Test: Michelin Power Endurance Road Bike foldedæk

Da dæk-producenten Michelin tidligere på året præsenterede det nye Power landevejsdæk, var der ingen tvivl om at det var et dæk de selv havde ret høje forventninger til. Power-serien blev præsenteret som et nyt dæk hvor rullemodstanden var mindre og så var det mere punkteringsresistent, en kombi som næsten lyder til at være for god til at være sand.

Den nye Power-serie består af 3 forskellige dæk, til hvert Deres formål;

  • Power Competition: Dæk til konkurrencebrug, med fokus på lav vægt og rullemodstand
  • Power Endurance: Dæk til motionisten med fokus på holdbarhed og punkteringsresistens, men uden at gå på kompromis med lav vægt og lav rullemodstand.
  • Power All Season: Dæk der kan bruges året rundt, fokus på godt greb og punkteringsresistens. Men igen, uden at vægten og rullemodstanden er stukket helt af…

Vi har testet Endurance udgaven, da det umiddelbart må være den udgave de fleste motionister ville vælge som “sommerdæk”.

michelin-power-endurance-package

Power Endurance

Som nævnt kort indledningsvis, så er dette dækket til motionisten der ønsker et dæk med en lav vægt og rullemodstand, men som stadig gerne vil kunne køre motionsløb på samme dæk. Som en ekstra bonus skulle Endurance stadig være et ganske holdbart dæk og være godt beskyttet mod punkteringer, noget som er lige træls, uanset om man kører træning eller motionscykelløb.

michelin-power-endurance-out-of-box

Udvalgte specifikationer

  • X-miles compound
  • Grip design
  • 3x 110 tpi
  • Aramio Protek+
  • 220 gram pr. dæk

Dækket fås i mange udgaver, 9 for at være helt præcis, 700x23c samt 700x25c og så i forskellige design-udgaver. Se den komplette liste hos Michelin.

Dækket som vi har testet er 700x23c udgaven, der ligeledes bør være den som de fleste vil vælge, medmindre de har plads til 700x25c dæk og ønsker dette i stedet.

X-miles compound er en gummiblanding udviklet til at skulle holde til så mange kilometer som muligt, grip design er det lette mønster i dækkets overflade som giver et godt greb i tørt føre, mens Aramio Prokek+ mest af alt minder om et indlæg, der giver en optimeret beskyttelse mod punkteringer.

michelin-power-endurance-wheel

Montering af Power Endurance

Afhængigt af dæk og fælge, kan der være ret stor forskel på hvor besværligt det er at montere dækkene første gang – og Michelin’s Power Endurance skabte en del udfordringer for undertegnede. Dækkene skulle monteres på et sæt Mavic Ksyrium Pro fælge og selvom jeg efterhånden har skiftet en del dæk og brugte cowboy-tricks som at “strække” dækket inden montering, smøre dæk og fælg med sulfo og sikre sig det er placeret så centreret som muligt, tog det mig en del forsøg inden det lykkedes at få begge dæk krænget på fælgen. Her ville jeg ønske at jeg havde brugt 55,- på BBB’s EasyTire – et værktøj der formentlig ville have løst alle mine udfordringer…

Om det “blot” er kombinationen af dæk og fælg tør jeg ikke sige, men faktum var at det krævede et par forsøg og en god portion tålmodighed at få krænget dækket på, hele vejen rundt…

michelin-power-endurance-top

Power Endurance vs. konkurrenterne

De nærmeste konkurrenter vil umiddelbart være følgende:

  • Continental’s Grand Prix 4000 S II
    205 gram pr. dæk (700x23c)
  • Continental Grand prix 4-season
    230 gram pr. dæk (700x23c)
  • Schwalbe Durano RaceGuard
    225 gram pr. dæk (700x23c)

Med en vægt på 220 gram pr. dæk, en lille smule mønster og et “løfte” om lav rullemodstand og høj punkteringsresistens ligger Power Endurance sig umiddelbart ret lunt i feltet, på papiret i hvert fald!

michelin-power-endurance-top-angle

Status efter 30 dages praktisk brug

Min “sommer-racer” har de seneste ca. 30 dage været udstyret med Michelin’s Power Endurance i 700x23c, førhen har jeg primært kørt på Continental’s Grand Prix 4000 S II og senest Mavic’s Yksion Pro GripLink samt PowerLink.

Da jeg først var færdig med at bande over hvor svært det var at få krænget på fælgene og kom ud på landevejen, blev irritationen lynhurtigt vendt til et stort smil, for Power Endurance ruller fremragende, der er ikke meget støj fra dækkene, grebet er glimrende i tørvejr og så har jeg endnu ikke oplevet én eneste punktering, trods det faktum at der er kommet en del vand den seneste tid, med småsten og andet til følge. At jeg fremhæver grebet som værende fremragende i tørvejr, skyldes ganske enkelt at jeg ikke har testet dækkene i decideret regnvejr, kun ved fugtig kørebane og her har de også klaret skærene.

michelin-power-endurance-detail

Konklusion

Lad mig med det samme konkludere at Michelin ikke har slået et større brød op end de kan bage, for Power-serien skal nok blive populær! Med lav rullemodstand skal man bruge mindre energi på at opnå samme hastighed, alternativt bruger man samme energi og kører dét hurtigere – hvem vil ikke gerne dette? At dækket så samtidig har en rigtig fint greb i tørjvejr, også når det går stærkt i svingene og er udstyret med Aramio Protek+ der gør at punkteringer nærmest er en by i rusland (Sat lidt på spidsen…) gør vel valget ret enkelt, ikke?

Sammenlignet med de dæk i samme klasse som jeg personligt har testet og kørt på, er Michelin Power Endurance uden tvivl det bedste dæk, det ruller bedre, der er mindre støj og så virker det til at man får langt mellem punkteringerne!

For motionisten der ikke gider bøvle med punkteringer, men samtidig heller ikke ønsker at sætte PR’s og snitfart over styr, kan jeg kun, på det varmeste, anbefale Michelin Power Endurance! Kan man undvære lidt beskyttelse mod lidt højere fart, kan man kigge på Competition udgaven og vil man derimod gerne have et dæk mere ala. Schwalbe’s Durano Plus ift. punkteringsresistens, så vil All Season udgaven være et oplagt bud.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 439,- (700x23c)

9 Greb

10 Rullemodstand

9 Punkteringsresistens

8 Pris

9
Dette indlæg er tagget med
,
Mere af Noel Juul Christensen

Test: AGU Trend CamoTile jersey

Fra Hollandske AGU har vi efterhånden testet en del forskellig cykeltøj, også...
Læs mere

1 kommentar

  • I gruppen af ligeværdige alternativer er det også værd at nævne Vredestein Fortezza Senso All Weather og Xtreme Weather som begge ruller let, ligger lunt på vægten og samtidigt giver god punkteringsbeskyttelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.