Test: SolarStorm XT40 4000 lumen LED forlygte

De sidste måneder har vi haft et hav af cykelygter mellem hænderne, fra de helt billige til de halv-dyre løsninger fra kendte producenter. I den billigere ende har vi tidligere på ugen testet SolarStorm X2 på 2000 lumen og nu er turen kommet til en af de større modeller i serien med modelnavnet XT40. Denne model leverer 4000 lumen, fordelt på i alt 4 LED’er og har også ekstern batteripakke.

Kassens indhold

Kassen indeholder følgende:

  • SolarStorm XT40 4000 lumen LED forlygte
  • Batteripakke
  • To gummi o-ringe til montering
  • Dansk manual/vejledning

Se vores unboxing og gennemgang af SolarStorm XT40 nedenfor.

Design og funktionalitet

Som de fleste andre forlygter er SolarStorm XT40 udført i aluminium, dette materiale gør det nemmere for lygten at lede varmen væk via de indbyggede køleribber og så er aluminium bare et lækkert materiale der føles robust og ser flot ud. Lygten er rundt og foran er der som tidligere nævnt 4 LED’er der samlet set yder 4000 lumen, 1000 pr. LED. Brugen af 4, ret kraftige, LED’er gør at lygten bør levere et lys der er meget jævnt og med en yderst god spredning – om det holder i praksis kommer vi tilbage til.

solarstorm-xt40-front

Selve lygten er ikke voldsom stor, men heller ikke lille og kompakt – den vejer ca. 133 gram, uden batteripakke. Grundet formen er den nok mest oplagt til brug på cykelstyret, fremfor på hjelmen – selvom sidstnævnte naturligvis også stadig er en mulighed ved tilkøb af et hjelmbeslag.

I bunden af lygten er den integrererede holder, der sammen med o-ringene udgør beslaget til montering på cykelstyret. Der er gummi mellem styr og lygte for at forhindre ridser og skrammer og så har det samtidig den effekt at det holder lygten bedre på plads, mens muligheden for at vælge mellem en “stor” og en “lille” gummi o-ring gør det muligt at vælge den der passer til ens cykelstyr og rørtykkelsen på dette. I praksis betyder dette at lygten monteres helt uden brug af værktøj og at man slipper for at holde en holder sidden på styret når lygten ikke er i brug.

solarstorm-xt40-side

På bagsiden af SolarStorm XT40 er der en enkelt knap, her skifter man mellem de 4 tilstande, lav, mellem, høj og blik/strobe, blot ved tryk på knappen. Knappen er oplyst når den er tændt, så den er nem at finde i mørke og ved siden af knappen er 3 LED’er der indikere det aktuelle batteriniveau, så man har mulighed for enten at skrue lidt end for blusset, eller tage en anden vej hjem, inden man løber tør for strøm. Batteriindikatoren er en super funktion som man har rigtig meget glæde af, særligt fordi driftstiden på disse kraftige lygter ofte er begrænsede til et par timers brug og så nedsættes driftstiden endda når vi nærmer os frysepunktet. Det er jo netop i denne tid man bruger en lygte såsom SolarStorm XT40 i skoven og denne funktion er derfor guld værd, for det er altså bare ikke sjovt at stå midt på sporet, en mørk aften og batteriet er fladt…!

solarstorm-xt40-back

På lygten sidder en stump kabel, her tilsluttes den eksterne batteripakke og samlingen skrues sammen, hvilket skaber en tæt samling der er beskyttet mod vind og vejr og samtidig ikke lige går fra hinanden ved en fejl.

solarstorm-xt40-cableconnection

Batteripakken kommer i et etui med velkro-bånd omkring, for nem montering på cykelstellet. Stopperne er ret lange, så batteripakken kan placeres på de fleste rørtykkelser – og da vægten samtidig er ret lav (211 gram) er den forholdsvis nem at placere. Som ved X2’eren savner jeg dog silikone-print eller lign. på indersiden, for at forhindre ridser og skrammer på stellet og måske mest af alt at holde batteripakken på plads. I praksis har det ikke skabt problemer dog, men det var et sted hvor man kunne forbedre produktet for et meget lille beløb. Den samlede kabellængde mellem forlygte og batteripakke er ca. 1,5 meter og batteripakken kan naturligvis også placeres i ryglomme, rygsæk eller lign. hvis man bruger lygten på hjelmen. Batteripakken er på 4400 mAh og dette rækker til ca. 2 timer på høj lysstyrke, hvilket og stemmer fint med mine praktiske erfaringer i testperioden – her har jeg som oftest skiftet mellem mellem og high, for at undgå et fladt batteri hen mod slutningen af turen.

solarstorm-xt40-batterypack

Lygten og batteripakken er naturligvis regn og støvtæt, så den kan bruges i al slags vejr – men batteripakken bør alligevel placeres så den er så beskyttes som muligt, det kunne eksempelvis være på undersiden af overrøret.

