Shimano Geargrupper til racer – Hvilken skal man vælge?

Hvad enten man overvejer sin 1. racercykel, eller opgradering af en eksisterende racercykel, er geargruppen én af de ting man skal overveje og tage stilling til. Men hvad er egentlig forskellen på den billigste og den dyreste Shimano geargruppe og hvor får man mest for pengene? Denne simple oversigt bør give en god indikation af hvilken geargruppe der vil være den rigtige for Dig.

Hvilken geargruppe man skal vælge, afhænger naturligvis af hvad racercyklen skal bruges til, er det bare til transport eller pendling fra A-B kan en af de billige grupper måske godt gå an, men skal racercyklen bruges seriøst til motion bør det som minimum være en middelklasse gruppe og skal den bruges primært til løb kan merprisen for den lettere vægt i en dyrere geargruppe måske være givet godt ud.

Alle geargrupperne som vi har med i denne oversigtsguide kan “holde” til at blive brugt, forskellen ligger primært i hvor smidig gearskiftet foregår, samt vægten af geargruppen – for med cykler der ofte kun vejer 7-9 kg., er en besparelsen på 100 gram pludselig ikke ubetydelig.

Vi har taget udgangspunkt i de mest populære og brugte geargrupper som er blevet listet fra “dårligste” til “bedste”.

shimano-claris-bagskifter

Shimano Claris

En af de dårligste geargrupper fra Shimano til racercykler, skiftet er forholdsvis træg og langsomt og vægten er høj. Skal cyklen kun bruges til transport kan geargruppen godt bruges, men til motionisten er den simpelthen ikke god nok.

shimano-sora-bagskifter

Shimano Sora

Den 2. dårligste geargruppe fra Shimano til racercykler, der minder meget om Claris geargrupperne. Skiftet er stadig ikke specielt hurtigt eller præcist og gruppen er forholdsvis tung. Bør kun bruges hvis racercyklen tjener et transportformål.

shimano-tiagra-bagskifter

Shimano Tiagra

Tiagra geargruppen er det mindste og billigste geargruppe man som motionist bør vælge. Her får man en geargruppe der har et udmærket skifte som godt kan gå an på en begyndercykel, men det er stadig lidt træg og vægten er stadig forholdsvis høj. Har man planer om at bruge cyklen til mange, lange ture – bør man overveje om det ikke er værd at ofte lidt mere og få et mere smidigt gearskifte i én af de dyrere geargrupper.

shimano-105-bagskifter

Shimano 105

105 er den absolut mest populære geargruppe til motionister og med god grund, for her får man en geargruppe der giver et ret smidig og præcist gearskifte, samtidig med den er udført i rimelig lette materialer. Denne gruppe er velegnet både til begynderen der vil starte godt ud, samt den erfarne motionist.

shimano-ultegra-bagskifter

Shimano Ultegra

Ultegra geargruppen er en mellemting mellem 105 og den dyrere Dura-Ace. Den giver et smidigt og præcist gearskifte samt en lavere vægt end 105 geargruppen. Geargruppen er et populært valg for dem som gerne vil spare lidt gram ift. 105 geargruppen, men som ikke er klar til at betale prisen for “toppen af poppen”, nemlig Dura-Ace geargruppen.

shimano-dura-ace-bagskifter

Shimano Dura-Ace

Den absolut bedste geargruppe til racercykler fra Shimano og den som feinschmeckeren vælger. Geargruppen er udført primært i titanium og magnesium, så den er let og solid – samtidig er det smidige og præcise gearskifte naturligvis bevaret. Dura-Ace er primært rettet mod pro-rytterne, dem der kører mange, lange løb, hvor 100 gram kan betyde alverden og så naturligvis motionisten der bare vil have det allerbedste!

Elektroniske geargrupper (Di2)

Flere af Shimano’s geargrupper findes i udgaver med tilnavnet Di2, eksempelvis Ultegra Di2, dette er elektroniske geargrupper som giver et 100% præcist og lynhurtigt gearskifte, samt mulighed at se/overvåge hvilket gear man kører i, på en kompatibel cykelcomputer eller cykel-gps.

Få en kort introduktion til Shimano’s Ultegra Di2 geargruppe i videoen nedenfor.

Er du i virkeligheden på udkig efter en helt ny cykel? Så finder du et stort udvalg på Cykelgear.dkCykelexperten.dk og Cykelpartner.dk

Mere fra Noel Juul Christensen
Garmin Edge 1000 Unboxing
Vi har netop modtaget den nye topmodel fra Garmin i Deres cykel-serie, Edge...
Læs mere
Join the Conversation

21 Kommentarer

  1. says: Martin

    Tak for en god artikel med et godt overblik!

