Guide: Brug af momentnøgle til cykel

Er man typen der gerne selv vil kunne skrue lidt på sin cykel, er der det helt essentielle værktøj – samt det værktøj der er “nice to have”, en momentnøgle hører måske nok til den sidste gruppe, men vil for de fleste være en rigtig god investering, da den ikke sådan lige forgår og potentielt kan spare en for en masse penge ift. over eller underspænding og eventuelle følgesskader.

De fleste er nok bekendt med en momentnøgle og hvordan den virker, meget kort fortalt indstiller man momentnøglen til et givent moment og den “klikker ” når man opnår det valgte moment, momentnøgler er ofte brug ved hjulskifte på biler, for at undgå beskadigelse af alu-fælge bl.a. med en momentnøgle og en korrekt indstilling, vil man derfor normalvis kunne undgå overspænding.

Der er rigtig mange dele på en cykel der kan og skal spændes samt justeres med jævne mellemrum og de fleste dele på cyklen har en anbefaling i forhold til hvilket moment (Normalt opgivet i Nm) de skal spændes med. Mange dele skal kun spændes med ganske få Nm og samme momentnøgle som man bruger til bilen er derfor sat ud af spil, da den ofte starter ved 30 nM som er alt for meget i forhold til brug sammen med en cykel. Der er naturligvis altid mulighed for at spænde med håndkraft og “gefühl”, men det er meget svært, uden megen praktisk erfaring, at ramme de rigtige værdier og man risikerer at få spændt for meget, eller for lidt – hvilket potentielt kan have fatale følger.

Der findes ikke mange momentnøgler til cykelbrug, men der findes dog nogle – fælles for dem alle er at de typisk kan bruges i området fra 1-20 Nm. hvilket er meget passende til cykelbrug. Der findes først og fremmest den klassiske, manuelle, momentnøgle som “klikker” når det ønskede moment er opnået – men da mange dele kun skal spændes ganske lidt, kan det med nogle momentnøgler være svært at høre klikket og fornemme hvornår der er spændt tilstrækkeligt.

Løsningen kunne være en digital momentnøgle, eksempelvis ProCycleTools Digital momentnøgle som vi tidligere har testet. Med en digital momentnøgle indstiller man momentnøglen til det ønskede moment og vil blive advaret af lys og lyd når det ønskede moment opnås, således undgå man nemt og enkelt at spænde for lidt, eller for meget.

En digital, såvel som en manuel momentnøgle er i sagens natur væsentligt dyrere end en umbraconøgle eller lign., men merprisen kan være rigtig godt givet ud – særligt hvis man har cykler og cykeludstyr i den lidt dyrere ende og særligt ved carbon-dele da man her har meget nemmere ved at beskadige delene ved overspænding. Spænder man en del på en carbon-ramme for meget, kan man i værste tilfælde risikere den går i stykker og er noget nær værdiløs, da Carbon er et materiale der er svært at udføre reparationer på.

ProCycleTools-Digital-momensnoegle-boks

Hvordan finder man det korrekte moment?

De mest oplagte dele på cyklen, typisk styr, topcap og frempind, er ofte markeret med en anbefaling fra producentens side – ellers er det bedste råd at google de enkelte dele og se hvilken moment producenten anbefaler at delen spændes med, hvis ikke man har en manual hvori det fremgår.

Eksempelvis skal top- cappen på en Cube Agree GTC Pro carbon-racer kun spændes med 5 Nm.

Køb Momentnøgle til cykelbrug

Tags fra indlægget
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Denver ACT-8030W
Vi har netop været igennem hele GoPro’s aktuelle sortiment af actionkamera og det var...
Læs mere
Join the Conversation

2 Kommentarer

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.