Test: Pirelli Cinturato Gravel S cykeldæk

Dæk-giganten Pirelli har efterhånden et ret omfattende udvalg af dæk til både MTB, landevej og gravel. Cinturato Gravel-serien har hidtil bestået af en H (Hard) og M (Mixed) udgave som vi tidligere har anmeldt. Nu er serien så udvidet med en S (Soft) udgave som er den der anbefales til brug i løst og fedtet føre – altså bør det være som bygget til dansk efterår og vintervejr…

Udvalgte specifikationer

  • Dæk: 700×40/45/50, fås med sorte eller brune dæksider.
  • Vægt: Fra 530 gram (40mm)
  • Tubeless Ready: Ja
  • Hookless kompatible: Ja
  • Anvendelse: Gravel

Test opsætning

Dækkene, i 40mm udgaven, er testet på et sæt DT Swiss Gravel LN fælge, opsat tubeless med Orange Seal sealant. Dækkene var nemme at montere på disse fælge, ligesom de hurtig satte sig og holdt (rimeligvis) tæt. Disse fælge har desværre ikke det bedste ry når det kommer til tubeless opsætning, så det krævede lige lidt ekstra sealant og en ekstra gang luft – det er dog ikke dækkenes skyld!

Dækkets opbygning og design

Cinturato Gravel S er er opbygget med Speedgrip Compound, en compound udviklet specielt til gravel. Compounden bygger på Smartgrip der oprindeligt er udviklet til MTB, hvilket betyder stor fokus på greb, derefter er den så optimeret til gravel-brug ved at sænke rullemodstanden og gå en smule på kompromis med grebet – altså set i forhold til MTB udgaven.

Dækket med med 120 tpi der gør det rimelig blødt og fleksibelt, mens Techwall Gravel teknologien giver beskyttelse af både kørefladen samt sidevæggene – sidstnævnte er nemlig noget mere udsatte på gravel end landevejen eksempelvis.

Dækkets mønster er groft og lugter langt væk af “off-road”, ja det kunne faktisk ligeså godt være et mønster på et par MTB dæk. Midter-knopperne er lidt højere end normalt, med god afstand og lidt vinkling på midterknopperne så mudderet ikke så nemt kan pakke sig. Sideknopperne er lidt større og højere end resten, for godt greb i dybt mudder, sving og lign.

Dækket vejer, i 40mm udgave med lyse dæksider, 530 gram – hvilket er ret fornuftigt for et stærkt “offroad” dæk.

Cinturato Gravel S i praksis

Jeg modtog Cinturato Gravel S tilbage i slutningen af oktober 2022 og de har siden da siddet på min ene gravel cykel som primært er brugt på de “trælse” dage, altså dage med vand, mudder, sne og is. Det er netop her hvor Cinturato Gravel S gør sig rigtig godt! De store knopper og særligt de vinklede i siderne sikrer godt greb i løst og mudret underlag. Særligt på de dage hvor det kun er toplaget der er tøet op og jorden er frossen under, har Cinturato Gravel S været en “life saver” da det er som at køre i brun sæbe. Enkelte ture er også foregået på helt frossen underlag og med is udvalgte steder, her har den lidt blødere gummiblanding og de store knopper gjort at man stadig har et rimeligt greb og føler sig godt i kontrol med cyklen.

Med disse store og kraftige knopper kunne man frygte at kompromiset blev høj rullemodstand på hårdt underlag, men faktisk ruller de, overraskende nok, ganske udmærket på både asfalt og hårdt pakket grus. Naturligvis er der lidt mere støj, og så ruller de ikke helt så “smooth” som et dæk med mange små, lave, knopper – men det er slet ikke så “ringe” på hårdt underlag som jeg ærlig talt havde frygtet.

Har jeg i testperioden haft én enkelt punktering som måtte lukkes med en plug, ellers har jeg været forskånet – selvom de vitterligt har været ude i al slags vejr og i alt terræn – alt fra “rockgardens” til kæmpe mudderpøle samt alt derimellem.

Konklusion

Cinturato Gravel-serien dækker nu alt fra tons på hårdtpakkede grusveje, til “all-round” og de mest trælse, mudrede og tekniske passager. Jeg har testet alle modellerne og Cinturato Gravel-serien får generelt kæmpe thumbs up herfra!

Med introduktionen af Cinturato Gravel S tilbyder de nu også et dæk der er lavet til alle dem der kører i al slags vejr og måske i lidt mere teknisk terræn end gennemsnittet – så hvis mudder, løst grus, skov og markstier i al slags vejr er lige dig, så overvej Cinurato Gravel S. Dækket giver super greb, ruller fornuftigt på hårdt underlag og så virker det til at være ret punkteringsresitent.

Pris og tilgængelighed

Holdbarhed 8
Rullemodstand 7
Greb 9
Punkteringsbeskyttelse 8
Vægt 9
Pris 9
8.3
Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: AGU Winterday Merino baselayer
Fra hollandske AGU har vi testet deres Merino Base layer fra Winterday-serien....
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.