Specialized‘s tidligere Pathfinder-serie har opnået ret stor popularitet på gravel-scenen, da det var både hurtigt, forholdsvis let og stadig havde fornuftigt kant-greb. Specialized har nu opdateret Pathfinder-sereien med en TLR udgave. Dækket er helt nyt, mønstret er anderledes og compounden ligeså – dog bygger det på de samme elementer som gjorde den tidligere Pathfinder-serie til et stort hit.
Jeg har haft mulighed for at teste Pathfinder TLR de sidste par måneder hvor jeg har kørt en del kilometer på dem (+1000 km.) og vil her dele mine erfaringer med dækkene!
Gå direkte til indhold:
Testopsætning og montering

Pathfinder TLR er testet på Zipp’s nye brede gravel hjulsæt, selvom de ikke er på Zipp’s liste over godkendte dæk, her finder man nemlig i skrivende stund kun Goodyear, Schwalbe og Zipp selv repræsenteret. De overholder dog “kravene” ved at være min. 40mm brede og hookless kompatible. Ydermere har jeg set flere benytte den tidligere Pathfinder på samme hjulsæt.

Dækket er forholdsvis nemt at få krænget på fælgen, men måtte også lige her have hjælp af min dæktang for at få det sidste stykke krænget på. Dækket “seatede” med det samme efter lidt luft fra kompressoren, hvorefter der blev fyldt 80 ml. tubeless sealant i hvert dæk og de fik lov at stå en dags tid med maksimal dæktryk (3 bar/45mm i følge fælgfabrikanten). De holdt tæt fra dag 1 – hvilket jeg ser som et stort plus.

Dækket måler hele 47,4 mm monteret på Zipp 303 XPLR SW hjulsæt, så man skal lige være opmærksom på om der er tilstrækkeligt med frigang hvis rammen eksempelvis kun er godkendt til 45mm. Min Factor Ostro Gravel er godkendt til 45mm dæk og de skal heller ikke være bredere end de 47mm som disse måler, så bliver det klemt bagtil – mens der foran er masser af plads.
Da Specialized ikke har nogle officielle anbefalinger ift. dæktryk, har jeg benyttet SRAM’s dæktrykskalkulator hvor man indtaster oplysninger om både rytter, dæk og fælge – hvorforefter man får en anbefaling til dæktryk – i mit tilfælde var anbefalingen 1,7 bar for og 1,81 bar bag.

Udvalgte specifikationer
- Fås i 35, 40 og 45mm
- Fås pt. kun med brune sider, 40mm med sorte sider er dog at finde på Specialized’s website
- 60 tpi
- GRIPTON T2/T5 compound
- Tubeless ready
- Hookless kompatible
- Oplyst vægt: 520 gram (45mm) Kontrolvejet til 496 gram (45mm)

Dækkets opbygning
Pathfinder TLR er Specialized’s hurtigste og letteste graveldæk og er primært henvendt til dem der kører på hårdpakket underlag. Med det sagt, så vil mange nok bruge det som et “all-round” dæk, da det både er hurtigt på asfalt, hårdtpakket grus samt har fornuftigt greb i lidt løsere underlag.
Specialized angiver selv at den nye Patfinder TLR er 19% hurtigere, 25 gram lettere og har 30% bedre beskyttelse mod punkteringer/cuts.
Man hare valgt at bruge 2 forskellige gummiblandinger, midterstriben i GRIPTON T2 som er hårdere og mere modstandsdygtigt end den Gripton T5 blanding som sideknopperne er lavet af – den er blødere og giver bedre greb, men er så knap så holdbar.

Selve karkassen er udført i 60 TPI, i 3 lag for at gøre den super velegnet til tubeless brug.
Mønsteret på de nye Pathfinder TLR er også anerledes end den gamle model, sideknopperne er mindre og det betyder lavere rullemodstand, lavere vægt og generelt hurtigere acceleration, men uden at man må gå helt på kompromis med grebet! Midterstriben er også optimeret, så man har lavest mulige rullemodstand på hårdt grus og asfalt.

