Test: Smoove kædevoks

Sommeren er virkelig kommet til Danmark i disse uger, men henover de seneste måneder, har vejret været lidt mere typisk dansk, hvor vi har haft dage med både blæst og regn. Til tider har vejret næsten virket efterårsagtigt. Heldigvis giver det ustadige danske vejr gode muligheder for at teste produkter under forskellige vejrforhold. Derfor har vi de seneste to måneder testet et nyt produkt på det danske marked. Det drejer sig om en kædevoks ved navn Smoove.

Producentens produktbeskrivelse ser således ud:

  • Længere holdbarhed end mange andre mærker
  • Kør op til 900km på én smøring(racer) 
  • Mountainbike ca. 4 ture 100-200km
  • Gravel Bike 300km
  • Virker i de mest krævende forhold
  • Sviner minimalt
  • Støjsvag
  • Forlænger leve tid på kæde og kassette

Funktionalitet og holdbarhed

Ud fra produktbeskrivelsen må man sige, at der er lagt i kakkelovnen til en ny stor spiller på voksmarkedet. Inden for de senere år er voks blevet et meget populært smøremiddel, der erstatter den velkendte olie. De klare fordele ved voks frem for olie er, at kæden bliver mindre fedtet og hermed mindre modtagelig overfor skidt, der sætter sig på kæden og gør den mere sort end metalfarvet.

Længe har Squirt Lube været en ret stor spille på det danske marked, hvor mange sværger til deres voks. Normalt bruger jeg selv Squirt Lube på min racercykel, hvorfor det var nemt at skifte til Smoove, da kæden var rengjort.

Netop rengøring er en vigtig ting, når man vil skifte fra olie til voks. Det er essentielt, at man får renset kæden helt i bund, så denne er fuldstændig ren for al olie, inden man påfører voks. Denne rengøring gælder ved alle skifte fra olie til voks og er vigtig, hvis man ønsker det bedste resultat med voks.

Smoove kædevoks har en ret interessant produktbeskrivelse, der burde kunne give god konkurrence til konkurrenterne på markedet. Specielt har jeg været optaget af den lange holdbarhed, som er opgivet til 900 kilometer på racercykel. 900 kilometer er langt på en racercykel og især for kæden, der er en af de mest udsatte dele af cyklen. Under test viser det sig, at de 900 kilometer er lidt højt sat. Det er erfaret, at voksens holdbarhed er markant bedre end eksempelvis Squirt Lubes, men personligt vil jeg ikke køre længere end 500 kilometer på en smøring.

Kæden ser således ud på min pendlercykel efter 400 kilometer:

Umiddelbart en let beskidt kæde, men efter godt 400 kilometer uden ny voks, er det godkendt

De 500 kilometer passer fint med 5-8 ture i tørvejr, hvor kæden er velsmurt, kører smertefrit og er yderst støjsvag. Efter 5-6 ture synes jeg, at kæden begynder at lyde lidt besværet og man kan høre, at rullerne behøver smørelse. De 5-8 ture har indeholdt både distancekørsel og intervaller, hvor kæden har været brugt under normale træningsforhold.

Kort fik jeg nævnt, at smørelsen, efter tid, mister den støjdæmpende funktionen. Netop den støjdæmpende funktion er en af Smooves helt klare fordele. Kæden kører rigtig godt og gnidningsfrit, hvilket udmønter sig i et ekstremt lavt støjniveau. Sammenlignet med andre produkter på markedet, vil jeg mene, at Smoove klarer sig klart bedst på dette parameter.

Smoove kædevoks anbefales ikke blot til landevejen, men kan også bruges i skoven eller på grus. Vi har afprøvet begge dele, hvor voksen igen viser sig holdbar og meget støjsvag. Igen kører kæden meget gnidningsfrit og uden de store problemer. Voksen er meget tynd, hvorfor den hurtigt finder vej ind i alle led og ruller, uden at svine på resten af kæden. Dette gør, at kæden holdes forholdsvis ren og man behøver ikke at rense kæden nær så ofte.

Gravel og mountainbike er mestedeles cykler, jeg bruger, når vejret er dårligt og oftest regnfuldt. Derfor har voksen haft flere ture i regnvejr eller fugtigt vejr. Her klarer voksen sig okay. Sammenlignet med andre kædevoks, holder Smoove et rimeligt niveau af smørelse, dog er der ingen tvivl om, at Smoove voksen fungerer klart bedst i tørt vejr, da voksen bliver skyllet væk af regnen.

Umiddelbart rammer Smoove rigtigt med længden på turene ved gravel og mountainbike, såfremt der ikke regner. Generelt kræver det mere støvede underlag oftere rengøring og hyppigere smøring. Slutteligt er det svært at vurdere, hvorvidt voksen giver længere levetid til kæde og kassette, da dette vil kræve en noget længere og mere dybdegående test.

Konklusion

Personligt har jeg været meget overrasket over Smooves smøreevne. Samtidig er den længere holdbarhed og det støjsvage element med til at gøre voksen til en seriøs spiller på markedet. Jeg havde håbet på, at voksen kunne holde lidt bedre i regnvejr, da vi jo bor i Danmark, men man kan jo ikke få i pose og sæk. Hertil skal det nævnes, at voksen ikke vaskes væk ved en lille byge, men i vedvarende regn skylles voksen af kæden.

Bruger man normalt voks og er stor tilhænger heraf er Smoove bestemt en overvejelse værd. Smoove kædevoks lever op til de fleste af produktbeskrivelserne, dog med lidt lavere kilometertal til landevejsdelen. Kæden holdes udemærket fri for snavs og støjen nedsættes markant.

OBS: Voksen skal gerne påføres mindst én time før kørsel, så den kan nå at “sætte sig”. Herudover skal overskydende voks ikke tørres af, men man skal sørge for, at man ikke påfører for meget.

Prisen på voksen er en smule over konkurrenterne, men her skal medregnes, at voksen holder noget længere end eksempelvis Squirt.

Pris og tilgængelighed

Set til 139,- for 125 ml.

9 Støjniveau

8 Smøreevne

8 Holdbarhed

7 Pris

8
Dette indlæg er tagget med
,
Mere af Mathias Busk Sælgen

Test: Tifosi Alliant Solbriller

Endnu engang har vi modtaget et par solbriller fra amerikanske Tifosi. I...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.