Test: Trek Crockett 5 Disc 2020

Trek’s 2020-modeller er så småt ved at lande i butikkerne, og vi har de sidste uger haft lejlighed til at testkøre én af nyhederne, Crockett 5 Disc.

Crockett er den prisvenlige serie af cykelcross cykler fra Trek og i skrivende stund består serien af en Crockett 4 og Crockett 5. Testmodellen er den bedste model i denne serie, lillebroderen har en vejl. pris på 11999,- hvor Crockett 5 koster 15999,-

Crosscykler kan ikke kun bruges til cykelcross, men er også velegnet til gravel og pendling, altså er det en lidt mere alsidig cykel end en traditionel landevejscykel, da du kan kører på næsten al slags underlag.

Vi har testet Crockett 5 på landevejen, på grusstier og til let singletrack – hvordan det gik kan du læse mere om nedenfor.

Udstyr

  • Stel: 300 series Alpha Aluminium
  • Forgaffel: Carbon
  • Geargruppe: SRAM Rival, 11-speed
  • Kranksæt: Praxis Alba
  • Kassette: SRAM PG-1130, 11-32 (11-speed)
  • Skiftegreb/bremser: SRAM Rival
  • Fælge: Bontrager Affinity TLR (Tubeless ready)
  • Dæk: Bontrager CX3 Team Issue 700×32
  • Saddel: Bontrager Montrose Comp
  • Vægt: 8,7 kg. (Størrelse 56)

Design og udstyr

En cykelcross cykel placerer sig midt mellem en gravelcykel og en klassisk landevejscykel, i praksis betyder det at den er lidt mere “race orienteret” end gravel cyklen i sin geometri, men stadig med en lidt mere oprejst position end den klassiske landevejscykel. Denne model fås kun i én farve, som til gengæld er en ret fed blå farve der skaber lidt opmærksomhed.

Stellet er udført i aluminium, og forgaflen er i carbon – dette er en velkendt kombination der holder prisen nede, men sikrer en stærk ramme med god komfort, da carbon-forgaflen tager stød og ujævnheder bedre end en aluminiumsgaffel. Vægten på 8,7 kg. for en str. 56 er også rimelig for en aluminiumscykel.

Geargruppen leveres af SRAM og heldigvis er der valgt en 1×11 løsning, hvilket betyder man slipper for forskifteren. Dette mere enkle setup er ganske enkelt mere driftsikkert, når man bevæger sig væk fra landevejen. Rival gruppen er ikke blandt de dyreste, men den er driftsikker og skifter ganske godt. Bremserne er ligeledes fra SRAM og de hydrauliske Rival bremser gør det også ganske godt i al slags vejr!

Der er plads til forholdsvis brede dæk, denne model kommer leveret med 32mm dæk, som giver et godt greb og rigtig fin komfort når man forlader landevejen eller cykelstien, til fordel for en grussti eksempelvis. Derudover er Crockett 5 – modsat de fleste landevejscykler – forberedt til montering af faste skærme, hvilket gør den oplagt til pendling, eller vintercykel.

Hjulsættet er Trek’s eget i Bontrager navnet og modellen hedder Affinity TLR. Det er et klassisk sæt alu-hjul med thru-axle, til gengæld er de tubeless ready hvilket er et stort plus – for det bør man absolut overveje hvis man vil køre cross eller gravel, for der kan man virkelig finde noget ift. sparede punkteringer og slangeskift.

Selvom der er tale om en cykel i den billigere ende, så har Trek udstyret den med deres Control Freak system, som betyder at kablerne er ført indvendigt hvilket giver et langt pænere og mere “clean” look.

Køreoplevelse

De seneste uger har jeg tilbragt sammen med Crockett 5 på lige dele landeveje og på grus/skovstier og lad mig sige det med det samme, den gør det faktisk ret godt! Kommer man fra en landevejscykel, så vil Crockett 5 føles lidt mere “livlig” og mindre retningsstabil, da man har større behov for at snige sig rundt på stierne og kunne reagerer hurtigere end på landevejen, dog er den ikke helt så “livlig” som eksempelvis CheckPoint SL 5 som vi tidligere har testet.

De 32mm brede dæk gør det ret fint på skov og grusstier og er heller ikke helt håbløse på asfalt eller andet fast underlag, selvom knopperne gør at der skal trædes lidt mere end med et par landevejsdæk uden meget mønster. 32mm er et fint kompromis mellem hastighed og komfort, og selvom underlaget bliver lidt ujævnt, er der en rimelig komfort/affjedring i dækkene.

Alu-stellet gør cyklen stiv, men uden at den er ubehagelig, da forgaflen er med til at sikre en rimelig afblødning af stød fra underlaget, sammen med de brede dæk. Sprinter man som en ægte landevejsrytter, kan man godt mærke at hjulsættet ikke er det dyreste, der savner jeg personligt lidt stivhed for bedre at kunne overfører kræfterne. Nu er sprint måske heller ikke det man vil benytte mest på en crosscykel, så dette måske mere en konstatering, end kritik.

På grus og skovstier er Crockett 5 ganske hurtig, og nok lige så hurtig som min XC mountainbike, dette uden affjedring og store brede hjul til at tage imod slag og stød fra underlaget. I praksis betyder det en mere nærværende og intens oplevelse, hvor man skal være på stikkerne! Til gengæld er det noget hurtigere på landevejen og vil være være oplagt som pendler-cykel i al slags vejr, også pga. det faktum at den kan monteres med faste skærme.

I testperioden må jeg blankt erkende at være punkteret en del gange og det er nok “desværre” ikke cyklens skyld. Dæk og slange på en cross eller gravel cykel, det dur simpelthen ikke for mig! Måske skyldes det at jeg kører den som en mountainbike, og glemmer at det altså “bare” er en landevejscykel med lidt bredere dæk med knopper jeg kører på. På min egen crosscykel derimod, som er opsat tubeless, punkterer jeg yderst sjældent og sker det – så lukkes det i 9/10 tilfælde med væsken i dækket. Så endnu en varm anbefaling i form af konvertering til tubeless, uanset om man kører mountainbike, landevej eller cross/gravel.

Konklusion

Indrømmet, en 16.000 cykel er da ikke lige så sjov at teste som en raket til 30 eller 40.000 – men omvendt er det fedt at se hvor meget (sjov) cykel man rent faktisk kan få for en relativt lav pris.

Crockett 5 byder på et rimelig let alu-stel med carbon forgaffel, 1×11 geargruppe fra SRAM, samt hydrauliske skivebremser. Derudover får man efter min mening et ret flot design, intern kabelføring, og en cykel der kan bruges på både grus og skovstier, såvel som på landevejen og til og fra arbejde – sidstnævnte i al slags vejr, da den kan monteres med faste skærme.

Vil man gerne lidt af det hele, med med hovedvægt på landevej og grusstier, så er en cross/gravelcykel et langt bedre valg end en tung mountainbike med brede dæk, der er håbløst langsom på landevejen. Og her får man en ret god all-rounder som kan lidt af det hele!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 15999,-

Udstyr 8
Komfort 7
Design 9
Pris 8
8
Tags fra indlægget
, , ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Nyhed: Pirelli P Zero Tubeless landevejsdæk
Pirelli har netop løftet sløret for 2 nye dæk i P Zero-serien...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.