Test: Croozer Cargo cykelanhænger

Samlet karakter

Hvis man har valgt bilen fra, så skal man nogle gange have transporteret mere end der lige kan være i et par cykeltasker. Til det formål har man brug for en decideret fragt-cykelanhænger. Vi skal her ser nærmere på en rummelig en af slagsen, nemlig Croozer Cargo.

Design og funktioner

Croozer Cargo er en rummelig cykelanhænger med en forholdsvis lav egenvægt på cirka 9 kilo. Den lave vægt kommer bl.a. af at siderne er lavet i rør, med et lærredsdækken yderst. Bunden er lavet i kraftigt plastik.

LLO_2582_Lars

Designet synes jeg er ret flot, med den grå og orange anhænger med refleksdetaljer, og et orange låg i stof. Forrest på Croozer Cargo sidder der et par hvide reflekser, samt spænder til overdelen.

LLO_2544_Lars

På bagsiden sidder der to røde reflekser, og en holder til en cykellygte hvis man kører efter mørkets frembrud. Det er også her at man kan spænde overdelen til, så den sidder stramt og beskytter fragten mod vind og vejr, og ikke mindst mod nysgerrige blikke.

LLO_2539_Lars

Holderen til lygten er også en del af holderen til et sikkerhedsflag der følger med, for at øge synligheden i trafikken. Selve bunden er fast og i hårdt plastik, uden skruehoveder eller møtrikker der stikker ud og kan beskadige lasten. Lastrummet måler 55 x 45 x 40 cm, og den kan laste 30 kg.

LLO_2547_Lars

I den ene side er der nogle lommer i forskellig størrelse til småting man gerne vil beskytte ekstra under transporten.

LLO_2558_Lars

I den modsatte side er der en række løkker man kan bruge til at spænde lasten fast, så den ikke kurer rundt i vognen når man kører afsted.

LLO_2549_Lars

Koblingen til cykel sker ved at man spænder et ganske kompakt beslag fast på bagakslen. Har man quickrelease, så åbner man det blot, skruer møtrikken af, sætter beslaget på, og spænder møtrikken igen. Har man en bolt, så løsner man den og sætter beslaget på den. Trækket sker altså fra cyklens bagaksel, det betyder at tyngdepunket forbliver lavt, og at trækket ikke påvirker styringen af cyklen nævneværdigt.

LLO_2556_Lars

 

LLO_2572_Lars

Når man kobler Croozer Cargo til sin cykel, så fører man den runde tap ind i et beslag på Croozer Cargo, og sikrer den med en låsbar split. Splitten er fastgjort til Croozer Cargo med et bånd, så den bliver aldrig væk.

LLO_2574_Lars

Som en ekstra sikkerhed, så sidder der et kraftig nylon bånd, man skal føre gennem stellet, og fastgøre på Croozer Cargo. Så hvis det usandsynlige skulle ske, at splitten skulle falde ud, så hænger Croozer Cargo stadig fast på cyklen, og man kan forhåbentlig gennemføre en nedbremsning uden at Croozer Cargo kommer på afveje. En ret simpel sikring, der er en rigtig god detalje.

LLO_2577_Lars

LLO_2580_Lars

Selve sammenkoblingen har masser af bevægelsesfrihed, både op/ned, højre/venstre og rotation, så den hindrer ikke den normale styring af cyklen. Og der er heller ikke noget slør i sammenkoblingen, så jeg oplevede ikke at Croozer Cargo “skubbede” på når man bremsede ned eller kørte ned af bakke. Selvfølgelig skal man være opmærksom på at bremselængden er længere når man har en lastet afhænger på, men topfarten er også reduceret for det kræver lidt mere af benmusklerne at trække den ekstra vægt. Croozer Cargo ruller rigtigt godt for sig selv, men vægten slipper man ikke for at mærke i lårene når man har kørt lidt. I brugsvejledningen skriver de at de ikke anbefaler man kører hurtigere end 20 km/t, og efter mine tests så er det en passende tophastighed.

Når man er kommet frem til destinationen med Croozer Cargo, så kan den nemt bygges om til en håndskubbe vogn. Der medfølger et næsehjul, og et ekstra håndtag. Begge dele klikkes nemt på, og så har man mulighed for at skubbe vognen det sidste stykke, f.eks. til skovturspladsen, eller helt hen til supermarkedet.

LLO_2538_Lars

Næsehjulet passer i den store indvendige lomme, og bliver monteret med den samme split som bruges til at koble Croozer Cargo til cyklen. Rigtig lækker detalje!

LLO_2553_Lars

Når man ikke bruger Croozer Cargo, så kan den foldes sammen så den er nem  at opbevare. Først tager man hjulene af ved at trykke på en gummiknap i midten af hvert hjul. Det udløser en kuglelås og hjulet er lige til at trække af anhængeren.

LLO_2543_Lars

LLO_2559_Lars

Derefter klikker man trækarmen af, og placerer det hele i Croozer Cargo.

LLO_2562_Lars

Så klikker man et kraftigt plastikspænde løs i hvert hjørne, og så kan siderne foldes ned over indholdet, og så har man en meget kompakt størrelse, lige til at skubbe ind på en hylde i garagen eller skuret.

LLO_2563_Lars

LLO_2568_Lars

Konklusion

Jeg er blevet meget begejstret for Croozer Cargo. Den har været brugt til at hente store pakker på posthuset, den har været pakket til bristepunktet med fiskegrej, køletaske, skiftetøj og meget andet til en hel dags fisketur. Den er meget behagelig at trække efter cyklen, den påvirker ikke styringen af cyklen i nogen nævneværdig grad, der kommer ikke nogle uforudsete ryk i cyklen, og den ruller let. Til lejlighedsvis brug er det helt genialt at den kan pakkes sammen og stilles væk. Det er en cykelanhænger i den lidt høje ende af prisskalaen, men her synes jeg at pris og kvalitet følges rigtig god ad. Man får en meget rummelig anhænger, med en lav egenvægt, der kan nemt kan pakkes sammen når den skal opbevares.

Pris og tilgængelighed

Er set til 2499,- hos www.CykelShoppen.dk

Karakter

Skribent på CykelStart.dk, bruger cykel som hverdagstransport og spinner i det lokale motionscenter.

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.