Guide: Korrekt dæktryk i cykeldæk

Man skulle måske ikke umiddelbart tro det, men det er faktisk yderst vigtigt at man kører med det korrekte, eller optimale, dæktryk i sine cykeldæk, uanset om man kører MTB, racer, gravel eller en helt almindelig citybike. Korrekt dæktryk giver ikke blot den bedste komfort, det er også med til at sikre at du har det optimale greb i underlaget og slutteligt giver det den længste levetid for dækkene.

Måske har du prøvet at cykle på en halv-flad damecykel med tynde dæk? Den står ualmindeligt dårligt fast i svingene og kører man over det mindste hul i vejen mærker man det straks i hele kroppen.

Fremgangsmåden afhænger af cykeltypen, generelt kan man sige at en bycykel bør være godt pumpet, en racercykel der primært kører på jævnt underlag ligeså, mens en MTB der bruges i skoven skal have mindre luft i dækkene for at bidrage til støddæmpning og grebet også. Når det så er sagt, så kan det også være en smagssag om man foretrækker at kører med hårdt pumpede dæk, eller de gerne må være lidt blødere – så denne guide skal derfor kun opfattes som vejledende.

Tip: Der er mange meninger omkring dæktryk, nogle foretrækker et hårdt pumpet dæk, andre et blødere dæk – man må derfor prøve sig frem. Vigtigt er dog at man holder sig indenfor dækkets fysiske rammer, se nedenfor.

Sådan finder du dit cykeldæks maksimale dæktryk

På siden af cykeldækket er det maksimale dæktryk, eller et anbefalet interval, angivet. Dæktrykket er oftest angivet i PSI og bar – se eksempel nedenfor med en MTB dæk der kan klare et dæktryk fra 30 PSI / 2.1 bar -> 50 PSI / 3.4 bar.

daektryk
pumpepistol-med-manometer

Du skal bruge følgende

Fremgangsmåde – Bycykel

  1. Find dækkets anbefalede og maksimale dæktryk – se ovenfor.
  2. Pump dækket med pumpepistolen til trykuft og tjek manometeret for aktuelt tryk.
  3. Har man ikke trykluft til rådighed må man i gang med traditionel cykelpumpe og pumpe indtil man fornemmer dækket er tilpas hårdt. Denne løsning er naturligvis ikke optimal, da man ikke har mulighed for at aflæse dæktrykket.

Fremgangsmåde – Racercykel

  1. Find dækkets anbefalede og maksimale dæktryk – se ovenfor.
  2. Pump dækket med pumpepistolen til trykluft og tjek manometeret for aktuelt tryk. Dækket bør pumpes forholdsvis hårdt hvis man kører på jævnt underlag, er underlaget ofte ujævnt kan man med fordel undlade at pumpe det helt så hårdt. Et godt udgangspunkt er et dæktryk på 6-8 bar for et par 23/25mm dæk med slanger. Kører man tubeless, eller bredere dæk end et par klassiske 23/25mm kan dæktrykket sænkes yderligere. Eksempelvis vil ca. 4-4,5 bar ofte være passende for et par 28mm sat op tubeless med en rytter på omkring 65 kg.
  3. Har man ikke trykluft til rådighed må man i gang med traditionel cykelpumpe og pumpe indtil man fornemmer dækket er tilpas hårdt. Denne løsning er naturligvis ikke optimal, da man ikke har mulighed for at aflæse dæktrykket.

Fremgangsmåde – MTB

  1. Find dækkets anbefalede og maksimale dæktryk – se ovenfor.
  2. Pump dækket med pumpepistolen til trykluft og tjek manometeret for aktuelt tryk. Dækket bør pumpes forholdsvis hårdt hvis man primært bruger MTB’en på landevejen, er den derimod ofte med i skoven bør man kører med lidt lavere dæktryk da det vil øge komforten og grebet på løst underlag. Nogle vælger en løsning med en 45/55 fordeling for/bag i forhold til dæktrykket, da der er mere vægt på den bagerste del af cyklen. Et godt udgangspunkt er et dæktryk på omkring 1,8-2,0 bar til “all-round” brug i skoven, bliver cyklen kun brugt på landevejen, cykelstier og lignende kan den med fordel pumpes lidt hårdere. Bemærk også at jo tungere rytter, jo højere lufttryk!
  3. Har man ikke trykluft til rådighed må man i gang med traditionel cykelpumpe og pumpe indtil man fornemmer dækket er tilpas hårdt. Denne løsning er naturligvis ikke optimal, da man ikke har mulighed for at aflæse dæktrykket.

Fremgangsmåde – Gravel

  1. Find dækkets anbefalede og maksimale dæktryk – se ovenfor.
  2. Pump dækket med pumpepistolen til trykluft og tjek manometeret for aktuelt tryk. Dækket bør pumpes forholdsvis hårdt hvis man primært bruger gravelcyklen på landevejen, mens dæktrykket bør være lavere jo mere den bruges i teknisk terræn. Lavere dæktryk vil øge stødabsorberingen og give bedre greb i løst underlag, men på landevejen og på hårdtpakket grus vil det måske være en kende langsommere. Et godt udgangspunkt vil være omkring 2-2,5 bar for et par 40mm dæk og en rytter med en vægt på omkring 65 kg.
  3. Har man ikke trykluft til rådighed må man i gang med traditionel cykelpumpe og pumpe indtil man fornemmer dækket er tilpas hårdt. Denne løsning er naturligvis ikke optimal, da man ikke har mulighed for at aflæse dæktrykket.

Generelle anbefalinger

  • Jo bredere dæk, jo lavere dæktryk
  • Jo tungere rytter, jo højere dæktryk
  • Fast underlag = højt dæktryk
  • Løst underlag = lavt dæktryk
  • Kører du tubeless, kan dæktrykket sænkes yderligere

Tip

Når du har fundet et dæktryk der fungerer for dig – så sørg for at notere dette, så du nemt kan pumpe dækket med korrekt dæktryk, efter en punktering, dækskifte eller lignende.

3 gode cykelpumper

Lezyne Sport Drive 149,-

Minipumpe med udtrækkelig slange til at have med på farten.

SKS Air X-Press control – 179,-

Prisbillig fodpumpe af høj kvalitet med manometer. Pumper op til 8 bar.

SKS Rennkompressor – 379,-

En af de absolut bedste fodpumper på markedet med nanometer, passer til alle ventiltyper. Pumper op til 16 bar!

Mere fra Noel Juul Christensen
Test: AGU Pro Winter DWR bibtights
Efteråret har efterhånden fået tag i Danmark og det betyder at de...
Læs mere
Join the Conversation

4 Kommentarer

  1. says: Samuel colmorten

    Hvad fanden er det for noget l*** at starte med at skrive at en cykel dæk skal have 6 til 8 bar Nu har jeg sgu da et eksploderede dæk

    1. Hej Samuel

      Det lyder til at du ikke har læst hvad der står, der står netop som det allerførste at du skal læse på dit dæk. Hvis der står det kan tåle 8 bar og det eksploderer når du pumper det til 8 bar, ja så der jo noget galt med dækket.

      Med venlig hilsen

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.