Guide: Korrekt dæktryk i cykeldæk

Man skulle måske ikke umiddelbart tro det, men det er faktisk yderst vigtigt at man kører med det korrekte, eller optimale, dæktryk i sine cykeldæk, uanset om man kører MTB, racer eller en helt almindelig bycykel. Korrekt dæktryk giver ikke blot den bedste komfort, det er også med til at sikre at du har det optimale greb i underlaget og slutteligt giver det den længste levetid for dækkene.

Måske har du prøvet at cykle på en halv-flad damecykel med tynde dæk? Den står ualmindeligt dårligt fast i svingene og kører man over det mindste hul i vejen mærker man det straks i hele kroppen.

Fremgangsmåden afhænger af cykeltypen, generelt kan man sige at en bycykel bør være godt pumpet, en racercykel der primært kører på jævnt underlag ligeså, mens en MTB der bruges i skoven skal have mindre luft i dækkene for at bidrage til støddæmpning og grebet også. Når det så er sagt, så kan det også være en smagssag om man foretrækker at kører med hårdt pumpede dæk, eller de gerne må være lidt blødere – så denne guide skal derfor kun opfattes som vejledende.

Tip: Der er mange meninger omkring dæktryk, nogle foretrækker et hårdt pumpet dæk, andre et blødere dæk – man må derfor prøve sig frem. Vigtigt er dog at man holder sig indenfor dækkets fysiske rammer, se nedenfor.

Sådan finder du dit cykeldæks maksimale dæktryk

På siden af cykeldækket er det maksimale dæktryk, eller et anbefalet interval, angivet. Dæktrykket er oftest angivet i PSI og bar – se eksempel nedenfor med en MTB dæk der kan klare et dæktryk fra 30 PSI / 2.1 bar -> 50 PSI / 3.4 bar.

daektryk

pumpepistol-med-manometer

Du skal bruge følgende

  • Pumpepistol med manometer til trykluft og kompressor
  • Cykelpumpe med manometer
  • Evt. Trykmåler for kontrol af dæktryk
  • Alternativt traditionel cykelpumpe

Fremgangsmåde – Bycykel

  1. Find dækkets anbefalede og maksimale dæktryk – se ovenfor.
  2. Pump dækket med pumpepistolen til trykuft og tjek manometeret for aktuelt tryk.
  3. Har man ikke trykluft til rådighed må man i gang med traditionel cykelpumpe og pumpe indtil man fornemmer dækket er tilpas hårdt. Denne løsning er naturligvis ikke optimal, da man ikke har mulighed for at aflæse dæktrykket.

Fremgangsmåde – Racercykel

  1. Find dækkets anbefalede og maksimale dæktryk – se ovenfor.
  2. Pump dækket med pumpepistolen til trykluft og tjek manometeret for aktuelt tryk. Dækket bør pumpes forholdsvis hårdt hvis man kører på jævnt underlag, er underlaget ofte ujævnt kan man med fordel undlade at pumpe det helt så hårdt. Et godt udgangspunkt er et dæktryk på 7-8 bar.
  3. Har man ikke trykluft til rådighed må man i gang med traditionel cykelpumpe og pumpe indtil man fornemmer dækket er tilpas hårdt. Denne løsning er naturligvis ikke optimal, da man ikke har mulighed for at aflæse dæktrykket.

Fremgangsmåde – MTB

  1. Find dækkets anbefalede og maksimale dæktryk – se ovenfor.
  2. Pump dækket med pumpepistolen til trykluft og tjek manometeret for aktuelt tryk. Dækket bør pumpes forholdsvis hårdt hvis man primært bruger MTB’en på landevejen, er den derimod ofte med i skoven bør man kører med lidt lavere dæktryk da det vil øge komforten og grebet på løst underlag. Nogle vælger en løsning med en 45/55 fordeling for/bag i forhold til dæktrykket, da der er mere vægt på den bagerste del af cyklen. Et godt udgangspunkt er et dæktryk på omkring 1,8-2,0 bar til “all-round” brug i skoven, bliver cyklen kun brugt på landevejen, cykelstier og lignende kan den med fordel pumpes lidt hårdere. Bemærk også at jo tungere rytter, jo højere lufttryk!
  3. Har man ikke trykluft til rådighed må man i gang med traditionel cykelpumpe og pumpe indtil man fornemmer dækket er tilpas hårdt. Denne løsning er naturligvis ikke optimal, da man ikke har mulighed for at aflæse dæktrykket.

Tip

Når du har fundet et dæktryk der fungerer for dig – så sørg for at notere dette, så du nemt kan pumpe dækket med korrekt dæktryk, efter en punktering, dækskifte eller lignende.

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

1 kommentarer

  • […] Når dæk og slange er på plads på fælgen, pumpes dækket op til det anbefalede tryk. Skulle dækket føles “bulet” kan man istedet pumpe det let og massere og vride dækket indtil det føles jævnt, herefter pumpes dækket op til det anbefalede dæktryk, eller ift. ens behov (Se vor guide til korrekt dæktryk) […]

  • […] Vælg pumpe efter behov, skal den bruges hjemme på værkstedet så vælg en gulvpumpe, den pumper kraftigere og fås med manometer så du kan kontrollere og styre dæktrykket mere præcist. Skal du derimod bruge en pumpe på farten så gå efter en cykelpumpe med lav vægt, evt. med mulighed for montering direkte på stellet, sørg for at den kan pumpe op til det ønskede dæktryk (Se evt. vor guide til korrekt dæktryk). […]

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.