Test: Pirelli P Zero Velo Classic cykeldæk

I sommermånederne har vi været på landevejen for at teste endnu et sæt dæk fra Pirelli. Inden for de seneste år, har Pirelli vundet stort indpas i cykelverden, hvor de drager stor nytte af deres viden fra motorsporten. I motorsport skiftes der ofte dæk, så dækvalget passer præcis til vejrforholdet. Så langt er Pirelli ikke helt i cykelverdenen, men de er dog ved at være godt på vej. 

Tidligere har vi testet flere forskellige varianter af Pirellis Velo serie, som tæller dæk, der egner sig rigtig godt til vådt, tørt eller glat føre. Endvidere har vi testet deres P Zero Velo, der egner sig rigtig godt til fuld fart – altså race. P Zero Velo serien er i gang med at blive udviklet, hvorfor vi i denne ombæring har testet udgaven med den populære skinwall. 

Specifikationer

  • Størrelse: 700x25c 
  • TPI: 127
  • Vægt: 205 gram.
  • Tubeless ready: Nej
  • Anvendelse: Race 

Design og funktionalitet 

Et design, der deler vandene blandt cykelryttere. Normalt er cykeldæk ensfarvet og oftest gennemgående sort. Dog er flere producenter begyndt at udgive deres dækvarianter i flere forskellige udgaver, så man kan vælge, hvilket udtryk man ønsker at køre med. Hertil er dæk med skinwall blevet enormt populært – og med god grund, synes jeg.

Skinwall har ikke nogen speciel funktion for dækket, men giver et ekstra spil i farvekombinationen, da dækkets farve er delt i to – en del, der er helt klassisk sort, mens siderne – heraf skinwall – er i en brunlig farve. Mest af alt giver den brunlige farve en fornemmelse af retro, hvis man spørger mig. Siderne på dække kan yderligere pifte en lidt kedelig ramme op, hvis man eksempelvis har en sort ramme. 

Pirelli har som sagt rigtig mange års erfaring fra motorsport, hvor de blandt andet er at finde hos samtlige Formel 1 teams. Fra netop Formel 1, har Pirelli hentet deres SmartNET Silica Compound, som også er en del af de tidligere testede modeller. Deres innovative belægning sikrer en lav rullemodstand, et rigtig godt greb i både tørt og vådt vejr samt en god slidstyrke. 

I test er der ingen tvivl om, at man mærker den lave rullemodstand og det gode greb. Grebet kommer specielt til sin ret, når der køres i vådt føre, hvor man virkelig føler, at man “står” fast på vejen. Pirelli selv kalder det: Functional Groove Design, og er en del af dækmønster-designet. 

Denne teknologi kommer mestendels til udtryk ved den glatte overflade, man ser på “midten” af dækket. Ud fra midten er der små udhulinger, hvis form kan minde om lyn. Disse udhulinger er også at finde på deres “normale” model uden skinwall. Udhulingerne er med til at tranportere vandet bedst muligt væk fra dækket. Transporten af vand lykkes i en sådan grad, at man føler sig rimelig sikker selv på fugtig eller våd vej. Vejgrebet skal selvfølgelig sammenlignes med andre dæk i “race” kategorien. P Zero Velo serien kan ikke måle sig med eksempelvis Cinturato serien, der har endnu bedre vejgreb.

P Zero Velo Classic er som sagt en del af Velo serien, men der er forbedringer at finde, da Pirelli yderligere har udviklet på deres udformning af dækket. De kalder den Ideal Contour Shaping og er nu en del af hele serien. De mener selv, at de har opnået den perfekte udformning af dækket, så man får et endnu bedre vejgreb og stabilitet i svingene. I praksis kan det nævnes, at man føler stabiliteten i svingene, men den perfekte udformning er svær at udpege. 

Konklusion 

Vi må sige, at vi var yderst positive overfor P Zero Velo serien, da vi første gang stiftede bekendtskab med den. Begejstringen fra sidst er der stadig, selvom vi må erkende, at der er der er en væsentlig nedgang i punkteringsbeskyttelse. Vi har begge gange kørte med det samme opsæt og dæktryk, men i denne ombæring har vi oplevet 3 punkteringer mere end ved sidste test. Det kan selvfølgelig skyldes ren uheld, men der er ingen tvivl om, at P Zero Velo Classic gør sig bedst i tørvejr. 2 af punkteringerne er kommet i regnvejr, hvor dækket ikke synes at være modstandsdygtigt over for de danske flintesten. 

Det er meget individuelt, hvad man vægter vigtigt i et dæk, der skal bruges til race, men der er ingen tvivl om, at man sjældent vinder cykelløb på fladt dæk. Personligt er jeg villig til at gå på kompromis med den sublime rullemodstand og den lave vægt, for at undgå lidt af punkteringerne. 

Konklusionen må blive, at P Zero Velo Classic er et super godt og lækkert dæk, der har en rigtig lav rullemodstand og vægt, hvilket giver en god fornemmelse og fart på landevejen. Jeg giver dækket lidt hug for punkteringsraten, da jeg føler, at denne er forværret siden sidst – specielt i regnvejr.

Pris

Vejledende pris: 419,- / Set til 299,-

9 Vejgreb

7 Punkteringsrate

9 Rullemodstand

7 Pris

8
Dette indlæg er tagget med
, ,
Mere af Mathias Busk Sælgen

Test: Bontrager Velocis Thermal cykeltrøje

Vinteren i Danmark er udeblevet og det har været svært at finde...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.