Vittoria Air-Liner – dækindlæg til gravel!

Dækindlæg er ikke nogen ny ting, de har været tilgængelige på markedet længe – dog primært som hårde plastindlæg der beskytter mod punkteringer.

Vittoria’s Air-Liner er en nytænkning af dækindlægget og fås nu til både MTB, landevej og gravel – alle til brug i tubeless setup, altså med tubeless sealant og tubeless ready dæk/fælge.

Air-Liner er en skumkerne der sættes omkring fælgen og denne skumgerne holder så dækket på plads og beskytter fælgen mod stød og slag – mere om det senere…

Gå direkte til indhold:

Air-Liner dækindlæg – sådan virker de

Som nævnt indledningsvis, så er Air-Liner et dækindlæg udført i skum. Indlægget tilpasses så det sidder tæt omkring fælgen og stripes sammen. Der medfølger tubeless ventiler, strips samt en vejledning – så man har alt hvad man skal bruge for at komme igang.

Med Air-Liner monteret på fælgen holdes dækket bedre på plads, sidevæggene stabiliseres og fælgen beskyttes mod skader hvis man eksempelvis rammer en sten, rod eller lign. som normalt også ville give “snakebites”.

Det betyder også at man kan sænke dæktrykket, da Air-Liner indlægget hjælper med at holde dækket på plads og samtidig giver denne ekstra beskyttet hvis man rammer noget, så fælgen ikke smadres. I praksis vil man således opleve endnu højere komfort og ikke den her “sejlende” fornemmelse som man kan opleve hvis dæktrykket bliver for lavt…

Ultimativt, så kan Air-Liner redde dig hvis dækket er helt fladt – da man så kan trille hjem på skumkernen. Det er naturligvis ikke optimalt – men det kan være en god sikkerhed hvis man er endt langt ude i ingenmandsland!

Ét dækindlæg vejer ca. 57 gram i fuld længde, så med lidt tilpasning omkring 50 gram i mit tilfælde – det er derfor en ret begrænset ekstra vægt der tilføjes ift. de fordele man får igen.

Sådan monteres Air-Liner

  • Tilpas størrelsen af skumkernen til din fælg, den skæres nemt over med en hobbykniv.
  • Monter den medfølgende tubeless ventil.
  • Lav 2 huller til strips i skumkernen og strips skumkernen sammen omkring din fælg – husk at montere ventilen inden da.
  • Monter dækket – husk det skal være tubeless ready
  • Påfyld tubeless sealant
  • Pump dækket op som vanligt

Praktisk erfaring med Vittoria Air-Liner dækindlæg

Jeg har benyttet Vittoria Air-Liner Gravel dækindlæggene på min gravelcykel det sidste halve års tid og jeg har kørt et par tusinede km. med 2 forskellige sæt dæk, Maxxis Reaver samt WTB Vulpine S, begge opsat tubeless på et sæt Zipp 303S hjulsæt.

Selve monteringen er rimelig nem, når man lige tager sig tid til at læse vejledningen og få tilpasset skumkernen så den sidder tæt omkring fælgen. Har man erfaring med tubeless setup i forvejen, så giver denne del også mere eller mindre sig til. Dækket kan dog være lidt sværere at få krænget på fælgen, da skumkernen er lidt “i vejen”, men det er jo netop meningen da den skal holde dækket på plads i fælgkanten. Her kan det være praktisk lige at hjælpe dækket helt på plads med med et almindelig dækjern af plast.

Man kunne måske frygte at skumkernen “suger” tubeless sealant og man derfor enten skal bruge mere, eller fylde på oftere – men det er slet ikke min erfaring! Væsken har stadig været flydende når jeg har pillet dækket af efter en mdr.’s tid og jeg har derfor ikke indtrykket af at skumkernen suger sealant til sig.