    Har lige et spørgsmål. Hvis man har en gammel racercykel med en Shimano 105 geargruppe, vil man så uden problemer kunne erstatte den med en nyere version, hvis den gamle bliver for slidt eller går i stykker?

    Hilsen Martin.

    1. says: Finn Carl Sørensen

      Hvis cyklen er med standard monterings punkter og emner, så kan alt skiftes uden problemer! Som gammel amatør cykelbygger af op til 6,8 kilo Dura-Ace top cykler, så er de fleste problemer til at løse, også indvendige, løse kabelføringer i stellet (Look). Jeg har dog normalt ladet forhandleren montere kranksættet, da gevindet i stellet har godt af at blive skåret op først. Jeg har aldrig haft en pressfit krank men har kun special værktøjet til at montere det med, som også kronrørets lejer.

  2. says: Hans Dorsch

    Jeg har ejet en cykel for 2-300 år siden med Shimano 600, ligesom jeg nogle år efter hørte om Shimano 6000. 105 fandtes også dengang, men hvad med 600/6000?

    1. Hej Hans,

      Det er i hvert fald ikke en “aktuel” geargruppe, så jeg tør ikke “placerer” den ift. de nuværende grupper, beklager – det er simpelthen fra før min tid 🙂

      Med venlig hilsen,

      Noel Christensen
      CykelStart.dk

    2. says: Finn Carl Sørensen

      Min første, dyre racercykel fra omkring >1970 blev monteret med Shimano 600 AX dele som var særligt vindglatte udgaver (Uden en pedal aksel, men kun et stort leje ved pedal armen). 600 fandtes også i mere ordinære EX versioner, så vidt jeg husker?

    1. says: Thomas

      Hej Hans,
      Du får lige et svar på dit spørgsmål. Ja, det er snart 3 år siden du stillede det, men jeg ser det altså først nu ?.
      Shimano 600 var Ultegra’s forgænger. I en kort overgangsperiode (mener det var i slutningen af 80’erne) hed serien 600 Ultegra.

  3. says: Zita Clausen

    Hejsa
    Jeg har lige købt Eddy merck San remo ultegra 76 2016 model
    Kan man skifte gear til elektronisk istedet for det den er født med?
    Er det et godt cykelvalg synes du? Er ny inden for sporten
    Den skal bringe mig til Paris i 2018 ?
    Mange hilsener
    Zita

  4. says: David

    Hej Noel

    Tak for god artikel.
    Jeg har fået fortalt, at Tiagra-gruppen for 2017 og 2018 er opgraderet markant til en ganske udmærket niveau.

    Har du nogen erfaringer eller holdning til dette?

    1. Hej David,

      Generelt set så “nedarves” teknologierne gerne, dvs. Tiagra får egenskaber fra den tidligere 105 og så fremledes. Det er således et fornuftig gruppe, men en “ny” 105 gruppe vil stadig være bedre – håber det giver mening.

      Med venlig hilsen,

      Noel Christensen
      CykelStart.dk

  5. says: Morten J.

    Hej.
    På Shimanos hjemmeside – og ude på gaderne – ser jeg gearskiftere med navnet Aluvio og Acera, og der er sikkert endnu flere, som ikke er nævnt i artiklen. Hvad er årsagen til dette? Mvh. Morten J.

    1. says: Finn Carl Sørensen

      Shimano har et større antal produktserier, som bliver gradvist bedre og dyrere med stigende kvalitet. Disse to er blandt de lavere og mere ordinære udgaver

  6. says: Michael

    Shimano Claris ikke brugbart til motionisten…arhhh – så er man vist cykelsnob ud over det almindelige! Jeg synes det er lidt uheldigt du antyder at claris og sora er noget skidt der er tæt på ubrugeligt. Vægten er højere – ja – og hvad betyder de få gram for motionisten? Der er færre gear – ja – og?? Det er at pege fingre af de glade nye cykelejere der har købt en fin racer cykel med claris eller sora – det er sgu det værste ved denne sport – snobberi! Motoren er den samme på en cykel med hhv. claris og 105 – og farten vil være tæt på, hvis ikke præcis den samme. For 15 år siden ville de seneste claris vel nærmest være det nyeste shit i TDF..

    1. Hej Michael,

      Tak for din kommentar.