Helt generelt er der absolut intet at udsætte på monteringen, det er nemt, kræver ikke værktøj og så sidder lygten helt fast. I skoven og på singletracks har jeg ikke på noget tidspunkt oplevet at lygten har rykket sig undervejs – det synes jeg faktisk er ret imponerende set i lyset af den ret simple montering.

Direkte sammenlignet med “lillebroderen” X2, kan man ikke sige man får en lygte der er dobbelt så kraftig. Man får dog stadig en rigtig kraftig lygte som leverer et kraftigt lys med en ret god spredning. Lyset er umiddelbart lidt mere jævnt og spredningen en smule bedre end på X2‘eren, så der er rigeligt med lys til både skovstier og mørke singletracks. Lyset fra XT40 er dog stadig kraftigst i midten (spot) som det også er tilfældet med X2‘eren.

I praksis vil man opleve SolarStorm XT40 som en lygte der giver lys nok til både at oplyse et stykke frem, men også dække forholdsvis bredt, så man nemmere kan orientere sig undervejs. Benytter man SolarStorm XT40 behøver man ikke umiddelbart en lygte på hjelmen også, da SolarStorm XT40 er så kraftig at lygte nr. 2 i nogle tilfælde vil være overflødig.

Praktisk test af SolarStorm XT40

Konklusion

SolarStorm XT40 koster ca. 150,- mere end lillebroderen X2 og for denne beskedne merpris får man en forlygte på 4000 lumen, fremfor 2000 lumen. I praksis betyder det desværre ikke dobbelt lysstyrke, men den giver stadig et kraftigere lys med god spredning, som er rimelig jævnt fordelt. Den generelle kvalitet og finish er der intet at udsætte på, det eneste der måske kunne forbedres var etuiet til batteripakken, batteriet er ikke super godt beskyttet og lidt silikone-print på selve etuiet ville have gjort at det ikke kunne rutsje rundt på stellet, sidstnævnte er dog ikke noget jeg har oplevet som et problem i praksis.

SolarStorm XT40 giver masser af lys til brug i skoven og på singletrack, enten som eneste lygte eller i kombination med en lygte på hjelmen til spot-belysning og orientering. XT40 er dog så tilpas kraftig at en ekstra lygte faktisk ikke er en nødvendighed, man vil sagtens kunne nøjes med lyset fra SolarStorm XT40.

Batteritiden på ca. 2 timer ved høj lysstyrke er ulempen ved de 4000 lumen, det koster virkelig på driftstiden, men heldigvis er det nemt at skrue ned i tide, takket være den smarte batteriindikator bagpå lygten.

Samlet set er SolarStorm XT40 et glimrende køb, har man planer om at bruge den på hjelmen, og ikke på cykelstyret, vil jeg dog nok anbefale man kigger på X2‘eren i stedet – den leverer knap så meget lys, men er til gengæld billigere, har et fladt design og så er driftstiden en smule længere.

Man bør dog for god ordens skyld bemærke at lygten ikke er godkendt til brug på offentlig vej.

Pris og tilgængelighed

Set til 745,- hos E-Home.dk

Funktionalitet 9
Medfølgende tilbehør 7
Design 8
Pris 9
8.3
Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Sudio Nivå hovedtelefoner
Sudio er et svensk brand der kun gør sig i hovedtelefoner og...
Læs mere
Join the Conversation

5 Kommentarer

  1. Hej Cykelstart.dk
    Jeg overvejer at købe lygten Solarstorm xt40 med et sanyo batteri med 5200 MAH. Hvor lang batterilevetid vil jeg så have på fuld skrald??
    Og så en anden lille ting er, at jeg gerne vil have lygten på hjelmen. Skal jeg så købe Solarstorm xt40 eller x3??
    Og så en sidste lille ting er om jeg så skal have et forlængerkabel, hvis den skal være på hjelmen?
    Hilsen Asger

    1. Hej Asger,

      Umiddelbart vil mit bud være 2½ til 3 timer med 5200 mAh batteri.

      Jeg tror ikke vi kommer til at teste X3’eren, da vi allerede har testet X2 og X5:
      https://www.cykelstart.dk/test-solarstorm-x2-2000-lumen-led-forlygte/
      https://www.cykelstart.dk/test-solarstorm-x5-2000-lumen-forlygte/

      Hvis du kan have batteripakken i en baglomme, rygsæk eller lign., behøver du ikke forlængerkabel.

      X3’eren er “fladere” og måske derfor lidt mere diskret på hjelmen, men tror mit valg ville være XT40’eren.

      Med venlig hilsen,

      Noel Christensen
      CykelStart.dk

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.