Selvom vægten er ca. 50 gram lavere end Pathfinder Pro, skulle dækket have en punkteringsresistens der er 14% højere og så er det hele 30% mere holdbart end S-Works modellen.

Pathfinder TLR i praksis
I testperioden har jeg kørt rigtig mange længere ture på +100 km., hvilket i sagens natur betyder at underlaget har været ret varierende, fra lange lige grusveje, til små tekniske singletrack” sektioner over skovstier med rødder og mudder – til kedelige transportstykker på landevejen. Dækket er testet i 45mm udgaven, den bredeste model pt., og jeg frygtede ærlig talt det ville blive for svampet og tungt at træde – men mine bekymringer blev hurtigt gjort til skamme. Trods et dæktryk omkring 1,7 – 1,8 bar ruller de virkelig godt og hurtigt på asfalt og hårdtpakket grus, men hvor man stadig oplever god komfort og stødabsorbering når man rammer mere teknisk grus, eller de tekniske stier!
Generelt har jeg oplevet at de er super hurtige og ruller fremragende på mere fast underlag, mens der stadig er rimelig greb i sving og hvis underlaget bliver mere løst. Naturligvis er de ikke oplagte til brug i mudder og vådt vejr, men til det jeg vil betegne som “allround” gravel som de fleste kører, så klarer de jobbet til UG og jeg har på intet tidspunkt savnet greb på mine ture.
Udover en mase blandet gravel-ture, har jeg faktisk også taget en 180 km. landevejstur tværs over landet, da hævede jeg dog dæktrykket til ca. 2,1 bar da jeg vidste det var ren landevej. Her må jeg igen bare sige at de ruller fantastisk! Selvfølgelig er er knap så hurtige og responsive som et par lette landevejsdæk, men trods bredden på 45mm og kantknopper, så ruller de fremragende og føles slet ikke langsomme.
I testperioden har jeg desværre oplevet 2 punkteringer/cuts hvor jeg måtte have fat i mine Dynaplugs da tubeless-væsken ikke hullede de cuts der kom. Det skal retfærdigvis siges at jeg har benyttet mig af Muc-Off’s Road & Gravel tubeless sealant som jeg ikke har haft de bedste oplevelser med indtil videre. Jeg er ret overbevist om at jeg ikke ville have haft behov for plugs hvis blot jeg havde benyttet mig at Orange Seal som normalt er min “to-go” sealant. Begge cuts er opstået lige ved siden af midterstriben som jo forståeligt nok er det mest sårbare sted hvis man kører i et område med flint eller skarpe sten generelt.
Konklusion
Lad mig med det samme sige at jeg ikke har testet det “gamle” Pathfinder dæk, så jeg har ikke mulighed for at sammenligne den nye og den gamle version. Dog har jeg testet en række lign. dæk, altså graveldæk med samme opbygning, en glat midterstribe og kant/skulder-knopper til at sikre greb i mere løst underlag. Det kunne eksempelvis være: Maxxis Reaver, Goodyear XPLR Slick og WTB Vulpine S
Pathfinder TLR synes jeg dog på mange måder gør det bedre og må nok pt. betegnes som mit favorit-dæk til “allround” brug. Vægten er fornuftig, det ruller sindsygt godt grundet den glatte midterstribe der er lidt bredere end på lign. dæk, samtidig er der stadig fornuftigt greb trods små og lave knopper. Punkteringsresistensen er ikke helt i top som ex. WTB Vulpine S, men jeg vil sige det stadig er ret fornuftigt!
Det er også fedt at et 45mm dæk kan rulle så godt – også på landevej, endda med et dæktryk på sølle 2 bar.
Til 400,- har jeg svært ved at finde et dæk der gør det lige så godt – så Pathfinder TLR får mine bedste anbefalinger!