Test: Garmin Varia RTL516

Garmin har for kort tid siden lanceret Varia RTL516 der afløser RTL511 som vi tidligere har testet og anmeldt. Som forgængeren er RTL516 en baglygte med indbygget “radar” der advarer dig omkring bagfrakommende køretøjer.

RTL516 ligner RTL511, men indvendigt er der sket forandringer, selvom de måske ikke er kæmpestore – hvilke forskelle kommer vi ind på senere.

Hvad er der i kassen?

RTL516 kommer i en klassisk lille “Garmin” emballage i pænt design. I kassen finder man følgende:

  • Varia RTL516
  • Monteringssæt til alm. rund og aero saddelpind.
  • USB kabel til opladning
  • Vejledning

Se vores unboxing af Garmin Varia RTL516 nedenfor.

Specifikationer

  • ANT+ samt Bluetooth tilslutning, kan bruges med både EDGE enheder samt app via smartphone
  • Virker med 3. part apps
  • 9 timers batteritid
  • 140 meters “rækkevidde”
  • Registrerer op til 8 køretøjer af gangen

Design

RTL516 ligner forgængeren på en prik, den er udført i hård sort plast og har lygten placeret øverst, men stadig synlig fra siderne så den kan godkendes som cykellygte i Danmark. Nederst sidder selve “radar-delen” og på toppen er enhedens eneste knap. Sidstnævnte bruges til at tænde/slukke for enheden samt parrer den med andre enheder.

Bagpå RTL516 er selve beslaget der bruges til at montere enheden på holderen på saddelpinden og bagved en gummi-flap er microUSB stikket der lader dig oplade det indbyggede genopladelige batteri.

RTL516 vejer, som forgængeren, 71 gram, og den er naturligvis IPX7 godkendt så den kan bruges i al slags vejr!

Montering og opsætning

Det er legende let at montere RTL516 på cyklen, man skal blot finde den gummi-adapter der passer til ens saddelpind, montere den på holderen og montere holderen på sadelpinden med de medfølgende gummi o-ringe – easy!

Opsætningen er næsten lige så nem, i hvert fald hvis man har en kompatibel Garmin EDGE cykelcomputer. Her søger man blot efter nye sensorer og parrer med RTL516’eren.

Som noget nyt er det nu også muligt at bruge 3. parts apps via smartphone, eller Garmin’s egen Varia app, hvis man ikke har en EDGE cykelcomputer og bruger sin smartphone som “tracker” via ex. Endomondo eller Strava.

Garmin’s egen Varia app er super simpel at bruge, der er ikke andre smarte features heri, kun Radar funktionen. På skærmen kan man se når et køretøj nærmer sig og hvornår der igen er frit – ligesom på en EDGE enhed. Det er super nemt at parre RTL516 med App’en og i vanlig Garmin stil guides man godt igennem processen.

Daglig brug

Når først Varia RTL516 er parret med din Garmin EDGE enhed, eller din smartphone, skal man ikke bekymre sig ret meget mere omkring opsætningen. Bruger man Garmin EDGE cykelcomputer, så vil man kunne indstille den til tænde for Varia RTL516 når en aktivitet igangsættes, så man skal ikke engang huske at tænde den.

Man vil, i skærmens højre hjørne kunne se et “radar” ikon der indikerer at der er forbindelse til Varia RTL516 (Den blinker rød hvis der ikke er forbindelse) Når der så nærmer sig et køretøj bagfra, vil skærmen (som standard) lyse op i siderne med gul eller rød farve og enheden vil bippe. Farven afhænger af vor hurtigt køretøjet nærmer sig. I højre side er der prikker der indikerer køretøjerne, så man kan følge med i hvor langt de er fra dig – og når alle køretøjer er væk, vil siderne lyse op med grøn farve for at indikere at faren er drevet over. Der kan opfanges op til 8 køretøjer af gangen og det er muligt via menuen at ændre på måden hvorpå man advares/notificeres på enheden.

Som forgængeren, RTL511, så har den op til 140 meters rækkevidde bagtil, altså kan den “fange” køretøjer der er op til 140 meter væk, dog kan sving, bakketoppe og lign. naturligvis snyde. Jeg har oplevet meget få “fejl-advarsler” og uden at kunne sige det med 100% sikkerhed, så synes jeg det virker som om den er lidt mere præcis end forgængeren, altså er advarslerne reelle og yderst sjældent fejlagtige.

