Bedste voksbaserede kædesmøremiddel

Den der smører godt, kører godt – var der engang én der sagde. Personen har dog ikke desto mindre fuldstændig ret, en kæde der er ren og velsmurt kører bare bedre og er den så samtidig nem at holde ren, så er det jo ren win-win! Voksbaserede kædesmøremidler vinder frem på både landevejen og i skoven, fordi du slipper for en kæde der er sort og samler snavs som mange oliebaserede kædesmøremidler, ulempen er så at kæde skal smøres lidt oftere end ved brug af oliebaserede kædesmøremidler.

Vi har testet 3 forskellige voksbaserede kædesmøremidler.

Wend Kædevoks

Wend er ret synligt på de sociale medier, og det var da også på Instagram at jeg første gang fik øjnene op for dem. Wend’s kædevoks kommer ikke i en klassisk drypflaske, men er et lidt mere avanceret produkt som applikeres i flere trin. Pakken indeholder kædevoks, en afrenser samt en mikrofiberklud.

Først renses kæden i bund med afrenseren som påføres kluden, herefter påføres voksen kæden via “sticken”, dernæst gnides voksen godt ind med fingrene og til sidst man man med fordel lige påføre en smule af Wax-off rensen for at få voksen ind i alle led.

Voksen fås i mange forskellige farver og netop dét faktum har nok gjort det ret populært, for man kan med voksen “farve” sin kæde eksempelvis sort, gul eller rød – alternativ en kombination af flere farver.

Jeg har testet voksen på både landevejscyklen og på min faste “hometrainer” cykel og den hurtige konklusion er nok at den fungerer bedst på hometraineren. På landevejen synes jeg den samler for meget skidt på kæden og så ser kæden altså bare “beskidt” ud når man kører med den sorte voks. Holdbarheden synes jeg heller ikke var imponerende, men nok som de fleste andre voksbaserede smøremidler. På hometraineren har jeg derimod oplevet en drivlinje der ikke støjer ret meget og som man ikke behøver smøre ret ofre. Kæden bliver stadig lidt “nusset”, men det er i min optik mindre vigtigt når den står indendørs hele året rundt.

Konklusionen er nok at jeg ikke er videre imponeret over Wend’s kædevoks – det er lækkert at man kan “farve” din kæde, det ser rigtig godt ud – men jeg synes altså at det halter lidt i praksis og jeg ville derfor uden tvivl gå efter en traditionel voks i stedet, en billigere, mindre besværlig og efter min mening bedre løsning…

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: Startsæt koster 269,-

X-Sauce Ecolube Voks

X-Sauce er en forholdsvis ny spiller på markedet og er på kort tid blevet en reel konkurrent til Squirt som ellers har siddet ret tungt på markedet og været manges foretrukne voks. X-Sauce er en blanding af vand, voks og teflon, og det skal påføres en helt ren kæde. Det anbefales at man renser kæden helt i bund inden påførsel, påfører voksen på indersiden af kæden (Den del af kæden der er i kontakt med klinger og kassette) og lader voksen tørre inden brug. Herefter anbefales det man tørre kæden af og giver kæden voks efter hver cykeltur. Som alle andre voksbaserede kædesmøremidler, så bliver voksen “vasket af” i regnvejr, så her skal man være lidt mere opmærksom på at få nyt voks på. Når kæden begynder at larme og “knase” er det tid til at vokse kæden igen!

Jeg har benyttet X-Sauce Ecolube en del måneder på både cross, landevej og mountainbike og jeg har været meget positivt overrasket over evnen til at holde kæden ren og pæn, samtidig med at drivlinen har været ret lydløs. Én af de store fordele ved brug af voks, er at man slipper for at kæden samler skidt og snavs – og her gør X-Sauce Ecolube et godt stykke arbejde! Det er nemt at tørre kæden af, for igen at påføre ny voks og den holder sig pæn og ikke sort/snavset som ved brug af traditionel olie.

Tidligere har Squirt været mit foretrukne kædesmøremiddel, men jeg synes faktisk at X-Sauce Ecolube fungerer bedre for mig, det holder bedre/længere og er nemt at påføre da det har en god konsistent der gør det super nemt at dryppe på kæden. Ydermere er det biologisk nedbrydeligt, så det kan bruges med god samvittighed!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 99,- for 125 ml., 349,- for 500 ml.

Squirt Lube

Squirt Lube er nok ét af de bedst kendte brands indenfor voksbaserede kædesmøremidler og med god grund – for de laver nogle rigtig gode produkter. Squirt har i lang tid været mit “go-to” brand indenfor smøremidler, både på landevejscyklen, gravelcyklen og mountainbiken.

Inden man påfører Squirt Lube skal kædes renses helt i bund med degreaser og derefter påføres Squirt Lube som de fleste andre smøremidler, med et dryp på indersiden af rullerne.

I brug oplever jeg Squirt Lube som et smøremiddel der giver en kædelinje der ikke støjer ret meget, og det samler ikke skidt og snavs så den løbende rengøring er også overkommelig, ofte kan du nøjes med vand og sæbe istedet for skrappe kemikalier. Ulempen er at Squirt Lube ikke er specielt godt til regnvejr/nedbør, her vil man ofte opleve en kædelinje der begynder at støje lidt mere end normalt efter et par timer i regnen. Med det sagt, så har jeg kørt alt fra korte ture i øs-regnvejr til 8 timers ture i vekslende vejr med Squirt Lube – uden problemer. Efter en tur i regnvejr eller i meget støvet terræn vil jeg dog anbefale aftørring og en ny påføring. Kører man primært i godt vejr, så behøver man blot påføre en ny omgang Squirt Lube når kædelinjen begynder at støje. Hvor lang tid der går imellem afhænger i høj grad af terræn samt vind og vejr, på landevejen passer det som oftest for mig med at det kan påføres ifm. vask af cyklen.

Samlet set er Squirt Lube en rigtig fin løsning, nemt at påføre, sviner ikke og har en rimelig levetid.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 109,- for 125 ml. 399,- for 500 ml.

Dette indlæg er tagget med
, ,
Mere af Noel Juul Christensen

Test: Fox Arm og Leg Warmer

Selvom Fox nok bedst er kendt for Deres farvestrålende tøj – har...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.