      Jeg mener egentlig bestemt ikke det er “snobberi”, men et forsøg på at guide i den rigtige retning, starter man ikke ud med en god oplevelse – så mister man hurtigt interessen, ligesom det er al for dyrt at opgradere konstant, derfor vil min anbefaling stadig være at man starter med Tiagra og opefter – og ja, den holdning står 100% for min regning 🙂 Som med alt andet så man kan naturligvis altid starte ud med det allerbilligste, men det vil altså stadig ikke være min anbefaling, da de fleste ret hurtigt vil føle behov for at opgradere til bedre udstyr. Min anbefaling er derfor at man starter ud med “mellemklasse” udstyr, så det i hvert fald ikke er udstyret man går ned på – om lysten så er der efter et par ture, det er umuligt at sige.

      Der sker, heldigvis, en løbende udvikling indenfor udstyr, men fordi udstyret var toppen af poppen for 15 år siden, behøver det jo ikke være et godt køb idag?

      Nu handler det jo heller ikke om geargrupper alene, men heldigvis hele cyklen og kigger man på en cykel med Claris eller Sora, vil de andre komponenter også typisk være i den billigere ende.

      Med venlig hilsen,

      Noel Christensen
      CykelStart.dk

      1. says: Michael

        Tak for svar – men det er jo ikke geargruppen der gør hele cyklen noget skidt. Min gade-cykel er en bianchi nirone via 7 (billig og dækker mit behov fint)- den kunne fås med claris, sora, tiagra og 105 – hvorfor skulle man vælge 105 på den og smide små 3000 ekstra? Cyklerne er fuldkomment ens! Jeg har fint råd til 105 versionen men kunne reelt ikke se hvorfor jeg skulle lege semi-pro og tro 11 gear gjorde det sjovere at cykle.. Jeg prøvede dem begge og kan ærligt sige – claris gearene (r2000) går lige så præcist og let som 105.
        Den seneste version af claris er så tæt på 105 at det reelt kun er vægt og antal gear der forskellen.. OG jeg skal hilse at sige at det er ikke få cykelryttere på fine carbon stel og dura-ace geargrupper, jeg efterlader i støvet! Jo – på lange stigninger ville et ekstra gear eller 2 være rare – men nødvendige?? Nej – de par km/t på de enkelte stigninger er bedøvende ligegyldigt – og gør det claris til ubrugeligt.. aldrig! Jeg cykler primært for motion – ikke for at flashe hvor mange penge jeg har..De er min mening 🙂

        1. Hej Michael,

          Jeg tror egentlig grundlæggende vi er enige – det vigtigste er at man kommer ud og får nogle kilometer i benene og har det sjovt i mens 🙂

          Med venlig hilsen,

          Noel Christensen
          CykelStart.dk

    2. says: Finn Carl Sørensen

      Som en nu ældre og – pensioneret 100 kilo mand, har jeg ombygget min oprindelige, alu, Shimano XT udstyrede “GT Zaskar” udgave (med nogle af de første, hydrauliske skivebremser jeg kunne finde), men nu med et superlet, karbon, Vision Kilo stel), til et sæt fuldt Shimano XTR udstyr (33 mulige gear! Jeg kan ikke engang starte på en flad vej i de laveste gear, men op ad en stejl bakke i skoven, kan de bruges, hvor man nærmest forventer at falde bag over!!). Også nye hydrauliske, dobbelt kaliber Shimano XTR9120 skivebremser med overstørrelse XTR skiver (203 – 180 mm) + også et originalt XTR hjulsæt, med carbon eger (Købt let brugte på E-bay, da de oprindeligt var helt absurd dyre!). Det er ikke for at konkurrere med unge mennesker på en brøkdel af min alder, men for min egen fornøjelse, som gammel håndværker.

  7. says: Michael Peter

    Hej!
    Jeg vil også lige komme med noget indput her, startede, med at cykle på motions plan i 2017, så stod også at skulle vælge Racercykle der, kikkede på mange cykler,, og på den geargruppe, som var, og på pris, så fandt så til sidst et rigtigt god Racer en Bianchi Nirone 7 til en rigtig god pris med Shimano Sora gear, kørte på den i et år, men ville så noget mere med min cykling, så har nu købt en Principia Evolution a.8,5 med Shimano 105 geargrupper, og må sige med den geargruppe kan man mærke betyndelig forskel, både på hastighed skifte og kørsel i bakker, og nu hvor man vil mere med sin cykling, har gear meget at sige, også efter at jeg startede i cykelklub, kan man mærke forskellen, for de gutter man køre med i klubben køre stærkt

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.