Test: Pirelli P ZERO RACE TLR RS racerdæk

Før sommeren præsenterede Pirreli det nye P ZERO RACE TLR RS, RS står for Racing Speed. Et nyt hurtigt landevejsdæk som skal give de kræsne ryttere et let og hurtigt dæk, men uden at man går helt på kompromis med holdbarhed, greb og punkteringsresistens.

Inden lanceringen var dækket testet og godkendt af World Tour teamet Lidl-Trek ifm. bl.a. Giro d’Italia hvor de vandt flere podiepladser.

Udvalgte specifikationer

  • Fås i 26, 28, 30 og 32mm bredde
  • 120 tpi
  • Tubeless ready
  • Hookless kompatibel – dog ikke i 26mm bredde
  • Vægt fra 270 gram, 30mm opgivet til 310 gram – kontrolvejet til 312 gram.

Testopsætning

  • Dækbredde: 30mm
  • Fælge: Black Inc Forty Five + Zipp 303 Firecrest
  • Tubeless sealant: Orange Seal Regular
  • Dæktryk: 4 bar for, 4-4,5 bar bag

Pirelli P ZERO RACE TLR RS er forholdsvis nemme at få krænget på fælgen, de “seater” godt og holder godt på dæktrykket, her vil den tubeless sealant man bruger naturligvis også spille en stor rolle.

I testperioden har jeg testet dækket på både et par Black Inc Forty Five fælge med en indvendig bredde på 21mm, samt et par Zipp 303 Firecrest med en indvendig bredde på 25mm. De er målt til de angivne 30mm på Black Inc Forty Five fælgene.

Konstruktion og opbygning af dækket

P ZERO RACE TLR RS er seneste tilføjelse til P ZERO-serien som produceres i Italien på fabrikken i Bollate tæt på Milano. Dækket er produceret med Pirelli’s nye og optimerede SmartEVO 2 compound der skulle give bedre greb, særligt i vådt føre.

SmartEVO 2 Compound

Derudover indeholder dækket en ny og lettere udgave af Pirelli’s Speedcore teknologi. Sidstnævnte betyder at dækket er blevet tyndere og mere smidigt, som igen betyder lavere rullemodstand og lavere vægt. Pirelli oplyser selv en rullemodstand der er 16% lavere end tidligere topmodel P ZERO RACE TLR. Dækket indeholder ifølge Pirelli 23% FSC certificeret naturgummi, så Pirelli har som alle andre også benyttet lejligheden til at kigge lidt på hvordan de kan gøre deres produkter lidt grønnere – hvilket jo er meget oppe i tiden.

SpeedCORE teknologi

Udover at være tubeless ready er dækket ligeledes optimeret og godkendt til brug sammen med hookless fælge (dog først fra 28mm og bredere), så dækket kan bruges på alle gængse fælge.

Dækmønsteret der måske virker lidt tilfældigt, er nøje designet, udviklet og gennemtestet både i laboratoriet og på landevejen, for at sikre et optimalt greb uanset om det gælder skarpe sving, vådt føre eller lign.

Som nævnt indledningsvis, så fås dækket i både 26, 28, 30 og 32mm bredde, alt efter hvor meget komfort man søger – dog skal man være opmærksom på at 26mm udgaven ikke er godkendt til brug med hookless fælge.

P ZERO RACE TLR RS i praksis

Jeg har kørt med P ZERO RACE TLR RS på min landevejscykel i august og september, først på Black Inc Forty Five hjulsættet og dernæst på Zipp 303 Firecrest hjulsættet (hookless), begge opsat tubeless naturligvis. Pirelli har en meget detaljeret oversigt over dæktryk ift. dækbredde, rytterens vægt, indvendig fælgbredde og naturligvis kørestil og vejrforhold. Jeg har forsøgt at rette nogenlunde ind efter denne og kørt ca. 4-4,5 bar både for og bag, sommetider lidt 4,5 bag og 4 bar for. Jeg ender dog som oftest tilbage på 4 bar for og bag, det synes jeg giver en god komfort, lav rullemodstand og så er det i testperioden ikke lykkedes mig at punktere eller få bare det mindste “cut” i dækket. Det er faktisk ret godt klaret, for dækket har kørt en del ture i regnvejr herhjemme samt på Mallorca, derudover har jeg kørt en del ture mens der er blevet høstet, pløjet og kørt med landbrugsmaskiner på de små landeveje hvor jeg cykler og træner til dagligt.

Dækket ruller ganske enkelt bare virkelig godt, rullemodstanden er lav og man foremmer de vil frem af! Jeg har kørt en del cykelløb med disse dæk og har bestemt ikke følt mig langsom! Når man så samtidig føler at der er et virkelig godt greb i dem, tør man pludselig smide cyklen ned i svingene og selvom vejene bliver våde, har jeg følt mig sikker med P ZERO RACE TLR RS på fælgene. Indrømmet, vi havde et par timers regn på træningstur til Mallorca hvor vejene grundet nedfald bliver enormt fedtede og glatte mange steder, men hvor flere af de ander klagede over udskridninger og dæk der “fedtede rundt” selvom vi kørte opad i roligt tempo, oplevede jeg ingen udskridninger eller lign. med P ZERO RACE TLR RS – de var ret imponerende! Jeg indrømmer gerne at jeg ikke pressede den på vej ned, jeg har nu alligevel ret stor respekt for både våde og glatte veje samt høj hastighed – men resten af gruppen oplevede problemer med grebet også når vi holdte samme hastighed.

Herhjemme under vante forhold er dækkene blevet presset godt, både ift. ujævnt underlagt, smågrus, jord og lign. fra markerne – hvor jeg sommetider bare har ventet på at få et sprøjt af tubeless-væske op af ryggen, men jeg har det endnu tilgode.

Konklusion

P ZERO RACE TLR RS har imponeret mig i testperioden, ikke kun pga. den lave rullemodstand og lave vægt – men mest af alt fordi det er så punkteringsresistent som det er. Dækket har virkelig levet et “hårdt liv” med masser af dårlige veje, grus, småsten og jord – men det har stået distancen og jeg har ikke én eneste gang oplevet et lille cut, en reel punktering eller lign. og jeg har vel kørt ca. 2000 km. på dækkene i denne periode.

At det så samtidig leverer et så godt greb på både tør og våd vej – gør det til en helt oplagt dæk til den kræsne motionist der gerne vil have det bedste fra alle verdener og som er klar til at betale prisen for det, for P ZERO RACE TLR RS er ikke billigt, men omvendt er prisen heller ikke urimelig!

Er man én af dem der tidligere har sværget til Grand Prix 5000-serien, så skulle man nok overveje at prøve P ZERO RACE TLR RS næste gang man skal skifte dæk, for det er et seriøst godt alternativ hvor du får “det hele” uden at skulle gå særligt på kompromis med vægt, holdbarhed, rullemodstand eller lign.

Pris og tilgængelighed

Set til priser fra ca. 600,-

Holdbarhed 9
Rullemodstand 10
Greb 9
Punkteringsbeskyttelse 9
Vægt 8
Pris 7
8.7
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Xeccon Zeta 1600R LED forlygte
Kinesiske Xeccon har for nylig lanceret en ny serie LED forlygter i...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.