Shimano klar med ny Dura-Ace R9200 gruppe

Pressemeddelelse

  • Bygget til dem, der aldrig går på kompromis, Shimanos førsteklasses R9200-serie går over til 12-speed Di2 udelukkende, skive- eller fælgbremsemulighed med trådløse skiftere, hurtigere for- og bagskiftere, større klinger på 54-40T og 11-34T-kassetter.
  • Serien inkluderer en ny wattmåler, SERVO WAVE bremseteknologi og en ny serie af tubular og tubeless hjul.

Lanceringen af ​​den nye DURA-ACE er ikke kun udviklingen af ​​en enestående ny geargruppe, det er også kulminationen på et studie i videnskaben om fart.

Shimano har leveret sin hurtigste og mest præcise gear-serie og udvidet sin arv af innovation, samtidig med at den sætter en ny milepæl for landevejscykling. Hver detalje, hver beslutning og hver komponent i den nye DURA-ACE R9200-serie er konstrueret til at levere en hurtigere, mere pålidelig og mere intuitiv køreoplevelse.

Komponentgruppen i R9200-serien, der er udviklet med Science of Speed-designkonceptet, har en ultraeffektiv 12-speed drivlinje, et pålideligt trådløst cockpit, ultra raffineret ergonomiske egenskaber, nye aerodynamiske tubeless og tubular hjul, et forbedret bremsesystem og integreret digital teknologi udviklet for dem, der aldrig går på kompromis.

Stræben efter perfektion kommer ikke let. Udviklingen med verdens bedste atleter og udviklere af cykelkomponenter førte til at forske, undersøge og analysere produktpræstationer i laboratoriet og i den virkelige verden – hver en sten er blevet vendt i videnskaben om fart. Resultatet kan opdeles i område:

skifte-platform, kontrol-interface, bremsesystem, drivlinje og hjulsystem

Lad os tage et kig på forbedringerne inden for hvert område:

Skifte-platform: hurtigste skift nogensinde, fuldstændig pålidelighed, integreret design

Shimano har fuldstændig revideret sin Di2-platform for at forbedre skiftehastigheden, samtidig med at gøre forbindelsen mellem skifterne og for- og bagskifter trådløs – samt sikre absolut pålidelighed.

Shimanos nye Di2-platform introducerer et forbedret motordesign i for -og bagskifteren, hvilket reducerer bearbejdningshastigheden, det vil sige bevægelsestiden mellem motor og gearmekanismer – og transmissionens ydeevne – for at muliggøre Shimanos hurtigste skift nogensinde. Resultatet er en tidsbesparelse i brøkdele af et sekund, men det resulterer i et fald på 58% i bagskifterens driftstid og et fald på 45% af forskifterens driftstid.

Absolut pålidelighed leveres af en kabelforbundet forbindelse, hvor det giver mening. Nye SD-300-ledninger med mindre diameter forbinder Di2-batteriet (BT-DN300) til forskifteren (FD-R9250) og bagskifteren (RD-R9250). Dette ene indvendige batteri giver en enkel opladningsløsning og sikrer en stabil højspændingsforbindelse til gearskifterne, hvilket bidrager til Shimanos hurtigste skift nogensinde. Absolut pålidelighed garanteres yderligere af høj sikkerhed, hurtig behandling og lavt strømforbrug i et proprietært chipkredsløb, hvilket reducerer chancen for interferens fra eksterne enheder betydeligt.

Test viser, at BT-DN300-batteriet, der driver for- og bagskifter, holder 1000km mellem opladningerne. STI-gearskifterne drives af mønt-stil CR1632-batterier, der holder i cirka 1,5-2 års brug. For at øge batterikapaciteten yderligere er en fuldt kabelforbundet mulighed også mulig, hvilket giver en 50% stigning i kapaciteten og har praktiske fordele for ryttere, der bruger den nye DURA-ACE i kombination med en el-cykel.

