Test: Nopinz Pro-1 Road skinsuit

Sæsonen går på hæld, men vi har netop i slutningen af sæsonen og i den fantastiske sensommer, testet et Road skitsuit fra hollandske Nopinz. Nopinz producerer cykeltøj til eliten, hvor de blandt andre er leverandør til World Tour holdet Intermarché Wanty Gobert. De kører blandt andet i deres speedsuits, hvor Nopinz i den grad har fået noget reklame de seneste år. Intermarché Wanty Gobert har leveret store og overraskende resultater på World Touren, hvor de både har kørt sig til etapesejre i UCI-løb og den røde førertrøje i Vuelta a España. Odd Christian Eiking formåede at tage trøjen og beholde den i hele 7 dage. 

Design og funktionalitet

Nopinz Pro-1 Road skinsuit udmærker sig ved, at det er ultra slimfit, og det kan købes i mange forskellige størrelser, der giver mulighed for at finde den helt rigtige størrelse. Vi har testet en dragt helt ned i XXS. Jeg bestilte en XS, men ud fra min vægt og mål, sendte Nopinz en dragt i XXS, da de mener, at den passer endnu bedre til min statur – en fin individuel behandling. 

Selve dragten har en meget klassisk opbygning, men med et par innovative ting, der gør dragten mere attraktiv. For at sikre den bedst mulige aerodynamik, har Nopinz valgt at lave ekstra lange ben og ærmer. De lange dele gør, at materialet sikrer en endnu bedre aerodynamik, og den gemmer nogle af de har væk, der kan hænge lidt i vinden. 

Både ærmer og ben holdes tæt til kroppen med et meget smalt bånd, der klistrer sig til huden. Der er tale om et meget lille bånd, der gør sit job, men er med til at holde vægten på hele dragten nede – der er ikke brugt unødig materiale. 

Pasformen af dragten er aldeles tæt, hvilket man kender fra de fleste andre roadsuits. Det tætsiddende materiale er med til optimere aerodynamikken, hvorfor man har mindst mulig vindmodstand fra tøjet. Roadsuits er generelt blevet mere og mere populære henover de seneste år, hvor det tidligere mest var forbeholdt eliten, ser man nu ofte roadsuits i diverse motionsløb. Det giver selvfølgelig god mening med et roadsuit, når man skal køre stærkt. 

Normalt skelner man mellem et roadsuit og et speedsuit. Fælles for begge er, at de er udført i et – det er altså en dragt. Roadsuitet adskiller sig fra speedsuitet ved, at det ofte ses med lommer, så man kan have energi, handsker eller andet med på farten. Et speedsuit er udelukkende til fart og bruges mest til enkeltstarter. Nopinz producerer selvfølgelig begge dele. 

En af Nopinz helt store fordele er, at de har valgt at lave plastiklommer bagpå, så man nemt kan placere sine numre deri. Plastiklommerne sidder uden på de to lommer, som man normalt kender fra cykeltrøjer eller roadsuits, så man bliver ikke begrænset af, at man ikke kan have noget med i lommerne. Plastiklommerne vinder mere og mere frem, og det giver super godt mening, så man er fri for at bøvle med sikkerhedsnåle – det er bare lækkert og aerodynamisk.

Tætheden af dragten gør, at man helst skal have den til at sidde ret præcist, før den sidder ordentligt, men når den sidder ordentligt, sidder den godt. Puden er forholdsvis tyk og af rigtig god kvalitet, så man sidder rigtig godt i sadlen. Lommerne bagpå har en fin størrelse, men sidder mere tæt på kroppen grundet tætheden. Det gør desværre, at det kan være svært at have noget i lommerne, uden det kan mærkes.

Konklusion

Hvis du vil køre hurtigt og være sikker på, at du ikke går på kompromis med aerodynamikken, så er Nopinz Pro-1 Road skinsuit bestemt en overvejelse værd. Dragten sidder ultratæt til kroppen, og man finder ikke rigtig noget, der er mere aerodynamisk med lommer. Roadsuits egner sig rigtig godt til løb, men jeg vil personligt ikke bruge dem til træning, da de mere er skabt til fart end decideret komfort. 

Pris og tilgængelighed

Normalpris: 1303,- 
Tilbud lige nu: 1042,- 

9 Funktionalitet

10 Aerodynamik

8 Design

9 Pris

9
Dette indlæg er tagget med
, ,
Mere af Mathias Busk Sælgen

Test: GripGrab RaceThermo skoovertræk

Vi har i slutningen af vintermånederne og starten af foråret testet et...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.