I testperioden har jeg egentlig bibeholdt det dæktryk jeg foretrækker, nemlig omkring 1,8-2,0 bar på 40mm dæk – det synes jeg nemlig er et fint kompromis mellem komfort og hastighed med mine 66 kg. Kommer man meget længere ned, synes jeg fornemmelsen kan være lidt “sejlende” og da jeg godt kan lide lidt teknisk gravel, skal dæktrykket heller ikke være helt i bund, da jeg så oplever at fælgen går imod sten, rødder ol. Her vil Vittoria Air-Liner naturligvis gøre sit for at beskytte fælgen, men mit bedste råd er at man prøver sig frem og finder et dæktryk som passer ens temperament, kørestil og ikke mindst rytterens vægt (Jo højere vægt, jo mere tryk i dækket – sådan helt firkantet)

I testperioden har jeg kørt en del lange og udfordrende gravelløb, bl.a. Hærvejsløbe, Coast2Coast The Gravel Ride og ikke mindst Holstebro Gravel – altså har Vittoria Air-Liner virkelig været testet i varieret terræn, både hårdtpakket grus, skovstier, mere singletrack lign. spor og alt derimellem. Udover at presse dækkene på underlaget, så har hastigheden også været i fokus – da man jo altid gerne vil komme i mål så hurtigt som muligt!

I perioden har jeg sluppet rimelig billigt ift. punkteringer, men jeg har alligevel brugt 2 plugs i det første sæt dæk og én plug i næste sæt. Første omgang med de to plugs var et stort stykke flint der krævede 2 plugs i hullet for at lukke – og her var jeg rigtig glad for Air-Liner indlægget, da jeg ellers havde været nede og køre på fælgen, samtidig gjorde indlægget det muligt at rulle til et depot og få pumpet dækket og sikret at plugs blev siddende! 2. omgang var en klassisk tur i rigtig dårligt vejr, så hvad der helt præcist foresagede punkteringen er ukendt, men ikke noget en Dynaplug ikke kunne klare!

Fordele og ulemper

FordeleUlemper
Mulighed for at køre lavere dæktrykTilføjer (lidt) ekstra vægt
Forstærker dæksiderneLidt mere bøvlet at montere/skifte dæk
Holder dækket på plads
Gør at man kan “trille” hjem på et fladt dæk
Beskytter fælgen mod stød/skader

Konklusion

Jeg har benyttet Vittoria’s Air-Liner til gravel det sidste halve år og har kørt rigtig mange kilometer på blandet underlag, både grus, “singletrack” og asfalt. Jeg synes man har en fornemmelse af et dæk der er mere stabilt, særligt når man presser det i svingene og så er der sikkerheden/beskyttelse når man bevæger sig ud i det mere udfordrende gravel-terræn med sten, rødder og lign., her kan Vittoria’s Air-Liner indlæg potentielt redde ens fælge!

Jeg vil klart anbefale Air-Liner indlæg til gravel hvis man ønsker en ekstra beskyttelse af ens fælge, både hvis man er typen der ofte bevæger sig “udenfor sporet” eller bare er lidt ekstra øm overfor et par dyre carbonfælge eksempelvis. Derudover giver Air-Liner indlæggene rigtig god mening hvis man ønsker at køre rigtig lavt dæktryk, men stadig vil bevare en vis stabilitet i dækket, samtidig med at fælgen er beskyttet.

Er man endnu ikke klar til tubeless, så er Vittoria’s Air-Liner indlæg ikke for dig, men er du allerede overbevist om at tubeless er sagen – så vil jeg absolut mene de ca. 50 gram ekstra (pr. hjul) som Vittoria Air-Liner tilføjer er ret godt givet ud, selvom det koster ca. 500,- for et sæt – for det er en engangsinvestering og de kan flyttes til andre fælge, såfremt omkredsen er den samme.

Pris og tilgængelighed

Set til priser fra ca. 250,- pr. sæt (til ét hjul)

Mere fra Noel Juul Christensen
LAB.94 – nyt brand fra Muc-Off
Folkene bag det populære Muc-Off brand har idag annonceret et nyt brand...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.