Test: Trek Boone 7 Disc

Mathieu van der Poel er næsten synonym med cykelcross, og hans uomtvistelige cykeltalent har taget cykelcross til nye højder og en meget større popularitet. Crossløb er super fede at se, da varigheden blot er 60 min, men med maximal puls hele vejen igennem. Rytterne giver den gas på en kort bane på 2-3 kilometer, der er spækket med forhindringer, der kræver uovertruffen teknik og en hurtigt, aggressiv cykel. 

En af Van der Poels største konkurrenter er belgiske Toon Aerts, der vandt world cuppen i år foran blandt andre Van der Poel. Toon har et partnerskab med Trek og kører på deres topmodel – Trek Boone. Netop Boone-modellen har vi haft fornøjelsen af at køre på henover de seneste måneder – den er selvfølgelig ikke identisk med Toons cykel, men den er bygget op omkring mange af de samme komponenter og det samme stel, hvorfor vi har med en top, top ramme at gøre. Vi har kørt de danske skove og grusstier tynde på Trek Bikes Boone 7 Disc. 

Udvalgte Specifikationer 

  • Stel: 600 series OCLV carbon 
  • Isospeed afkobling ved bagstel
  • Isospeed ved forgaffel 
  • Control freak kabelføringssystem
  • Hjul: Bontrager Paradigm Elite 25 – tubeless ready 
  • Dæk: Bontrager CX3 Team Issue 32mm 
  • Geargruppe: SRAM RED eTap AXS 12-gear 
  • Kranksæt: SRAM Force D1 40T
  • Kassette: SRAM Force XG-1270, 10-33, 12 speed
  • Bremsesystem: SRAM Force hydrauliske skivebremser

Design og udstyr 

I og med Toon Aerts kører på Boone, er cyklen selvfølgelig UCI godkendt til diverse crossløb. Herudover falder setuppet med 32 mm dæk også lige ind i cross-verden, hvor den højeste tilladte dækbredde er 33 mm. Boone 7 er altså produceret til at indgå i crossløb direkte fra butikken.

Farven er en kombination mellem rød og lilla. Farvekoordinering og generelt lakering, er noget af det, Trek Bicycles har helt styr på. De leger med mange forskellige kombinationer og specielt ved deres Project One modeller kan man få fingrene i nogle helt unikke lakeringer, der bare er for vilde. Heriblandt kan man også se en rimelig lækker lakering på danske Mads Pedersens verdensmestercykel – også udført af Trek Bicycles – selvfølgelig.

Selvom Trek Boone 7 Disc ikke er en verdensmestercykel, så er lakeringen alligevel helt eminent. Normalt ville jeg ikke vælge en knaldrød cykel, da jeg er lidt mere konservativ på farve fronten, men jeg må indrømme, at farvekombinationen her er lidt tiltalende. Herudover er selve udførsel og kvalitet bare indiskutabel. 

Udstyret på Trek Boone 7 Disc er næsten i top hele vejen rundt, men det der vinder mest, er klar det elektroniske gearskifte fra SRAM. Trek Boone 7 er nemlig udstyret med deres forholdsvis nye RED eTap AXS, der har hele 12 valgmuligheder bagpå. Fra fabrikken kommer Boone 7 med en 10-33, 12 speed kassette og med en 40 tands klinge foran. Denne kombination sigter klart nok efter crossløb, hvor der oftest vil være en del mudder,  har behov for hurtige accelerationer og sjældent har brug for de helt små tandhjul. 

Selve geargruppen er bare lækker, pålidelig og ekstremt hurtig, samtidig kan 12-36 kassetten og 40 tands klingen bruges i til mange andre forhold end lige crossløb. Vi har testet Trek Boone 7 Disc i stort set alle forhold, på mange forskellige underlag og med forskellige dæk – den kan bare det meste. Blandt andet har den kørt rigtig meget gravel, som den klarer til UG. Selv efter mere end 6 timer i sadlen kan man bruge kroppen normalt og undgår at være helt radbrækket dagen efter. 

