Test: Osprey Radial 26 rygsæk

Samlet karakter

Radial 26 fra Osprey er en rygsæk på 26 liter, lavet specielt til cykel pendleren. I praksis kan den dog også sagtens bruges til andre formål, men kigger man funktioner og anvendelse, er det helt klart til cykling at man får mest ud af den.

Bemærk at Radial 26 er udgået, og erstattes af Radial som er på 34 liter og med nyt, opdateret design, ellers ligner de to modeller hinanden.

Design og detaljer

Radial 26 er udført i et klassisk design i sort med enkelte hvide detaljer, eksempelvis logo og modelnavnet der er printet på forside og siderne.

Tasken rummer, som nævnt indledningsvis, 26 liter, så det er en forholdsvis stor rygsæk, omvendt betyder det så også at der er plads til ret meget grej i tasken – hvad den helt præcis kan rumme, kommer vi tilbage til.

På forsiden af tasken er der en netlomme som eksempelvis kan rumme en overtræksjakke eller lign. som tåler vind og vejr, lommen er nemlig udført i mesh.

Umiddelbart herover finder man Osprey’s LidLock, en lille fiks holder der gør det muligt at montere hjelmen på tasken, det kan være ret praktisk hvis man skal med bus, tog eller bare savner et sted at opbevare hjelmen når man ikke er på cyklen.

Nederst er der end lille strop hvorpå der kan monteres en cykellygte – ligeledes en fin praktisk detalje.

Det første rum er forholdsvis stort og er i hele tasken dybde. Der er en lille lomme øverst, to mindre lommer og så selve rummet. Denne inddeling før det ret nemt at holde styr på sagerne og personligt har jeg brugt dette rum til håndklæde, samt deodorant, voks, shampoo og lign. til personlig pleje.

Næste rum er ligeledes i hele taskens dybde, men er indrettet med en stor lomme, samt to mindre mesh-lommer udenpå, herudover det store rum. Jeg har brugt dette rum til sko og skiftetøj, og så kan man opbevare forskellige småting i lommerne.

Det sidste rum er beregnet til opbevaring af en bærbar PC op til 15″ og derudover der der endnu et rum der rummer en iPad eller anden tablet i samme størrelse. Begge rum er fint polstret, så enheden ligger godt beskyttet og ikke er så udsat for ridser og skrammer.

På begge sider af tasken er så lommer, på den ene side er det blot en mesh-lomme, så her skal man ikke opbevare noget der ikke tåler vind og vejr, men det kunne eksempelvis være en cykelpumpe eller lign. der er rar at kunne komme hurtigt til. I modsatte side er en lukket lommen med en nøglering der kan trækkes ud, men stadig sidder fast i en snor. Her er det oplagt at opbevare nøglerne, for så undgår man at glemme dem! Lommen rummer dog også snildt lidt værktøj til cyklen, minipumpe og hvad man ellers kunne finde på at skulle have med på farten.

I bunden af tasken er gemt et regnslag som man bare folder ud og trækker over tasken, udover at beskytte mod regnen, så øger det også synligheden, så det er oplagt at benytte dette når mørket begynder at falde på.

Øverst er endnu et lille rum, det er her man gemmer alt det man skal kunne komme til lynhurtigt, eksempelvis telefon, slange, eller igen pumpe – alt efter hvor ofte man punkterer.

Bagsiden af tasken er med Osprey’s AirScape teknologi, i praksis betyder det at der er spændt et mesh-net ud over bagsiden, dette former sig efter ryggen og sikrer ventilation og luft mellem rygsæk og rytterens ryg.

Skulderremmene er også perforerede og med mesh, for optimal åndbarhed og fleksibilitet. De er virkelig lette og tilpas brede til at vægten har en god fordeling på skulderne. Øverst er skulderremmene fæstnet med en elastikker som kan justeres så rygsækken kan hæves eller sænkes på ryggen, alt efter rytteren.

Der er ét brystspænde på skulderremmene og ét spænde omkring livet, dette sikrer at tasken holdes tæt til kroppen og ikke hopper og danser rundt på ryggen.

Én af de ting der adskiller denne taske fra mange andre, er at den har fået indbygget en metalramme som gør at den kan stå selv og holder formen. Det lyder måske lidt tåbeligt, men i praksis virker det sindsygt godt og det er en fornøjelse at man kan stille tasken fra sig, uden den vælter. Det gør det også nemmere at pakke i og ud af tasken, ligesom det giver en god stabilitet.

Metalrammen går hele vejen rundt, og nogle har oplevet at hjelmen støder imod den øverste kant af rammen, men det er simpelthen ikke lykkedes mig at få hovedet så langt bagover at den kan “ramme” kanten. Om det er en kombination af hjelm og at tasken sidder højt på ryggen skal jeg ikke kunne sige, men jeg har sket ikke oplevet gener i testperioden.

Osprey Radial 26 er blevet testet og brugt som vaskeægte pendlertaske, det betyder at den er blevet stoppet med skiftetøj og sko, håndklæde og toiletsager, computer samt slange og det essentielle cykelgrej og det kan sagtens være i rygsækken – jeg har på intet tidspunkt savnet plads i den. Når den er fuldt pakket, så vejer den naturligvis også en del og bliver derfor også lidt mere “træls” at køre med, end en taske der vejer knap så meget – tasken vejer i sig selv også en del. Osprey har dog med deres AirScape panel, gode skulderremme og strop/spænde ved både bryst og omkring livet, forsøgt at gøre rygsækken så komfortabel som overhovedet muligt og jeg synes også det er lykkedes rigtig fint. Mine pendlerture er på lige over 20 km. hver vej og det er intet problem med Radial 26, fuldt lastet eller ej.

Rygsækken sidder godt på ryggen og der er virkelig mange justeringsmuligheder, så alle bør kunne justere den så den passer perfekt til den enkelte, samtidig slipper man for at den rutsjer rundt på ryggen – da der er spænde ved brystet og ved livet.

Konklusion

Radial 26 er noget nær den ultimative pendlertaske, den rummer alt det man har brug for og lidt til, samtidig er den spækket med små smarte features og detaljer der gør hverdagen som pendler lidt nemmere, sjovere og sikre, særligt er jeg vild med at tasken kan stå selv, ligesom de mange rum gør det nemt at finde sine ting i rygsækken.

Rygsækken er ikke noget letvægter i sig selv, og metalstativet skal nok tilskrives en del af “skyldes” for det, men man bemærker det faktisk ikke når rygsækken er pakket og man er på vej – for den sidder godt på ryggen og vægtfordelingen er god.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 1400,-

Karakter

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.