder på mellemhånd. Vi jagter som gale på den næste runde, men vi må sande, at løbet er kørt. Vi kører sammen til mål, hvor jeg overspurter ham og ender på en 5. plads. Jeg ender 6’er samlet – lige uden for podiet – bittert. Som en trøstepræmie vandt klubben holdkonkurrencen med de tre bedstplacerede ryttere fra sammeklub.
Alt i alt blev det til nogle fine lærepenge i mine første licensløb, og da det hele kom lidt på afstand, var jeg også udmærket tilfreds med det samlede resultat.

Forberedelser – før og efter

I forrige artikel var jeg kort inde på kost og ernæring, hvorfor jeg ikke vil gå synderligt meget i dybden med det her. Mit indtag af mad, energi og væske er dog nogenlunde det samme, som jeg har beskrevet ved træning. Jeg holder mig meget til de mængder og produkter, som jeg er vant til, så jeg ikke “ødelægger” noget. 

Generelt er mine forberedelser ikke noget helt særligt. Jeg søger først og fremmest for at være så veludhvilet som muligt og derefter gør de ting, som jeg plejer. Dernæst vil jeg gerne møde til løbene i god tid – ca. en time før – så jeg har tid til en opvarmning med stigende intensitet. Den sidste del af opvarmningen skal gerne være med et par spurter, så mine ben er helt klar til start – man ved jo aldrig, hvornår udbruddet kører afsted. 

Efter løbet er det vigtigt at give musklerne noget at arbejde med i form af protein, vand og mad. Proteinen får jeg igennem en proteinshake og en proteinbar fra High5. Begge dele giver hurtigt kroppen noget at arbejde med. Herefter skal der helst ikke gå mere end en time, før man skal have noget fast føde, så kroppen kan begynde at genopbygge musklerne. Før, under og efter maden er det vigtigt at indtage en masse væske, så kroppens væskebalance opretholdes og restitutionen sker bedst muligt. 

Cato Condition 

Som et led i at opnå bedst mulig restitution før og efter løbene, har jeg været forbi Cato Condition, som er en lille biks, der beskæftiger sig med muskelrestitution og lindring af smerter i kroppen. Catos foretrukne våben mod ømme muskler er TENS, der står for elektrisk nerve stimulation. Elektroderne placeres på de områder, der ønskes behandlet, hvorefter man eksempelvis kan vælge et restitutions program. Elektroderne lader musklerne arbejde uden signaler fra hjernen, hvorfor musklerne begynder at restituere med det samme. Effekten kan være helt op til 70-80% bedre restitution. 

Behandling med TENS

Specielt under Randers Bike Week kunne jeg mærke en forskel. Jeg var forbi Cato Condition efter 2. og 3. etape, hvor TENS fik lov til at arbejde med musklerne. Effekten er selvfølgelig meget svær at måle, men jeg havde en helt klar fornemmelse af, at mine ben var mere friske fra morgenstunden. Måske kan mine resultater også bevidne om en bedre restitution, da jeg avancerede i klassementet alle dage. 

Cato og jeg har fortsat samarbejdet ind i sæsonen, hvor han har hjulpet med både restitution og ømme muskler. Kroppen skal i sandhed vænne sig til at yde maksimalt hver eller hveranden weekend.
Udover TENS yder Cato Condition hands-on massage, massage med massage pistol: Recoverym8 samt vejledning til korrekt brug af de forskellige muskelgrupper. 
Catos forretning kan primært findes via Instagram og Facebook under: Catocondition.

De sidste løb 

I en meget afkortet sæson er det med at få kørt de løb, der står til gennemførsel. Det næste løb i rækken var i Holstebro, der dog hurtigt skulle glemmes. Det startede med et skybrud, blev til et soloudbrud og endte i en punktering. Bitter søndag i det vestjyske.

Kolding

Efter den vestjyske deroute var fokus flyttet to uger frem til løbet i Kolding. Jeg vidste ikke meget om ruten, men fik et par desseiner inden af en holdkammerat. Fiaskoen i Holstebro havde tændt en ild i mig, og jeg var fuldstændig klar fra start. Jeg placerede mig ca. i top 10 hele løbet igennem og var mildest talt med i alle angreb. Jeg røg selv afsted 2 andre ryttere, og da vi blev hentet, kørte jeg kontra med det samme. Herefter var jeg alene afsted i lidt under en omgang, før jeg igen blev hentet.