Fælgene er et sæt Bontrager Paradigm Elite 25, der selvfølgelig er tubeless ready, og det samme er Bontragers CX 32mm dæk, der også er monteret. Vi har testet cyklen med slanger, hvilket har fungeret fint – dog med et lille indlæg for at undgå punkteringer. 0 punkteringer på godt 1300 kilometer må siges at være godkendt. Bontrager Paradigm Elite 25 er et solidt hjulsæt, der har flade eger og god bredde, der giver mulighed for at tage mange forskellige dækstørrelser – testet 25-32 mm. Personligt vil jeg mene, at et sæt carbonhjul kunne klæde en cykel i denne klasse – især når man ser på prisen. 

Hjulene monteres med thru aksler; 100×12 foran og 142×12 bagpå. Foran er thru akslen aero-orienteret og har derfor ikke en release. Denne er dog at finde på bagakslen, der kan tages ud og bruges foran. Rigtig smart, så “sparer” lidt watt, men stadig har alt, man behøver, hvis man skal afmontere hjulene på farten. 

Der er selvsagt ikke mange kabler på en cykel, der kommer med elektroniske gear, men der skal selvfølgelig kabler til de hydrauliske skivebremsere fra SRAM. Disse kabler er samlet med Treks Control Freak kabelføring, så cyklen får et rent udseende. Kigger man under krankboksen, vil man se, at det er muligt at skrifte geargruppe og hermed køre mekanisk – det er fint, hvis man ikke er til det elektroniske. 

Ren konkurrencecykel? 

Trek har udviklet Boone 7 Disc med henblik på konkurrence, men det er langt fra det eneste, denne cykel kan bruges til. Frempinden er ikke integreret, der er en okay stack og sadlen kan rykkes et godt stykke frem og tilbage. Hermed er der gode muligheder for at ændre på cyklens set-up, så den kan bruges til flere forskellige formål. 

Personligt har jeg testet den på lange gravelture (se tidligere), korte højintense skovture og på landevejen. Fælles for det hele er, at cyklen bare er hurtig. Den er stiv og reagerer hurtigt i de fleste situationer. Treks IsoSpeed er også en del af Boone serien og gør, at cyklen er komfortabel på de kuperede og hullede grusveje. IsoSpeeden er inkorporeret i stellet og er at finde ved sadelpinden og ved fronten. I alt sin enkelthed betyder det, at stellet kan give efter og hermed mindske vibrationer og bump på vejen. 

IsoSpeed fungerer også på landevejen, hvor man får en cykel, der tager mange slag for dig. Dog kan udfordringen være, at bagdækket føles fladt, når man kører på landevejen – simpelthen fordi stellet “flekser” så meget. 

Konklusion 

Der er slet ingen tvivl om, at det har været super sjovt at test Treks Boone 7 Disc. Det er en topklasse cykelcross maskine, der har rigtig god komfort. En af ankerne ved Treks cykler er dog, at det er rigtig svært at finde den helt rigtige størrelse, når man blot skal se ud fra deres geometriskemaer. Personlig ligger jeg ofte mellem to størrelser, hvorfor det kan være svært at finde den helt rigtige størrelse. Hertil bruger Trek meget korte sadelpinde, da stellet føres langt op – derfor kan cyklen synes noget større, end man måske er vant til. Lige i forhold til Boone 7, skulle jeg nok have haft et nummer mindre og meget gerne et mindre styr (40), da Boone kommer med et 42cm styr. Vi anbefaler helt klart, at man prøver cyklen inden køb, så man er helt sikker på størrelsen.

Slutteligt kan næsten 40.000 danske kroner virke af meget, hvis man blot vil bruge cyklen til sjov og ballade, eller lange gravelture. Dog vil jeg henvise til Boones alsidighed. Personligt kunne jeg sagtens forestille mig at have kun én cykel, når jeg er færdig med at køre licensløb. Med Boone får man en super let caboncykel, der kan køre crossløb, gravelture og bruges på landevejen, hvis man skifter dæk. Hertil ville man snildt kunne købe et nyt hjulsæt, der ville gøre skiftet mellem de forskellige cykelgrene endnu lettere.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 39.999,-

Udstyr 9
Komfort 10
Design 9
Pris 8
9
Mere fra Mathias Busk Sælgen
Test: Bontrager S1 Softshell skoovertræk
I Danmark har vi mange måneder om året, hvor det er nødvendigt...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.