Shimanos nye DURA-ACE bagskifter er ikke længere bare en bagskifter. Det er også det sted, hvor systemet oplades (udskifter Shimanos SM-BCR2-oplader), det skaber forbindelse til STI-skiftere via Shimanos proprietære integrerede kredsløb, ANT+ -forbindelsen til andre tredjepartsenheder (udskifter den trådløse EW-WU111-enhed ), erstatter det tidligere styr eller Junction-A (SM-RS910) -knap i rammen. Dette resulterer i, at RD-R9250 bagskifteren har et integreret design med en skjult opladningsport, en knap til Di2-betjening og LED-lys, der angiver synkroniseret skift indstillinger eller eventuelle krav til opladning.

Kontrol-Interface: Ergonomi uden sidestykke, clean cockpit, tilpasningsmuligheder

I de senere år er professionelle og højtydende ryttere begyndt at ændre deres kørestillinger- og præferencer. Shimano har i samarbejde med mange professionelle ryttere arbejdet for at studere disse ændringer. Til bjergkørsel, sprint eller tidskørsler har Shimano afbalanceret komfort, udseende og aerodynamiske egenskaber med enestående ergonomi.

De ny 2×12-speed trådløse hydrauliske skivebremseskiftere (ST-R9270) leveres nu med en forhøjet hoveddel med en lille indadgående kurve samt et øget område mellem gearskifteren og styret for at bringe nye niveauer af komfort og kontrol. Dette giver ryttere bedre pegefinger- og tommelfingergreb på skifteren hoods og bedre greb med 3 fingre bag bremsegrebet – mens de stadig giver let adgang til gearskifteren når man ligger i styrets drop. Forskydningen mellem Di2-knapperne på grebet er også blevet forbedret, hvilket muliggør en bedre differentiering mellem op-og ned-skift-knappen, især med handsker eller våde fingre.

Skiftegrebene fungerer med en trådløs forbindelse. Dette giver mulighed for en enkel installationsprocedure og ingen kabelporte i rammen eller styret. Sammen med indvendig kabelføring giver det mulighed for et smukt rent cockpit.

Hvor kabelporte kan bruges, er ved installation af formindskede trådløse skifteknapper. Shimanos sprint (SW-R801-S) eller bjerg-skifter (SW-R801-T) kan bruges med et klembånd eller kan sidde integreret i styret med en bestemt forbindelsesport, såsom det nye PRO Vibe Evo-styr. Disse nye mere kompakte satellit-skiftemuligheder fastgøres enten i droppet af styret via et 100 mm kabel (SW-RS801-S) eller til toppen af styret via et 260 mm Di2-kabel (SW-RS801-T).

Kontrol-interfacen tilbyder naturligvis nogle praktiske tilpasningsmuligheder takket være en opdateret E-TUBE-app, der nu er kompatibel med DURA-ACE R9200-serien. Ligesom tidligere versioner giver E-TUBE Project version 4.0.0 mulighed for at indstille præferencer såsom synkroniseret eller semi-synkroniseret skift, multi-skift, indstilling af skifte-hastighed og STI-kortlægning, mens du er på farten. Også forbindelser til tredjeparts cykelcomputere kan alle konfigureres til at vise Di2 -oplysninger.

rivlinje: optimerede drivkomponenter, hurtigt og stødfrit skift, integreret wattmåler

Konkurrende landevejscyklister søger normalt at komme fra A til B på den hurtigste og mest effektive måde. Med den enkle indsigt har Shimano optimeret sin gearing, gearskift og watt måler til at sætte en ny milepæl for ydeevne, forbedret hastigheden på bagskifteren med 58% og forskifteren med 45%.

Den nye DURA-ACE 12-speed HYPERGLIDE+ kassette bevarer det øverste 11T-gear, men er blevet optimeret med en revision af ‘sweet spot’ -gearene mellem 6., 7. og 8. tandhjul for at bevare Shimano-kendetegnet ved glatte og konsekvente geartrin.

