Løbsberetning: Bakkeløbet 2022

I weekenden blev den østjyske forårsklassiker, Bakkeløbet, skudt igang for 12. gang fra den østjyske by Hørning. Sidste år blev Bakkeløbet afviklet i august, grundet corona, men ellers plejer det at være ét af sæsonens første motionscykelløb her i det østjyske.

Som tidligere år var der 3 distancer at vælge imellem, 53,3, 85 og 120 km. hvor der på den lange var hele 1495 hm… Vanen tro var vi med på den lange!

Start og målområde er placeret ved hallen og skolen i Hørning. Eftersom de er igang med en større renovering af skolen er der opstillet en del pavilloner i det område der bruges til start/mål, hvorfor dette virker en smule rodet. Afhentning af startnumre og evt. eftertilmelding foregår stadig indendøre i hallen og denne del fungerer perfekt med minimal ventetid.

Inden start var der mulighed for at tanke vand, energi, kaffe samt få en banan eller bar med til turen – inden starten gik for 120 km. ruten fra kl. 10. Her blev der sendt maks 50 mand afsted pr. gruppe og man hopper selv med i den gruppe dagsformen er til – den del synes jeg faktisk fungerer (og har fungeret) rigtig godt! Selv røg jeg med 2. gruppe, så vi lod de helt hurtige raketter kører i forvejen.

I gr. 2 blev der lagt godt fra land, men faktisk var det en meget homogen gruppe hvor der blev holdt en stabil fart og uden det elastik-kørsel som både dræner og som potentielt kan være rigtig farligt. Der blev holdt en god stram kæde indtil vi mødte de første bakker på ruten, så begyndte den store gruppe hurtigt at blive splittet lidt fra hinanden og man så de lette ryttere stikke afsted. Selv var jeg én af de lette der fløj over de første par bakker, med den tanke at det var her jeg skulle skabe mig et lille forspring inden vi kom så langt ud at vinden vendte, for da ville jeg blive udfordret. Vi havde medvind de første 50-60 km., hvilket også betød en gennemsnitsfart på ca. 38 km/t ud. Efter ca. 60 km. kom vi ud i stærk sidevind og der var kun 4-5 mand tilbage i min gruppe, 2-3 stærke ryttere der lod til at trodse vinden, én der gik helt kold og min der forsøgte at hænge på – velvidende at de skabte større og større afstand. Snart var jeg helt alene i vinden og faktisk kørte jeg de sidste 60 km. mere eller mindre solo, bortset fra de sidste 15-20 km. hvor jeg mødte jeg en række ryttere fra de andre distancer.

Undervejs var der 2 depoter hvor der kunne tankes energi, vand og lidt snacks, alle betjent af frivillige der betjente os med et stort smil.

Jeg ved ikke om man fra arrangørens side havde optimeret på skiltningen i år, men den fungerede 100% Kun ét sted var der placeret et skilt der gjorde at enkelte ryttere var ved at dreje ind på en stikvej, i stedet for vejen lidt længere fremme – ellers var jeg på intet tidspunkt i tvivl, hverken sammen med gruppen eller den lange periode hvor jeg kørte alene og uden race marshalls.

Race Marshalls fulgte grupperne i det omgang det var muligt og sørgerede for fri passage de kritiske steder, ligesom der var flagvagter placeret alle de nødvendige steder – og bilisterne oplevede jeg som rigtig søde og tålmodige.

Vejret var lidt småkoldt fra morgenstunden, men YR forudsagde ca. 10-12 grader i løbet af dagen, så jeg var mødt op i 3/4 bibshorts, langærmet jersey i uld og et par tynde uldhandsker, et kit der fungerede perfekt til dagens vejr!

Tilbage i mål, efter 120 km. i en kombination af god medvind, kraftig sidevind og strid modvind var de knap 1500 hm. klaret og jeg følte mig overbevist om at arrangørerne i år havde genindført grillpølsen, men nok engang blev jeg skuffet, vi måtte nøjes med en sodavand eller en kop kaffe…

Bakkeløbet i sin 12. udgave er et dejlig modent løb, der er styr på det hele og intet er overladt til tilfældighederne. Der er race marshalls, flagvagter, fine skilte og man skal egentlig bare træde i pedalerne (og holde øje med trafikken, naturligvis!) Ruterne er gode, med masser af lede bakker som vi lokale både hader og elsker, og der bliver kørt cykelløb, men på en pæn måde så færdselsreglerne overholdes og antallet af farlige situationer er på et absolut minium!

Bakkeløbet – vi ses igen i 2023, men se nu at få den grillpølse på menuen igen! Det skaber sådan en dejlig summende stemning når folk er landet i målområdet og kan sidde og nyde en pølse og en øl/sodavand…

Mere fra Noel Juul Christensen
Test: GripGrab Freedom Knitted Glove
Danske GripGrab tilbyder bl.a. handsker i enhver afskygning og Freedom Knitted Glove...