RTL516 er rettet mod pendlere og landevejsrytteren, både når man kører alene, eller i grupper. Alene giver det en tryghed at vide hvad der kommer bagfra, så man undgår at blive overrasket – ydermere giver det mulighed for at ligge lidt længere fra rabatten end man måske ellers ville gøre, da man så bare trækker ind når et køretøj nærmer sig. Det samme gør sig egentlig gældende ved kørsel i grupper, her bliver det nemt at trække ind og give plads til bagfrakommende bilister – så man undgå unødvendige konflikter på landevejen!

Konklusion

Jeg var vild med forgængeren RTL511, og jeg er lige så vild med RTL516. Den bedste (nye) feature er klart at den nu også kan bruges sammen med smartphones eller 3. parts apps, så man ikke død og pine skal have en Garmin EDGE cykelcomputer.

Den virker præcis som den skal, er nem at sætte op, nem at bruge og så er 9 timers batteritid helt fint til de fleste “almindelige” ture. Nogle vil måske synes det er “træls” at baglygten altid er tændt, også i høj sol – men tænk på at det jo kun øger din synlighed, så risikoen for at bilisten overser dig er endnu mindre!

Med en vejledende pris på 1699,- er Varia RTL516 ikke den billigste “gadget” – men i forhold til den tryghed og komfort den har givet mig, så vil ikke tøve et øjeblik med at smide 1700,- på disken for den. Når først man har kørt med Varia-systemet er det virkelig svært at undvære!

Pris og tilgængelighed

Funktionalitet 10
Design 7
Pris 8
8.3
Tags fra indlægget
, , ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: SolarStorm X2 2000 lumen LED forlygte
SolarStorm er én af de mange “Kinesiske” producenter af cykellygter og vi...
Læs mere
Join the Conversation

27 Kommentarer

  1. says: Leif Løvendahl Carlsen

    Hey.
    God artikel, der fortæller det vigtigste.
    Du skriver at den hele tiden er tændt. Men kan den ikke sættes op til at blinke?

    LLC

    1. Hej Leif,

      Desværre ikke, denne model kan ikke blinke – da den så ikke kan godkendes i dk. Modellen der hedder RTL510 kan, den sælges dog kun ex. i Tyskland.

      Med venlig hilsen,

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

  2. says: Brian

    Hej

    Den virker også fint med Wahoo Elmnt Roam efter de opdaterede med radar understøttelse sidste år ?

    Mvh.
    Brian

    1. Hej Brian,

      Tak for input, jeg har desværre ikke selv haft mulighed for at teste Varia sammen med Wahoo’s cykelcomputere, så fedt med brugerinput!

      Med venlig hilsen,

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

  3. says: michael kirketerp

    Hej
    Kan man ikke slukke lys på den så det kun er radar der er aktiveret for at spare på strøm og dermed få længere rækkevidde?
    Den gamle model holder jo strøm ca 9 timer ved kun at bruge selve radar så vel ingen fordel ved at skifte hvis det er som jeg tolker det at man ikke kan slukke for lys.

    vh michael

    1. Hej Michael,

      Du kan godt slukke for lyset, men jeg er ikke sikker på hvorvidt det reelt giver længere batteritid. Det der “sluger” batteri er at der sendes data frem og tilbage mellem Radar og din Garmin EDGE enhed. I den nye udgave både via ANT+ og Bluetooth, hvilket ifølge Garmin er årsagen til at man må leve med en lidt dårligere batteritid.

      Med venlig hilsen,

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

  4. says: Ole Carlsen

    Jeg har lige købt denne og ved parring med Edge 1030 giver det en hel masse problemer. For at undgå dette således at radaren kobler på uden problemer så skal jeg deaktivere lysnetværk. Ellers sker der hele tiden interferens mellem lygter og radar rent softvaremæssigt. Da man ikke kan styre lygterne alligevel på denne model tænder man den bare på kontakten og radaren findes hurtigt af Edge 1030. Eneste problem er så at lygten ikke kan slukkes med tændt radar da det kræver aktivt lysnetværk.
    Regner med at der kommer løsning i fremtidige softwareopdateringer.

    1. Hej Ole,

      Det lyder lidt mystisk, hvis du trækker menuen ned fra toppen og swiper til højre – får du så ikke en menu op hvor du kan tænde/slukke for lygten?

      Jeg har selv haft lidt bøvl med lysnetværk på anden model, det hjalp at slette parringerne og starte forfra, alternativt kan man slette lysnetværket og starte forfra, det har også hjulpet mig.

