Test: Genopladelig lygte fra Danish Bike

Det er ikke altid at man har bruge for firecifrede lumens angivelser på lygter. Nogle gange skal de bare være kompakte og til at have med i lommen når man bruger cyklen til at komme rundt i byen. Vi skal her se på en lygte fra Danish Bike der ligger i kategorien “nem at have med”.

Hvad er der i kassen?

I kassen finder vi selve lygten, en kort USB ledning til opladning, og et kraftigt gummibånd til montage på cyklen.

 

Design og funktionalitet

Den genopladelig lygte fra Danish Bike har et lygtehus i gummibelagt plastik, med en aluminiumskrans der holder den store halvkugleformet linse fast.

Den er ganske kompakt og kan næsten skjules i en knyttet hånd. På trods af den ringe størrelse, så leverer den en ganske fornuftigt lysstyrke af en pendler-lygte at være.  Det er en af de mere specielle lygter jeg har testet, der er nemlig ikke forskel på forlygte og baglygte. Lygten kan nemlig både lyse rødt og hvidt. Når den lyser hvidt yder den 150 lumens, og når den lyser rødt så yder den 40 lumens. Lysstyrken er rigelig til bykørsel, man bliver nemt set, og den lyser også vejen op et stykke frem. Montagen med det kraftige gummibånd er også solidt og det er rimelig nemt at sætte den på både styr og saddelpind.

Man styrer lyset med en trykknap øverst på lygten.

Der er trykt en vejledning bag på æsken, men den passer dog overhovedet ikke med hvordan man rent faktisk bruger lygten.

Vejledning skriver at et tryk tænder lygten med rødt lys, næste tryk blinkende rødt, næste tryk hvidt lys, næste tryk blinkende hvidt. Og så skal man holde knappen nede i to sekunder for at slukke lygten. Sådan er det dog overhovedet ikke. I virkeligheden så tænder man den på rødt lys med et tryk, næste tryk giver hvidt lys, næste tryk giver konstant blinkende rødt lys, næste tryk gør at lygten morser SOS med rødt lys (!), næste tryk får lygten til at give 4-5 korte blink med rødt, efterfulgt af 4-5 korte blink med hvidt i et mønster der gentager sig. Endelig så slukker næste tryk lygten.

Lygten er som sagt genopladelig, og opladningen sker via et Micro-USB stik der sidder beskyttet under en gummilåg, nederst på lygten. Under opladning er der en lille lysdiode der lyser rødt inde i lygten, og som skifter til grøn når lygten er helt ladet op.

En opladning fra helt tom til fuldt opladet tager cirka 4 timer med en almindelig telefon USB-oplader. Jeg har testet brændetiden ved konstant hvidt lys og den kunne lyse i imponerende 5 timer og 45 minutter! Samme test har jeg lavet med konstant rødt lys, og her kunne den lyse lidt over 5 timer.

Fordi lyset kan ses fra siden, og den har en brugstid på mindst 5 timer så er den fuldt lovlig til brug i trafikken.

 

Konklusion

Den genopladelig lygte fra Danish Bike er en fin og kompakt pendlerlygte. Den har en lysspredning og en brugstid der gør den lovlig til brug i trafikken. Den er rimelig nem at sætte fast på cyklen med det kraftige gummibånd. Det er også en lidt sjov feature at den kan være forlygte eller baglygte. Den lyser fint vejen op, når der i forvejen er lidt gadebelysning, og baglygten er kraftig nok til at blive set på lang afstand. Alt i alt en fin lygte til at have liggende i tasken så man er klar hvis man skal ud og køre i byen efter mørkets frembrud.

Pris og tilgængelighed

Set til 159,-

9 Funktionalitet

7 Design

9 Pris

8.3
Dette indlæg er tagget med
,
Mere af Lars Lund Olsen

Test: Tannus massive dæk

Hvis man er afhængig af sin cykel for at komme på arbejde...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.