Test: TAYA ONZE-117 kæde

Efterår- og vintermånederne står ofte på anderledes træning for rigtig mange af os. For mit vedkommende bliver der brugt en del flere timer på cross-cyklen, som i den grad er hårdt prøvet i forhold til vind og vejr. En blanding af vand, mudder og skovbund sætter sig ofte i alle leddene på kæden, der skaber en knapt så rar lyd fra sliddelene. 

Vejrforholdene her om vinteren gør, at det er vigtigt at give sin kæde noget kærlighed – før og efter cykelturen. Det er dog ikke altid nok med vask, smøring og pleje – kæden kræver oftere at blive udskiftet. I den henseende har vi testet en kæde fra TAYA, som vi har haft fingrene i før ved testen af TAYA. Denne ONZE-117 kæde fra TAYA er dog til 11 speed og ikke 12 speed, som den tidligere testet TOLV-121. 

Specifikationer:

  • 11-SPEED
  • Længde: 116 led
  • Kommer med 2 samleled
  • Vægt: 205g for 100 led
  • Nitter max belastning: 450kg
  • Kædens levetid: ca 7.000 km
  • 15 % lettere end andre kæder
  • Længere køretid uden smørrelse

TAYA forsøger at bane sig vej mellem nogle rigtig store spillere i den store cykelindustri. Det er klart, at både Shimano og SRAM har gang i noget af et parløb, der er svært at hamle op med. Dog findes der er en række andre spillere på markedet, når det kommer til sliddele og reservedele til cyklerne. KMC har over en årrække blandt andre gjort sit indtog på markedet, mens TAYA først inden for de seneste par år er begyndt at finde vej ind på det danske marked. 

Funktionalitet 

TAYA ONZE-117 ligner selvfølgelig mange af de andre kæder på markedet, men der er dog nogle punkter, hvor den skiller sig noget ud. Specielt i opbygning af selve kæden, finder man en anderledes sammensætning af leddene. SRAM og Shimano opererer begge med såkaldte ruller, der sidder mellem leddene og gør kæden smidig og godt kørende. TAYA ONZE-117 har ikke ruller mellem leddene, men er mere sat sammen af lidt mere faste led. Det er lidt svært at forklare, men billedet nedenfor kan måske give mening.

TAYAs valg om ikke at bruge ruller gør, at kæden støjer en del mindre end de kæder, de fleste kører med. Det er selvfølgelig en fordel – især når man kører i mudret terræn, der oftest er hårdt for kæden. Uden rullerne kører kæden rigtig fint og man føler, at det er minimal friktion. 

Den anderledes opbygning er ikke kun lutter lagkage, da det giver et lidt andet “greb” i kassette og klinge, hvorfor kæden nemt takker over, hvis man ikke har en helt ny kassette. Det er selvfølgelig vigtigt at have for øje, hvis man ønsker at skifte sin kæde. Jeg har skiftet mellem en SRAM-kæde og en Shimano-kæde uden problemer, men oplevede problemer med TAYA ONZE-117 ved stor kraftoverførsel. Problemet blev løst med en ny kassette, hvilket selvfølgelig er en ekstra udgift og værd at have in mente. 

ONZE-117 holder godt, men da jeg kører hele året og i al slags vejr, bliver mine kæder bestemt presset til det yderst. Jeg vasker altid mine cykler, når jeg kommer hjem, hvorefter de bliver tørret af og smurt med ny olie. Det det kan næsten ikke undgås, at kæde og kassette får små rustpletter og ONZE-117 har da også haft et par pletter, som det også er tilfældet ved de fleste andre kæder. Derfor er det vigtigt at understrege, at kæden ikke er rustfri, men ej heller ruster mere end andre kæder på markedet. 

Konklusion 

Det er ikke nemt at komme ind på et marked, der er styret af to så store producenter som Shimano og SRAM. Derfor skal man virkelig have noget godt at byde på, hvis man vil ordentligt ind på markedet. TAYA prøver, men jeg synes desværre ikke, at de når helt i mål. Nok er ONZE-117 støjsvag, men den markante forskel på opbygningen giver problemer, hvis den skal bruges på cykler, der ikke har helt ny drive-line.

TAYA ONZE-117 ser godt ud, men udseendet gør ikke det hele. Hverken prismæssigt eller vægtmæssigt, er TAYA ONZE-117 ikke langt fra en Shimano Ultegra kæde, men personligt mener jeg ikke, at kæden er et lige så godt køb som en Shimano Ultegra kæde – her er fordelene simpelthen for små. 

Pris og tilgængelighed 

Vejledende pris: 329,- / Set til 296,-

8 Holdbarhed

6 Vægt

6 Pris

6.7
Dette indlæg er tagget med
, ,
Mere af Mathias Busk Sælgen

Test: Airofit – Stay a Breath Ahead

Henover de seneste par måneder, har vi testet lungekapaciteten. Airofit er et...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.