Guide: Cykelferie på Mallorca

Corona-pandemien er nu ved at være ovre, hvorfor vi nu kan bringe en artikel, der har været længe undervejs. Ideén startede i februar 2020, hvor min kone og jeg lige akkurat nåede at være på cykelferie, inden hele verden lukkede ned. Allerede dengang havde vi en artikel i støbeskeen, men besluttede at vente med publiceringen. En artikel om cykelferier i udlandet giver ikke så meget mening, hvis man ikke kan komme afsted, men det kan vi nu – endelig.

Mallorca er uden tvivl et af de helt store rejsemål for cyklister fra hele verden. Øen, der er placeret godt 200 kilometer fra Spaniens kyst, emmer af cykelparadis og får flere tusinde cykelentusiaster til at valfarte til øen året rundt. Entusiasterne tæller ikke blot licensryttere, hardcore motionister eller juniorhold. Nej, de klassiske stigninger tiltrækker også nybegynderen eller de, der bare vil have en stor cykeloplevelse. Specielt indtoget af el-cyklen har gjort, at kun endnu flere får blod på tanden og vil prøve kræfter med de frygtindgydende tinder – Sa Calobra og  Puig Major.

Strava, der er kendt af de fleste motionister, er selvfølgelig en god makker at have med på turen, så man kan måle sig selv på de forskellige stigninger, eller bare på segmenter rundt om på øen. Netop Strava giver mulighed for at måle sig med de allerbedste – verdenseliten.

Mange pro-ryttere benytter Strava i deres daglige træning og da Mallorca stort set består af bjerge, er Mallorca ligeledes et rejsemål for mange af Pro-Tour holdene. I år har blandt andre Team Ineos afholdt træningslejr på Mallorca, hvilket må være en blåstempling af de stigninger, der er at finde på den spanske ø.

Hvor skal man bo?

Er det første gang, man skal besøge øen, kan det være svært at vide, hvor det er klogt at bo, såfremt man ønsker mange kilometer i benene krydret med en god portion højdemeter. Mange af de mest kendte stigninger er placeret på den nordlige del af øen, hvorfor det logisk nok vil være smart at bo nordligt, eller forholdsvis centralt på øen. Dog skal de siges, at Mallorca ikke er specielt stor, hvorfor det er muligt at transportere sig selv på to hjul og hermed få lidt ekstra kilometer i stængerne.

I denne omgang boede vi i Port de Pollenca, der ligger i nordøst fra øens hovedstad Palma de Mallorca. Der er cirka 50 minutters kørsel i fra lufthavnen til Port de Pollenca. Det er nemt at leje biler i alskens prisklasser og størrelse, så det er nemt at komme rundt på øen.

Port de Pollenca er en lille havneby, der har stort set alt. Byen er super hyggelig, og man kan finde den helt rigtige feriestemning uden al storbyens jag. Lige ud for Port de Pollenca finder man en af øens mest besøgte attraktioner – Cap Formentor – mere om denne senere.

Port de Pollenca er generelt placeret rigtig godt, hvis man ønsker at have både vand og bjerge inden for rækkevidde. Der er anlagt strandpromenade på en lang strækning, så det er muligt at få lidt sol på resten af cykelkroppen. Stranden er også ideel, hvis man har påhæng med, der ikke bruger størstedelen af ferien i sadlen.

Der findes selvfølgelig masser af muligheder for overnatning på Mallorca, hvorfor Port de Pollenca blot er et godt bud. Er man mere til en følelse af storby, vil det være smart at vælge Palma de Mallorca, der naturligt nok består af flere store hoteller, natteliv og shopping muligheder. 

I Port de Pollenca kan man spise stort set alt, og den lille by har masser af små fortovscaféer, hvor man kan få en god kaffe og kage. Skal man have fyldt lidt mere på depoterne, vil jeg anbefale at besøge Tolo’s, som er et spisested for enhver cykelentusiast. Stedet er super hyggeligt og man må sige, at det henvender sig til cykelryttere, da indretning og udsmykningen er gjort med cykler og cykeltrøjer. Bradley Wiggins yndede at spise der, da han var på toppen, hvorfor han både har doneret trøjer og fået sin egen ret på stedet. Bestemt et besøg værd.

Leje af cykler

Er du nybegynder på cykel, eller ønsker du blot ikke at have din egen cykel med, så fortvivl ej. Det er stort set ikke muligt at gå en gade eller to i byerne, uden at støde ind i en cykelbutik, der udlejer cykler. Det helt fede ved det store udvalg er, at man kan leje præcis den cykel, som man ønsker. Der er ingen smalle steder, så om man ønsker fuld aerodynamik, elektroniske gear eller en letvægts-ged, så burde det være muligt at finde.

Personligt gik jeg med at leje en cykel, da jeg ikke ejer en cykelkuffert og i denne omgang ikke gad besværet. Efter et par dages søgninger på nettet, fandt jeg frem til Procyclehire.com, der udlejer cykler hele året rundt. Hele året er en vigtig faktor, da mange af udlejningsfirmaerne holder vinterlukket i december, januar og februar.