Kombinationen af ​​dette med hurtigt og stødfrit skift takket være smarte rampede profiler på kassetterne medfører jævnere gearskift, selv under stor belastning, uanset om du bevæger dig op eller ned af kassetten.

Resultatet er, at der ikke længere er behov for at forsinke en acceleration eller udføre et let tråd i forbindelse med dine gearskift. Ryttere kan nu “put the hammer down” og skifte endnu hurtigere med mere smooth kadence og bedre fartoverførsel takket være DURA-ACE kassetter med HYPERGLIDE+ teknologi.

I alt er der to DURA-ACE Hyperglide+ kassette muligheder; 11-30T og et nyt DURA-ACE 11-34T-ratio til stejle stigninger. Kassetterne leveres med et nyt spline-mønster, der også er bagudkompatibelt med DURA-ACE R9100 11-speed freehub-bodies, hvilket betyder, at nye DURA-ACE R9200-komponenter kan bruges på de tidligere hjul i R9100-serien.

Ud over den nye større DURA-ACE-kassette (11-34T) til mere moderne racestilarter tilbyder et ny større 54-40T-klingesetup mulighed for højere transmissionseffektivitet end mindre klingemuligheder og hjælper pro ryttere med at reagere på stadigt stigende hastigheder.

Vi rørte ved, at for-og bagskifterens øgede hastighed tidligere, men der er mere at sige. Skift udføres nu af en mindre, slankere og lettere Di2 forskifter (FD-R9250) og en mere avanceret SHIMANO SHADOW RD bagskifter (RD-R9250). Forskifteren lover et 33% mindre frontareal, bringer et vægttab til 96 gram og tilbyder stor klingekapacitet til 50-55T klinger.

Drivlinjen er naturligvis ikke komplet uden kranksættene. To versioner er tilgængelige, den integrerede wattmålerversion (FC-R9200-P) eller ikke-wattmålerversionen (FC-R9200), naturligvis med mange forskellige størrelsesspecifikationer. Begge versioner er udstyret med HOLLOWTECH II-teknologi og findes i enten 50-34T, 52-36T eller en ny 54-40T klingekombination, i pedalarmslængder fra 160 til 177,5 mm og med en Q-faktor på 148 mm. Wattmåleren bruger Bluetooth og ANT+ teknologi til at overføre data. Det kan prale af 300+ timers køretid mellem opladninger og leveres med en forbedret 1,5% belastningsnøjagtighed.

DURA-ACE R9200 drivlinjen er komplet med den samme 12-speed kæde, der bruges på Shimanos XTR M9100-serie, hvilket forenkler lagerkrav til detailhandlere og ryttere.

Bremsesystem: fineste kontrol nogensinde, støjsvagt system, vedligeholdelsesvenligt

Fart betyder ikke meget uden evnen til at kontrollere den. Løb kan afgøres i hjørnerne, så forbedret bremsning kan gøre forskellen mellem en podieplads og skuffelse.

Shimanos nye DURA-ACE bremsekomponenter giver mere finjusteret kontrol gennem de smallere, hurtigere og mere aggressive svinglinjer, der findes i racersituationer. Med tilføjelsen af ​​SERVO WAVE -teknologi til bremsegreb, taget fra Shimanos MTB- og gravelbremsesystemer, har ryttere et kortere frirum og er i stand til at få en mere kontant forbindelse mellem bremseklodser og rotorer, hvilket muliggør mere feathering eller modulering af bremserne, som resulterer i øget hastighedsoverførsel og mere tillid i tekniske situationer.

Derudover er bremsestøjen blevet reduceret – forbedret med 10% bredere bremseklods og rotor-clearence og et skift til Shimanos RT-MT900 rotorer. Resultatet er et mere støjsvagt system, der opnås ved mindre varme-deformation af rotoren og mindre midlertidig interferens mellem klodsen og rotoren.

