Test: Pirelli P Zero Race TLR

Her på redaktionen er vi ret vilde med Pirellis efterhånden store sortiment af dæk til racer- og gravelcykler. Listen er efterhånden ved at være lang med tests, der er foretaget med dæk og slange. Her i sensommeren og det tidligere efterår lancerede Pirelli (endelig) deres topklasse – P Zero – som tubeless ready. Ingen tvivl om, at dette dæk har været ventet af mange, da man har set World Touren bruge de slangeløse dæk, nogen tid før vi dødelige har fået muligheden for at køre på dem. 

Pirelli har i denne omgang lanceret to forskellige modeller, der tæller en en Race TLR og en TLR SL version. Forskellen på de to dæk er, at den ene – TLR SL – er produceret til konkurrence – og velsagtens konkurrence på TT eller lignende, da versionen er ultralet og har en super lav rullemodstand. TLR versionen er også race-orienteret, men en smule mere alsidig og har en væsentligt bedre punkteringsbeskyttelse. 

I sæsonens efterår har vi testet TLR versionen, som vi vurderer, passer bedst til de danske forhold. 

Specifikationer 

  • Størrelse: 700cx26mm 
  • TPI: 120
  • Vægt: 270 gram 
  • Tubeless Ready: Ja
  • Anvendelse: Race 

Testet set-up

Design og funktionalitet

Designmæssigt er Pirelli P Zero Race TLR meget lig den originale version: Pirelli P Zero Velo, som vi også tidligere har testet. Farvekoden er lys grå, som det også er tilfældet ved forgængeren. Farvekoderne kender man måske fra Formel 1, hvor Pirelli er dæk-mastodont og sidder på hele markedet der. Lighederne mellem P Zero Velo og P Zero Race TLR er rent faktisk ret mange, hvor dækmønsteret også er noget nær det samme. 

Opbygningen af P Zero Race TLR er ikke helt den samme som mange af forgængerne. TLR versionen er bygget på Pirellis SmartEVO Compound, der indebærer, at dækket er produceret med hele 3 forskellige gummityper, der sikrer en super lang levetid samt gode egenskaber i både tørt og vådt føre. 

Dækket er ikke blot bygget op omkring de 3 gummityper – der er også tænkt på punkteringsbeskyttelse med Techwall+ Casing. Techwall+ er langt ind mellem gummilagene, så der sikres god beskyttelse hele vejen igennem. Beskyttelsen tilføjer selvfølgelig lidt vægt, men giver en god beskyttelse på de danske veje. 

Vejgrebet med Pirelli P Zero Race TLR er super godt. Vi har som nævnt testet dækket på de danske veje her i efteråret, hvor vejene ofte er lidt våde og fedtede. Vejrforholdene til trods, har der ikke været nogen slinger i valsen, hvor man føler sig rigtig sikker i sadlen.

Punkteringsbeskyttelsen synes at have fået en lille overhaling siden vores test af P Zero Velo Classic. 

Vægten er gået op med ca. 60 gram, men til gengæld har jeg ikke oplevet punkteringer – heller ikke lappet af væske. Den øgede vægt skyldes punkteringsbeskyttelsen såvel som de 3 forskellige gummilag, dog skal man huske, at man undgår at have slange i, som normalt tilføjer vægt ved dæk, der ikke er tubeless ready. Tykkelsen på dækket er ikke til at tage fejl af. Når man har det i hænderne, er det bare noget mere gedigent end fx P Zero Velo Classic. 

Vores set-up har fungeret supergodt, da dækkene først var monteret. Monteringen var ikke just en leg, da dækkene have mere end almindeligt svært ved at “hoppe” på plads. I kampens hede måtte der både sæbevand og en gammel slange til, så trykket inde i dækket blev så ligeligt fordelt som muligt. Det lykkedes og efterfølgende har jeg ikke oplevet problemer.

Konklusion 

Igen må vi sande, at Pirelli har fat i den lange ende. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg personligt har været yderst tilfreds med de fleste af Pirellis dæk og Pirelli P Zero Race TLR er bestemt ikke en undtagelse. Dækket ruller super godt, har en god punkteringsbeskyttelse, et godt vejgreb og en forholdsvis lav vægt – hvad mere kan man bede om? 

Desværre nåede jeg ikke at få dækket testet i et løb, men det føles hurtigt og har en rigtig god komfort – også grundet de 26mm. Ønsker man at have lidt smallere eller lidt bredere dæk på raceren, findes dækket også i 24, 28 og 30mm. 

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 519,- / Set til: 499,- 

9 Vejgreb

10 Punkteringsrate

8 Rullemodstand

8 Pris

8.8
Dette indlæg er tagget med
,
Mere af Mathias Busk Sælgen

Træningsprogram via OptimizaR

Som vi nævnte i den sidste artikel om licenscykling, vil vi i...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.