      Med venlig hilsen,

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

  5. says: Ole Carlsen

    Hej Noel
    Det er helt korrekt at jeg får muligheden for at justere lygterne i den menu du omtaler. Eneste justering som kan bruges til noget er her er at slukke/tænde.
    Problemet er at hvis jeg gør lysnetværket aktivt så vil radaren ikke tænde eller tænder først efter måske 5 min. Når den så er tændt så kommer der hele tiden beskeder op på displayed om at enheden danner/ophæver lysnetværk etc. som jo er ret irriterende at se på.
    Det er derfor at jeg gør lysnetværket inaktivt da radaren så kobler på med det samme. Lygten tænder jeg bare med kontakten og den kører så konstant og uden problemer.
    Hvis jeg er i menuen lysnetværk så kan jeg ikke se at lyset ændres ved ekstra synlighed i forhold til auto
    Jeg tror at man har glemt at gøre softwaredelen færdig det er jo meningsløst at man ser ud til at kunne ændre de forskellige ting under lysnetværk når man jo ikke har muligheden i virkeligheden.

    Mvh Ole

    1. Hej Frank,

      Ikke umiddelbart som den leveres, da er den lavet til at sidde på saddelpinden med de beslag der medfølger i kassen.

      Med venlig hilsen,
      ¨
      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

  6. says: Klaus

    Hej
    Jeg har lige købt Varia rtl516 og koblet den til min Garmin Edge 1000, hvor er det i edge menuen at at man kan sætte den til aut at starte op?

  7. says: Peter Nordentoft Iversen

    Hej Noel

    Jeg kan ikke finde ud af at koble den op til Strava eller Relive jeg bruger en iPhone, kan du guide mig til hvordan ?
    Hilsen Peter

    1. Hej Peter

      Det tror jeg ikke helt jeg forstår – hvad skulle formålet med dette være? Det er “alene” en radar og indeholder derfor ingen GPS eller lign., så den tracker intet.

      Med venlig hilsen

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

      1. says: Peter Nordentoft Iversen

        Hej Igen
        Troede bare at man kunne se radaren på en af disse apps så man kunne se andre funktioner sammen med radaren. Du skriver jo
        “ Som noget nyt er det nu også muligt at bruge 3. parts apps via smartphone, eller Garmin’s egen Varia app, hvis man ikke har en EDGE cykelcomputer og bruger sin smartphone som “tracker” via ex. Endomondo eller Strava.”
        Men jeg må jo misforstå det du skriver 🙂

        Hilsen Peter

        1. Hej Peter

          Så forstår jeg, beklager hvis den sætning kan misforståes. Det jeg mener er blot at nogle benytter ex. Endomondo (Engang) eller Strava på en app/smartphone til tracking, istedet for en Garmin EDGE enhed.

          Af 3. parts apps er der pt. kun Cadence og Ride with GPS der kan bruges med Varia, hvor godt det fungerer ved jeg dog ikke!

          Med venlig hilsen

          Noel Juul Christensen
          CykelStart.dk

          1. says: Peter Nordentoft Iversen

            Hej Igen Noel

            Ville lige give lidt feedback vedr. de to apps ift. brug af Varia RTL516 jeg bruger iPhone 12pro og har afprøvet Ride with GPS og Cadence.
            Og da det slet ikke lykkes mig at tilkoble radaren til “Ride With GPS” efter et par timers forsøg valgte jeg at prøve “Cadence” og den viste sig at være ret god den fanger signalet fra radaren med det samme og virker 100%
            Der kommer en bjælke i vestre side af skærmen og den giver samme lyd og farve advarsler som garmins egen app.
            Selve skærm displayet kan opsættes efter eget ønske med op til 8 felter.
            Efter 3 ture med Cadence appen har jeg valgt at købe pro. Udgaven som er nødvendigt for at tilkoble radaren der er 14 dages prøveperiode og den koster 25,-kr /Mdr. Som også er prisen for et familie abonnement, prisen for et år som Pro. Er 165,-kr

            Hilsen Peter

          2. Hej Peter

            Tusind tak for at dele feedback med vores læsere – jeg har ikke selv testet disse apps, så det er meget værdsat.

            Med venlig hilsen

            Noel Juul Christensen
            CykelStart.dk

Leave a comment
Skriv et svar til Frank NordahnCancel comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.