Test: Schwalbe Rick XC Pro Speed mountainbike dæk

XC bike fra siden

Mountainbikesporten har i de seneste år oplevet en hastig udvikling Lettere cykler, mere avanceret affjedring og ikke mindst en ny generation af dæk, som balancerer vægt, greb og holdbarhed bedre end nogensinde før. Et af de nyeste skud på stammen fra Schwalbe er Rick XC, som efter sigende er udviklet i samarbejde med Mathias Flückiger.

Rick XC er et rent XC-dæk og placerer sig mellem Schwalbes Thunder Burt og Racing Ray / Racing Ralph, når det gælder hastighed og greb. Vi har testet Rick XC grundigt for at vurdere, om det lever op til forventningerne.

Udvalgte specifikationer

  • Type: Foldedæk til XC og Trail
  • Størrelser: 29 x 2.25″, 29 x 2.40″
  • Vægt: Ca. 680 g (29 x 2.25″, Super Race)
  • Vægt på testet dæk: 760 g
  • Karkasse: Super Race, TLE (Tubeless Easy)
  • Gummiblanding: Addix Speed og Speed Grip
  • Anbefalet brug: XC-race, maraton og tekniske spor

Testopsætning

Dækket blev testet over en periode på 2 måneder i varieret dansk terræn: fra asfalt, tørre grusstier og tekniske singletracks til fugtige/våde skovbunde og stejle stigninger og nedkørsler. Dækket,29 x 2.40″- modellen, er monteret på en relativ let carbon full suspension MTB med carbon hjulsæt, som tubeless opsætning og med en dæktryk på ca. 1.5 bar foran og 1.5 bar bagpå svarende til en ryttervægt på 69 kg. Vejret har i testperioden varieret fra solskin til let regn, hvilket gav mulighed for at teste dækkets alsidighed i forskellige forhold. Der er dog hovedsageligt kørt under tørre forhold.

Dækkets opbygning

Schwalbe Rick XC Pro Speed er bygget op omkring producentens velkendte Super Race-karkasse, som er optimeret til lav vægt og høj følsomhed. Dækket har en let men stabil opbygning med ekstra fleksible sidevægge, hvilket giver forbedret kontakt med underlaget og bedre komfort ved lavt dæktryk. Mønstret er semislick-inspireret med lave midterknopper og mere udtalte skulderknopper, som giver godt kantgreb i sving. Den anvendte Addix SpeedGrip-gummiblanding kombinerer lav rullemodstand med solidt greb og slidstyrke – og det mærkes både i acceleration og bremseevne.

Montering som tubeless gik uden problemer, og dækket satte sig hurtigt og tæt til fælgen med trykluft for at sikre dækket kanttråd presses på plads og efterfølgende få monteret ventilen og pumpe dækket til passende dæktryk.

Konklusion

Schwalbe XC Rick er et imponerende allround XC-dæk, som klarer sig rigtig godt i både tørre og let fugtige forhold. Det ruller hurtigt på hårdt underlag, men tilbyder masser af greb og giver tillid på tekniske sektioner, og formodentlig det bedste XC dæk jeg har kørt. Har i en længere årrække kørt Maxxis Ikon og på det seneste Vittoria Mescal, men dækket her rammer fuldstændig mine ønsker til et dæk og matcher min køreegenskaber. Det henvender sig i øvrigt til ryttere der prioriterer fart og præcision, uden at gå på kompromis med kontrol, så er Rick XC et dæk, der bør overvejes – især til maratonløb og hurtigt XC-spor.

Det er ikke det mest aggressive dæk til let mudrede forhold eller enduro-brug, men i sin klasse leverer det faktisk en fremragende balance mellem greb og komfort, selvom dækket som sådan ikke er udviklet til disse forhold. Og i Danmark kommer vi hurtigt til at køre under forskellige forhold. Så Schwalbe har med Rick XC endnu en gang bevist, at de forstår at udvikle dæk til den moderne mountainbiker.

Testen afslører ikke noget om holdbarheden på dækket da det er testet over en periode på 2-3 måneder, men normalt holder gode MTB dæk længe i de danske skove og stier.

Testen er som nævnt foregået på et 29×2.40, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at teste et 29×2.25, som vejer 80 gram mindre, men især for at mærke forskellen på de to størrelser.

Pris og tilgængelighed

Holdbarhed 9
Rullemodstand 9
Greb 9
Punkteringsbeskyttelse 8
Vægt 8
Pris 7
8.3
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Jan Flinch Melsen
Test: Cykeltøj fra O’Neal
Denne gang har vi testet cykeltøj fra amerikanske O’Neal, som blev etableret...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.