Udbruddet stoppede dog ikke mit arbejdsraseri, og jeg fortsatte med at holde på og stikke afsted. Prisen blev betalt til sidst i løbet, da feltet kom hjem samlet til en massespurt. Benene kunne ikke mere, og det endte med en 18. plads. Skuffende med den arbejdsindsats, men også yderst lærerigt og brugbart til de sidste løb. Jeg havde en god mavefornemmelse. 

Tønder

Pandemien viste sig igen fra sin grimme side og restriktionerne blev kun strammere. På daværende tidspunkt vidste jeg ikke, at løbene i Tønder og Sønderborg skulle blive de sidste i sæsonen, men det gjorde de. Heldigvis for mig, nåede jeg at hente en del point i de sidste løb i det Sønderjyske. 

I Tønder var der lagt op til fladbanetons, hvor sidevinden kunne gøre løbet ekstra hårdt. Sidevinden udeblev og løbet blev kørt i et meget roligt tempo. Det var som om, at alle ryttere var enige om, at det ville blive til en massespurt. Personligt var jeg indstillet på det samme, da jeg vidste, at det ville blive svært at stikke afsted på helt flad vej.

Fotocredit til Licenscykling.dk

De eneste forsøg jeg gjorde mig, var halvvejs på sidste omgang, hvor jeg slog et fint hul med en anden rytter. Min udbrudsmakker var dog helt på grænsen og kunne ikke bruges til meget i samarbejdet. Vi blev hentet lige inden brostensstykket, hvor jeg valgte at føre an. Valget viste sig klogt, da jeg endte i den første halvdel med en god portion kræfter tilbage til spurten. I spurten fandt jeg et par rigtig fine positioner, da feltet blev strukket ud, og jeg kunne spurte mig til er 4. plads og 10 point rigere. God fornemmelse inden det sidste løb i Sønderborg om søndagen. 

Fotocredit til Cykelfoto på Facebook

Sønderborg

Ben og krop var klar til det sidste løb. Løbet skulle vise sig at blive hårdt – specielt på grund af silende regn hele vejen. Jeg var klar over, at det igen ville blive svært at komme afsted fra feltet, men forsøgte da et par gange. Et udbrud med to mand kørte afsted – jeg var ikke med. Efter ca. en omgang fik vi sat et samarbejde op, så vi kunne hente de to mand. Vi hentede dem med godt to omgange tilbage, hvortil løbet igen var helt åbent. Jeg var hele tiden på stikkerne og forsøgte at holde mig fremme. På sidste omgang sover jeg dog, da vi rammer den sidste stigning. 3-4 mand får et lille hul, men bliver hentet lige inden mål ved bakken op til mål. Desværre starter jeg spurten fra front og bliver overhalet af en håndfuld. Det sidste løb ender med en 6.plads og en lidt bitter smag i munden – den afslutning passede mig godt.

Fotocredit til Licenscykling.dk

6. pladsen og 6 point viste sig dog at være nok til til en oprykning til C-klassen. I en tidligere artikel har vi forklaret pointsystemet, der bruges til de regulære sæsoner. 2020 sæsonen har langt fra været regulær, hvorfor DCU har valgt at ændre i pointsystemet, så man i år kan nøjes med 20 point for at sikre sig oprykning. Jeg endte med 23 point for 8 løb. I blot to linjeløb endte jeg uden for top 10 og placeringerne blev løbende bedre i sæsonen. Fra 2021 skal der køres i C-klassen, og vi håber på, at det bliver en lidt mere normal sæson end denne.

Sæsonen 2021

Vælger man at køre licensløb, kører man selvfølgelig for at vinde. Derfor er sæsonens mål ikke helt opnået, da jeg havde håbet på at stå øverst på skamlen i minimum et løb. Sejren udeblev, men lysten til at køre væddeløb er bestemt ikke mindsket, hvorfor vi allerede nu begynder forberedelserne til den kommende sæson.

Tidligere har Noel været forbi OptimizaR, hvor han havde en god oplevelse og fik værdifuld viden om testen og træning. Netop OptimizaR har vi startet et lidt længere samarbejde med, hvorfor I her på siden henover vinteren kan følge med i det træningsprogram, som Ragnar fra OptimizaR strikker sammen til mig. Sideløbende med træningsprogrammet vil vi skrive et blogindlæg, der blandt andet vil fokusere på udbytte, vejledning og træningsformer. Træningsprogrammet vil vare 12 uger og skal være med til at gøre mig helt klar til den nye sæson. Vi starter træningsprogramet ultimo oktober.

Dette indlæg er tagget med
, ,
Mere af Mathias Busk Sælgen

Test: Giordana Fusion Vinterjakke

Selvom vejret længe har været godt i Danmark, er vi nu begyndt...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.