Desuden er vedligeholdelse af bremserne også blevet forbedret. Nu er det muligt at bleede bremsen uden at fjerne kaliperen (BR-R9270) fra rammen takket være en separat bleede-port og ventilskrue. En ny tragt og bleed-spacer hjælper også med at forbedre bleeding-processen.

Hjulsystem: aerodynamik, drivkraft stivhed og lavere vægt

Det sidste område i studiet om fart er hjulene, det sidste punkt mellem rytterens input og hastighedsoutput. Shimano har redesignet sin hjul-lineup med en balance af tre faktorer: drag-reduktion uden at ofre kontrollen, drivkraftens stivhed takket være et nyt DIRECT ENGAGEMENT-nav og en lettere konstruktion. Disse principper udgør tubeless og tubular muligheder i fuld kulstof for at overstige nutidens standarder.

Tre fælghøjdeprofiler giver forskellige præstationsfordele for rytteren:

  • C36 (WH-R9270-C36-TL hjulet er fokuseret på bjergkørsel og er det letteste hjultilbud
  • C50 (WH-R9270-C50-TL) er et allround-hjul med en god balance mellem drag, sidestyring og kørestivhed, periferi samt samlet vægt og styrbarhed
  • C60 (WH-R9270-C60-HR-TL) er det mest aerodynamiske hjul med høj stivhed til sprint og højhastighedsforfølgelser. Det er fokuseret på at levere fordele ved drag, sidestivhed og drivkraftstivhed.

C36 og C50 forhjulene tilbyder et 1: 1 standard egermønster med 2,0-1,5-2,0mm eger for reduceret vægt. Baghjulene har 2:1 asymmetrisk Optbal opbygning. C60 High Rigidity-hjulet tilbyder et 2:1 egermønster foran og bag med tykkere 2,0-1,8-2,0 mm eger for øget stivhed og kraftoverførsel.

Drag-reduktion var et stort mål, og især den nye C50 udmærker sig i denne afdeling. I racersituationer bringer den en 5,1W drag-reduktion i forhold til DURA-ACE R9100-serien C40-TL-tubeless hjul og en 1W-reduktion i forhold til R9100 C60-TU-tubularhjulet, mens den stadig tilbyder andre allround-fordele ved vægt og kontrol.

Drivkraft-stivheden blev forstærket for at øge følelsen af ​​direkte kraftoverførsel ved acceleration. Dette blev opnået gennem et DIRECT ENGAGEMENT-nav ved hjælp af to sammenlåsende flader frem for et pal- og skralde-system og resulterer i en stigning på 63% mellem det nye R9200 C50-TL og det tidligere R9100 C40-TL-hjul sammen med en vægtreduktion på 45g i friløbet.

Hvert gram tæller, når det kommer til rotationsmasse, så de nye hjul har også oplevet en stor vægtreduktion i fælgene. Et sæt WH-R9270-C50-TL hjul falder 161g i forhold til de tidligere WH-R9170-C40-TL hjul.

DURA-ACE R9200: Built for those who never compromise

Shimanos studie i videnskaben om fart har taget landevejscykel-udviklingen til et helt nyt niveau. Redesignede DURA-ACE skiftere, bremsekalibre, hjul, for-og bagskiftere, kassetter og kranksæt plus nye Di2 EW-SD300 ledninger og batterier, rotorer, aksler, krankbokse og kæder taget fra andre steder i Shimano’s panteon giver masser af tegn på, at Shimano ikke efterlader nogen sten, der ikke er vendt i jagten på next-level fart. Men tag ikke vores ord for det. Prøv selv.

Produkter tilgængelige i butikkerne fra oktober 2021.

Dette indlæg er tagget med
, ,
Mere af Noel Juul Christensen

Test: Craft Train Pack cykeltøj

Craft’s Train Pack-serie er tøj til motionisten der træner flere gange om...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.