Procyclehire.com har et stort udvalg af Colnago og Massi cykler. Sidstnævnte er måske ikke så kendt af ret mange, men fine cykler med fint udstyr. Min kæreste lejede en i carbon i tre dage for en fin pris, der ligger noget under ”normalen”. Jeg selv cyklede på en Colnago CLX Disc med Vision 35 hjul. En rigtig fin cykel med fuld Ultegra mekanisk geargruppe. Stabil i bjergene, forholdsvis let og hurtig på flad vej. Det var muligt for os at hente cyklerne fra morgenstunden og aflevere dem igen om aftenen den sidste dag. En service, jeg tænker, de fleste tilbyder.

Det er svært at sige, hvorvidt man bør have sin egen cykel med. Ejer man en cykel af en vis kaliber, vil det næsten være en skam at lade den stå hjemme. Omvendt er udvalget så stort, at man har gode muligheder for at prøve noget nyt og lirens. Smag og behag.

Ottilie Quince

Nu har vi lige afdækket lidt muligheder for cykelleje, hvilket også er en mulighed hos Otillie Quinces, OQ sevices course.. Otillie Quince leverer både cykeludlejning, massage, cykelservice, tøjsalg, guidet ture og sportsprodukter, hvoraf sidstnævnte var det, jeg skulle bruge. Jeg manglede Gels, og Otillie havde dem i vinduet. Vi blev budt indenfor og blev overrumplet over Otillies gæstfrihed.

Selvom vi blot skulle have et par gels, bød hun os indenfor til en snak, og vi snakkede længe om løst og fast. Senere på rejsen mødtes vi med hende flere gange, og vi må bare applodere hendes gæstfrihed og åbne væsen. Hendes lille shop er bestemt et besøg værd, og hun har ligeledes en super fin instagram-konto, @OtillieQuince, der mestedels fokuserer på cykling.

Sa Calobra

En af de mest kendte stigninger på Mallorca er Sa Calobra. Stigningen er at finde nordligt på øen – ca midt mellem lufthavnen og Port de Pollenca. Det er altså ret nemt at komme til stigningen, uanset hvor du vælger at bo. Stigningen er kendt for sine klassiske hårnålesving, der fører dig hele vejen ned til Port de Sóller. Havnen er virkelig smuk, og man har mulighed for at spise en let frokost, eller købe en kaffe ved den lille café. 

Nedkørslen er en ting, men når man først har nået bunden, så er der kun én vej tilbage, og det er op af Sa Calobra. Stigningen har en gennemsnitsprocent på 6,9%, hvor den er forholdsvis konstant. For at nå toppen skal man forcere 679 højdemeter fordelt ud over små 10 kilometer. Stigningen niver i stængerne, men den har ikke ret meget mere en 500 meter, hvor den stiger med mere end 8%. Toppen er næsten malerisk smuk med en overlappende bro, der skaber en lille tunnel, som man skal igennem, inden man når til en super god udsigt. 

  • 6,9 % gennemsnit 
  • 679 højdemeter 
  • 9,9 kilometer 

Puig Major

Puig Major er endnu en af de kendte stigninger på Mallorca, men adskiller sig fra Sa Calobra på flere parametret. Stigningen er ca. 3,5 kilometer længere, mindre stejl og indeholder nogle flere højdemeter. Puig Major er en rigtig god stigning, hvis man vil træne intervaller, fordi stigningsprocenten er forholdsvis konstant. Det er altså nemt at holde et specifikt watt-tal på store stykker af stigningen. Sa Calobra har lidt større spredning i stigningsprocenter, hvorfor rytmen nemmere brydes. 

I og med, at stigningen er meget konstant gør den ikke dårlig, men personligt synes jeg, at den bliver en smule kedelig og ensformig. Det samme kan faktisk siges om udsigten, der selvfølgelig er flot, men jeg mener ikke, at den kan måle sig med Sa Calobra. Endvidere har Sa Calobra flere sving, der også er med til at skabe lidt stemning omkring stigningen. 

Puig Major har ikke super mange sving, og de er heller ikke særligt svære, hvorfor nedkørslen er super fin, hvis man vil træne lidt fart på nedkørslerne. 

  • Ikke stigning over 8%
  • 5,9 % gennemsnit 
  • 813 højdemeter 
  • 13,7 kilometer 

Cap de Formentor

Endnu et sted, der er et besøg værd, er Cap de Formentor. Det er ikke som sådan en stigning, men mere en vej ud til halvøen Formentor, hvor man for enden finder et gammelt fyrtårn. Der er stigningen og nedkørsel som afveksling hele vejen ud til fyrtårnet, men det er hverken udmarvende eller særlig teknisk, men til gengæld er det super flot. Stort set hele turen ud til enden, hvor fyrtårnet toner frem, har man en fantastisk udsigt til både hav og bjerge. 

Personligt synes jeg, at det er et af de smukkeste steder at cykle på øen, da man får lidt af det hele. Den eneste ulempe er selvfølgelig, at man skal køre samme vej tilbage, så man ikke får en “nye” oplevelse, men jeg synes bestemt, at det er turen værd. 

  • 5,9 % gennemsnit 
  • 813 højdemeter 
  • 13,7 kilometer 
Dette indlæg er tagget med
,
Mere af Mathias Busk Sælgen

Test: Cybex Zeno multivogn

Henover sommeren har vi haft en lidt speciel ting til test her...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.