Guide: Skift cykelkæde

Uanset om det skyldes slid, eller en defekt af en eller anden art – er fremgangsmåden i forbindelse med skift af cykelkæde den samme, her med udgangspunkt i en cykel med udvendige gear.

Kontroller kædens tilstand

Uanset hvordan man bruger cykel, til transport eller motion, bør man jævnligt kontrollere kædens tilstand, da en slidt kæde betyder mere slid på kassetten og måske vigtigst af alt – kan “takke over” hvis der trædes hårdt i pedalerne. For at kontrollere kædens tilstand kan man med fordel bruge en såkaldt “kædemåler”, en sådan fås bl.a hos Cykelgear.dk for 99,- den måler “afstanden” mellem rullerne, da denne bliver større jo mere kæden slides. Kædemåleren har normalt to “tapper”, én på hver side – 0,5 og 0,75%. Får man skiftet kæden ved 0,5% kan man som udgangspunkt undlade at skifte kassetten også. Er kæden slidt 0,75% så kan man sagtens starte med at sætte en ny kæde på, begynder den at “takke over” og kører gearskiftet dårligt – må man overveje en ny kassette.

Du skal bruge følgende

  • Cykelkæde, den skal passe til cykel og gearsystemet – så tjek evt. med forhandleren.
  • Kædeadskiller
  • Evt. Samleled til kæden, for nemt at kunne afmontere den senere. Samleleddet skal passe til kæde, ex. 9, 10 eller 11 speed.

Sådan skifter du cykelkæde

Først skal den defekte eller slidte kæde afmonteres. Er den samlet med et samleled skal dette blot fjernes, det gøres nemmest med en tang. Er der intet samleled skal man bruge kædeadskilleren der i al sin enkelthed skubber den nitte ud der holder kædeleddet sammen. Det er vigtigt at man får monteret kædeadskilleren så den sidder korrekt, da man ellers kan skade kæde såvel som kædeadskilleren.

Tip: Tag evt. et billede af bagskifteren med den gamle kæde monteret, så du sikrer den nye monteres korrekt.

kaedeadskiller

Brug nu den gamle cykelkæde til at sikre den nye kæde får samme længde, hvis man bruger et kædesamleled – skal man huske at dette vil fungere som et ekstra led på den nye kæde. Lig kæderne op ved siden af hinanden, mål længden og med kædeadskilleren fjernes nu de overskydende led, så længden enten er identisk med den gamle, eller ét led mindre hvis man bruger kædesamleleddet som jeg stærkt anbefaler.

cykelkaede

Cykelkæden er nu klar til montering på cyklen, sæt den fast på klingen foran og igennem bagskifteren (Brug evt. billedet fra tidligere, så du får cykelkæde korrekt monteret) og saml de to ender med kædesamleleddet. Det kan kræve et par forsøg at undgå at kæden “smutter” under montering – en ekstra hånd til at hjælpe med at holde ved er derfor ikke af vejen, i hvert fald ikke de første par gange. Har man ikke adgang til et ekstra sæt hænder kan man faktisk også få et lille værktøj der kan gøre jobbet, det koster kmun 29,- og fås hos bl.a. Cykelgear.dk

Cykelkæden er fra fabrikken smurt med fedt og man kan derfor sagtens køre et par ture, inden men evt. renser kæden og smører med ens foretrukne olie eller kædesmøremiddel.

Mere af Noel Juul Christensen

Test: SKS RENNKOMPRESSOR fodpumpe

RENNKOMPRESSOR fra SKS er en klassiker uden lige, den har næsten 40...
Læs mere

5 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.