OSPW (Oversized Pulley Wheels) er så afgjort en ting i øjeblikket og absoluteBLACK har med deres HOLLOWcage et anerledes bud på hvordan en OSPW løsning kan og skal se ud! Jeg har haft lejlighed til at køre med løsningen i denne landevejssæson og vil nedenfor dele observationer og erfaringer.
Montering
I kassen får man cage og nødvendige stumper for at kunne bygge bagskifteren om. Man fjerner/udskifter simpelthen selve armen på bagskifteren og da der er tale om “oversized” pulleyhjul vil man med stor sandsynlighed skulle skifte kæden, da der er behov for en længere kæde.
Er man ikke selv helt tryg ved denne operation, så klares den nemt af den lokale cykelmekaniker, evt. med hjælp fra absoluteBLACK’s installations/monteringsvideoer.
Jeg selv valgte at overlade operationen til Dennis fra Cykelsmeden Odder som er min lokale go-to cykelmekaniker.
Rundt om HOLLOWcage
HOLLOWcage er ikke som de andre, i ordets bogstaveligste forstand! Designet er unikt, ret lækkert efter min personlige mening og begge pulleyhjul ser ud til ikke at sidde fast, grundet designet hvor det er ringen i midten der holder pulleyhjulet. Det giver et luftigt og “floathing” udtryk der ser ret blæret ud.
Selve armen er udført i carbon, det betyder den er stærk og ikke mindst let. Begge pulleyhjul er naturligvis med keramiske lejer, ja faktisk er det fuld keramisk og ikke kun lejer-kuglerne der er keramiske og så er lejerne smurt med en fedt i stedet for en tynd olie, dette gør at de ikke umiddelbart spinner rundt i evigheder som nogle andre pulleyhjul med keramiske lejer… Det betyder dog ikke at der er højere friktion, faktisk tværtimod – friktionen er meget lav og under test der simulerer virkeligheden er der stadig mindre modstand i HOLLOWcage når de testes op mod tilsvarende produkter fra den helt oplagte konkurrent CeramicSpeed.
HOLLOWcage fås til både SRAM og Shimano bagskiftere og det er muligt at vælge farve på ringen i det nederste pulleyhjul, således bliver det muligt at tilpasse den til resten af cyklens farvetema. Farverne er pt. rainbow, sort, sølv, rød og guld.
Der er mange meninger om OSPW og man kan vel godt sige at til den gængse motionist, giver OSPW måske ikke – udfra et økonomisk perspektiv – særlig god mening… Med det sagt, så får du her lavere friktion, altså sparer du lidt watt, derudover får du med HOLLOWcage en drivline der er mere støjsvag og et silkeblødt skifte. SRAM’s eTAP AXS-serie har fået lidt kritik for at støje mere end konkurrenterne og dennen støj kan minimeres ved brug af HOLLOWcage, selvom jeg dog ikke personligt synes den larmer specielt meget som udgangspunkt.
Der findes efterhånden rigtig mange OSPW løsninger på markedet, både fra de store velkendte producenter og fra mindre producenter. Det betyder et rimelig stort udvalg og priser der svinger ganske meget. absoluteBLACK’s HOLLOWcage er ikke blandt de billigste, men heller ikke blandt de dyreste på markedet – til gengæld vil jeg mene det er blandt de mest gennemførte løsninger!
HOLLOWcage i praksis
Jeg har haft lejlighed til at teste HOLLOWcage sammen med den nye SRAM Force bagskifter og her spiller grafikken på bagskifter og rainbow farven ved pulleyhjulet rigtig godt sammen, kombinerer man det med en SRAM Red AXS kasette og kæde i Rainbow udgaven så har man efter min mening en ret blæret kombination!
Udover at det bare ser vildt blæret ud med det store pulleyhjul der nærmest svæver i luften, så er skiftet silkeblødt og det hele kører meget jævnt og støjfrit. Der er minimal støj når det bare kører og det samme når man skifter, her har absoluteBLACK bestemt gjort noget rigtigt da de har udviklet lejerne med fedt i stedet for tynd olie.
Pris og tilgængelighed
Vejledende pris: 399 eur / ca. 2972 dkk