Test: Trek CheckPoint SL 5

Samlet karakter

Gravel er et forholdsvis nyt udtryk indenfor cykling og det har i Danmark fået ret stor udbredelse de sidste par år, både blandt landevejsryttere, men også blandt mountainbikere. Gravel er, i meget store linier, cykling på grusveje, skovstier og lign., steder hvor landevejscyklen må give op, og mountainbiken er overkill. Gravelcykling handler for mange om at opdage nye spændende steder, få en stor naturoplevelse og så har “hyggen” for mange stor betydning også.

De seneste måneder har vi testet CheckPoint SL 5 fra Trek, én af deres efterhånden mange gravelbikes som har en vejledende pris på 23999,-

Udstyr

  • Stel: 500 series OCLV carbon
  • Geargruppe: Shimano 105, 2x 11 speed
  • Kranksæt: Shimano 105 m/ 50/34 klinger (Compact)
  • Kassette: HG700, 11-34T (11 speed)
  • Bremser: Shimano 105 Hydraulisk
  • Fælge: Bontrager Tubeless Ready
  • Dæk: Bontrager GR1 Team Issue, 700×40 (Tubeless Ready)
  • Saddel: Bontrager Montrose Comp
  • Vægt: 9,6 kg. (Størrelse 56)

Design og udstyr

Gravelcykler minder mest af alt om en traditionel racercykel, men geometrien er ofte mere afslappet så man sidder mere oprejst og så er der plads til nogle gode brede dæk. Samtidig er de som oftest udstyret med skivebremser og har mulighed for montering af skærme, bagagebærer og andet udstyr så den er velegnet som “tur-cykel”. En gravelcykel og en cykelcross cykel kan have mange af de samme kendetegn, men hvor cykelcross cyklen er lavet til konkurrence og fart, er gravelcyklen lavet med komfort, oplevelser og praktiske funktioner for øje.

Trek har i skrivende stund gravelcykler fra 8999,- og op til 31999,- så Checkpoint SL 5 ligger i den høje ende rent prismæssigt – hvilket også afspejler sig i valg af udstyr og materialerne.

Cyklen kommer kun i én farve, en fed grå farve som på en og samme tid er både diskret og skiller sig lidt ud fra mængden af sorte cykler. Den er udført i carbon og kommer med den driftssikre og velkendte Shimano 105 geargruppe med 2 klinger foran og en 11-34 kassette bagpå, dette giver gear til både skov og landevej, samt alt det derimellem. Den er derudover udstyret med hydrauliske skivebremser, ligeledes fra Shimano.


Hjulsættet er fra Bontrager, Trek’s eget tilbehørs-brand og de er tubeless-ready, hvilket også er tilfældet med de dæk den kommer med – thumbs up for at være “100% tubeless ready” fra start! Dækkene er ligeledes fra Bontrager og modellen hedder GR1 Team Issue. Dækket har mange små knopper og egner sig derfor godt til gravel hvor man typisk vil ramme forskelligt underlag på turen. Der er brugt thru-axles til for og baghjul, hvilket giver en øget stivhed, sammenlignet med en traditionel QR.

Sadlen er ligeledes Bontragers egen, modellen hedder Montrose Comp og er med en rimelig polstring, altså ikke en typisk “hård” racersaddel, men langt mere komfort-orienteret.

Alle kabler er, hvor muligt, ført indvendigt i rammen – hvilket er med til at give et virkelig “clean” look.

Vægten på cyklen er 9,66 kg. i str. 56.

Specielle features

Mellem stel og saddelpinden er et IsoSpeed afkolblingsled der tager de værste stød og påvirkninger fra ujævnt underlag, huller i vejen eller lign., sammen med deres “Ride Tuned seatmast” giver det en rigtig god komfort, set i forhold til at der ellers ingen affjedring er på cyklen.

Skrårøret på cyklen er ekstra beskyttet mod sten og lign., af et stærkt skjold i polymer, en rigtig fin feature på en cykel som er bygget til at blive brugt!

Strangehold er Trek’s egen teknik som gør det muligt at justere længden på kædestagen med 15 mm., på den måde kan man vælge om man ønsker en let og livlig cykel eller en cykel der er mere stabil og komfortabel. Det er ret unikt, og noget der skal prøves!

Køreoplevelse

Kommer man direkte fra en cross-cykel, så vil Trek’s CheckPoint SL 5 i udgangspunktet føles lidt mindre livlig, den er mere retningsstabil og fokuseret på lange grusveje og stier hvor man vil glæde sig over de brede dæk med masser af knopper. Disse kan køres med forholdsvis lavt dæktryk, for maksimal komfort og optimalt greb på det meste underlag. Med IsoSpeed, de brede dæk og ikke mindst en god saddel er CheckPoint SL 5 virkelig behagelig at kører på, uanset om det på skov/grusstier eller på landevejen. På landevejen er CheckPoint SL 5 ikke helt så hurtig som en traditionel landevejscykel, men den kan sagtens bruges hertil – og vil man primært benytte den på landevejen kan dækkene med fordel udskiftes til en model med mindre mønster.

CheckPoint SL 5 er blevet testet på landevejen, skovstier, grusstier og har rent faktisk også været en tur på mountainbike-sporet i Marselisborg Skoven og jeg er imponeret over hvor alsidig en cykel den er, den “æder” nærmest al terræn, kun på decideret singletrack med masser af sten og rødder blev jeg noget udfordret over den manglende affjedring og de, ift. MTB-standard, smalle dæk. Her savnede jeg ærligt talt min Full Suspension mountainbike må jeg blankt erkende! På landevejen savner jeg måske godt nok lidt fart ift. min landevejscykel, men til gengæld har man i Checkpoint SL 5 en cykel der er virkelig alsidig, den kan bruges som pendler-cykel til jobbet, den kan bruges til tons på grus og skovstier, på landevejen og som “tur-cykel”. En gravel cykel er vel egentlig den mest alsidige cykel man kan få, da den dækker så mange forskellige behov og faktisk gør det ret godt!

Konklusion

Checkpoint SL 5 er mit første (lange) møde med en decideret gravel cykel, dog har jeg længe haft en crosscykel stående som jeg bruger som en gravel cykel, altså til tons på stier, landevej og vinteren og alt derimellem. Checkpoint SL 5 er rigtig fint specificeret, altså er udstyret i orden og valget af en driftsikker 105 gruppe er helt oplagt til en cykel der skal bruges til lidt af hvert. Det lette kulfiber-stel gør den både let og komfortabel, uanset underlaget!

Gravel er et forholdsvis nyt udtryk og det kan vel bedst betegnes som en mellemting mellem landevej og mountainbike. Man kører typisk på grusveje og skovstier, men kan også sagtens ramme lidt asfalt. Her er fokus på oplevelser, hygge og den flotte uspolerede natur, teknik og fart er af mindre betydning, det er måske også derfor at mange landevejsryttere har valgt gravel-cykling fremfor mountainbiken i efterårs og vinterperioden. Gravel er for alle, og har man ikke prøvet det endnu, gør bør man helt sikkert prøve det af – man kan altid kører med på en mountainbike til en start!

Checkpoint SL 5 er en sand all-rounder der gør det ret fint uanset underlaget, den er virkelig komfortabel, men stadig responsiv og rimelig hurtig på landevejen! Udstyret er rigtig fint og prisen er fair – sammenlignet med tilsvarende modeller fra de store mærker.

Prisen på knap 24000,- gør den måske ikke lige til den oplagte “kom-i-gang” cykel, men derimod til dem der har kørt både landevej og gravel og søger en cykel der kan være med til det hele!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 23999,-

Karakter

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.